خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران بنادر یونان به قراردادهای موقت/ احساس می‌کنیم به ما خیانت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۱۰۰

باراندازان کارگر در اسکله‌ها می‌گویند: ما روزی ۵۰ یورو درآمد داریم با اینکه ده سال کار کرده‌ایم اما افراد جدید استخدام شده ۴۲یورو درآمد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از تایمز برابری، کارگران بنادر در شرکت بندری و حمل و نقلی «Dport»، یک شرکت مرتبط با شرکت دولتی چینی «COSCO» چند ملیتی هستند، روز 21 ژوئن اعتصاب کردند. آن‌ها که در ورودی یکی از اسکله‌ها جمع شده‌ بودند، خواستار بسته شدن قراردادهای جمعی برای بهبود شرایط کاری و دستمزد خود و همسو کردن آن‌ها با لنگرهای همکار خود در اداره بندر پیرئوس هستند. 

کارگران بارانداز یونانی در اسکله‌ها می‌گویند: ما روزی ۵۰ یورو درآمد داریم با اینکه ده سال کار کرده‌ایم و افراد جدید استخدام شده ۴۲یورو درآمد دارند (ماهانه ۱۰۰۰یورو). این نیز تقصیر دولت [یونان] است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که با قراردادهای غیرقانونی و موقت روزانه، زیر حداقل حقوق مزد بدهند. 

تقریباً یک هزار کارگر و نیروی کاری که در اسکله‌ها، دفاتر، در پایانه‌های کشتی‌های کروز، رانندگی وسایل نقلیه و انجام سایر فعالیت‌ها کار می‌کنند، از طریق رابطه کاری قراردادی وارد کار می‌شوند و به آن‌ها اجازه داده می‌شود به لطف مشوق‌ها، میانگین حقوقی زیر ۱۵۰۰ یورو خالص دریافت کنند. اما مابقی شامل ۲۱۰۰ کارگر اسکله برای شرکت‌های Dport در Piers II و… کار می‌کنند و فاقد هیچ نوع قراردادی هستند که واقعاً از حقوق آن‌ها محافظت کند. به همین دلیل است که آن‌ها درآمد کمتری دارند و به همین دلیل گهگاه دست به اعتصاب می‌زنند تا به بهبود آموزش، ایمنی، قراردادها و پرداخت حقوق بهتر برسند. 

جورج پتسیس، مدیر Dport هرگونه رابطه با شرکت چینی COSCO را رد می‌کند و منتقدان خود را دروغگو می‌خواند و می‌گوید: «در سال ۲۰۱۹، شرکت ما یک قرارداد موقت جمعی سه‌ساله با اتحادیه اصلی امضا کرد. کارگران باراندازهای اعتصابی اعضای اتحادیه‌ای غیر رسمی هستند که حدود ۲۰ درصد از کارگران ما را نمایندگی می‌کنند. این اتحادیه با اتحادیه دیگر، اختلاف دارد و در تلاش است تا اعتبار انتخابات اخیر اتحادیه را به چالش بکشد تا از امضای قرارداد جدید کارگری را به نفع خود تغییر دهد. ما حاضریم در مورد مفاد بهبود حقوق و سایر جنبه‌های شرایط کاری برای کارکنان خود بحث کنیم، مشروط بر اینکه اتحادیه‌ی امضاکننده قرارداد جمعی، تمام اسناد قانونی لازم را برای اتحادیه‌ی قانونی بودن، در اختیار داشته باشد.» 

کارگران سهم ناچیزی از سود عظیم شرکت دارند

مسائل کارگران باراندازهای یونان نشان دهنده حمایت ناچیز از نیروی کار توسط دولت یونان، نفوذ شرکت‌ها در اتحادیه‌های کارگری و طمع شرکت‌های چندملیتی است که از قوانین و قراردادهای مطلوب برای خود را جهت کاهش حقوق کارگران مطرح می‌کنند. جوردی آراگوند، هماهنگ‌کننده کارگری شورای بین‌المللی کارگران باراندازهای اروپا، بروز این اعتراضات را مظهر ذهنیت سرمایه‌داری می‌داند و می‌گوید: «اخیراً در شهر داکار بودم و با شرکت‌هایی از فرانسه و سوئیس مذاکره می‌کردم. تنها نگرانی آن‌ها پرداخت نکردن پنجاه سنت بیشتر به افرادی بود که برای ۱۲ ساعت روز یک دلار و نیم درآمد دارند. این شرکت‌ها با وجود ثروت انبوه اینگونه فکر می‌کنند.» 

شرکت COSCO چین سومین شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان و خط اصلی کشتیرانی Ocean Alliance است که همراه با دو شرکت M۲ و The Alliance یک مثلث انحصاری را تشکیل می‌دهند و تقریباً تمام ترافیک کانتینری در اروپا را کنترل می‌کند. علاوه بر بنادر پیرئوس یونان، COSCO ترمینال اصلی شلوغ‌ترین بندر دریای مدیترانه، والنسیای اسپانیا را اداره می‌کند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت در ازای سرمایه‌گذاری تخمینی ۱.۵ میلیارد یورو (حدود ۱.۵۷ میلیارد دلار آمریکا)، از جمله پروژه‌های توسعه زیرساخت و تا سال ۲۰۵۲، به‌عنوان سهامدار عمده اداره بندر پیرئوس یونان تبدیل شده است. 

از زمانی که COSCO مالک اکثریت حق امتیازهای بهره‌برداری بنادر یونان شد، این بنادر شاهد افزایش فعالیت‌های تجاری بیشتری بوده است، تا حدی به دلیل موقعیت استراتژیک آن در امتداد «جاده ابریشم جدید» چین نیز بدل شده است. 

یونان در سال ۲۰۱۰ دچار حملات معروف به «جراحی‌های اقتصادی» و تعدیل بود که در آن قراردادهای کارگران از نظر ثبات شغلی و حقوق بسیار مورد آسیب و حمله دولت دست راستی قرار گرفت که آثار آن هنوز پابرجاست. 

پتروس کارگر بارانداز می‌گوید از شرایط ناامید است و می‌گوید: «در سال ۲۰۱۰ میلادی، همه برای زنده ماندن تلاش می‌کردند. به ما گفتند که همه ما یک خانواده بزرگ هستیم و همه چیز خوب خواهد بود. درست است که شرایط فنی بهتر شده است، اما ما انتظار شرایط اقتصادی و کاری بهتری را داشتیم. ما احساس می‌کنیم به ما خیانت شده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز