خبرگزاری کار ایران

دلیل آتش‌سوزی سکوی شماره ۹ پارس جنوبی تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۶۶

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس دلیل آتش‌سوزی سکوی شماره ۹ پارس جنوبی را تشریح کرد و گفت: پارگی یکی از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک علت این حادثه بوده است.

به گزارش  ایلنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، یحیی رشیدی یادآور شد: سکوی شماره ۹ یکی از سه سکوی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ خردادماه دچار حریق شد و کمتر از دو ساعت پس از حضور تیم‌های آتش‌نشانی، آتش‌سوزی مهار شد و عملیات خاموش کردن آتش پایان یافت.

وی با بیان اینکه شناسایی دلیل حادثه آتش‌سوزی در سکوی شماره ۹ پارس جنوبی پس از اعزام تیم‌های کارشناسی و ارزیابی قسمت‌های آسیب‌دیده این سکو صورت گرفته است، افزود: پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکوی SPD9 پارس جنوبی که در شرایط عادی کاری، در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتش‌سوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس، انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.

رشیدی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتش‌سوزی بخشی از سکوی شماره ۹ پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخش‌های مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستم‌های کنترلی سکو، سامانه‌های ایمنی و قطع اضطراری سکو بلافاصله وارد عمل شدند و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقی‌مانده از سیال سکو به مشعل‌ها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.

سکوی آسیب‌دیده در اولویت بازسازی قرار دارد

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه هیچ یک از بخش‌های اصلی سکو آسیب ندیده است، گفت: درباره بازسازی بخش‌های آسیب دیده، گروه‌های مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم‌اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.

وی، بازسازی سریع بخش آسیب‌دیده این سکو را از اولویت‌های اصلی عملیات تولید اعلام کرد و گفت: با توجه به تمرکز گروه‌های مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره ۹ تا پیش از آغاز فصل سرد سال، عملیاتی شود.

خسارت ناشی از آتش‌سوزی، جزئی است

رشیدی به عملکرد و اقدام‌های مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به‌موقع گروه آتش‌نشان در موقعیت حادثه اشاره کرد و گفت: حادثه در زمان کوتاه مهار شد و خوشبختانه خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از برآوردهای اولیه پس از آتش‌سوزی است.

وی ادامه داد: کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمن‌سازی وضع مطابق دستورعمل‌های موجود، ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتش‌خوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و ظرف مدت دو ساعت نسبت به اطفای حریق و خنک‌سازی سکو و نیز امدادرسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیت‌های ایمن در سکوهای مجاور اقدام کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این اقدام‌ها سبب شد تا آتش‌سوزی بدون تلفات جانی پایان یابد، اظهار کرد: البته در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحت‌های بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.

رشیدی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدام‌های پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمه‌کننده برای برآورد خسارت خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون مقدمات عملیات بازسازی و راه‌اندازی مجدد سکوی یادشده در جریان است.

آغاز پایش دو سکوی مشابه پارس جنوبی

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه سکوی شماره ۹  طراحی و ساخته شده، اظهار کرد: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و در حال بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز