خبرگزاری کار ایران

خدادادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شفاف‌سازی‌ در شستا، بسیاری از جوسازی‌ها را بی‌اثر می‌کند/ اینکه می‌گویند صندوق‌ها نباید بنگاه‌داری کنند را قبول ندارم

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۳۰۴

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: لطفی و ربیعی در بحث شستا شفاف‌سازی را شروع کرده بودند و هم‌اکنون هم آقای شریعتمداری این کار را انجام می‌دهد. این شفاف‌سازی‌ها می‌تواند بسیاری از جوسازی‌ها را بی‌اثر کند.

سلمان خدادادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در بیان ارزیابی خود از عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) گفت: در همه دنیا برای سرمایه‌گذاری، ایجاد درآمد، ایجاد منبع اطمینان و سرمایه‌گذاری مضاعف از صندوق‌هایی برخوردارند که در ایران شستا یکی از آنهاست.

وی با اشاره به انتقادات و هجمه‌هایی که به سمت شستا نشانه می‌رود، اظهار کرد: من اظهارات برخی که می‌گویند وزارت کار و بعضی از صندوق‌ها نباید بنگاه‌داری کنند را قبول ندارم. این سرمایه متعلق به صندوق، سرمایه‌‌گذاران و اعضای آن بوده و حق‌الناس است. اشکالات و ایرادات این صندوق‌ها که به برخی از موارد آن مطرح است، متوجه این شرکت‌ها نیست بلکه نحوه اداره شرکت‌ها و چنبره دولت‌ها بر این صندوق‌هاست که این مشکلات را به‌وجود آورده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اگر شاهد مشکلاتی ازجمله ورشکستگی و ضرردهی در شستا هستیم، این‌ها به دلیل واگذاری و تحمیل شرکت‌های ورشکسته توسط دولت به آن‌ها از بابت دیون است. همچنین دستگاه‌های بی‌ربطی از دولت در این صندوق‌ها دخالت می‌کنند و به عنوان یک حیاط خلوت به آن می‌نگرند. تحمیل مدیران غیر متخصصی از سوی دولت و انتخاب هیات مدیره‌های مختلفی که گاها از طرف دولت تعیین می‌شوند نیز در ایجاد مشکل برای شستا بی‌تاثیر نیست.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر اجازه بدهیم این صندوق خودش از اموال خود صیانت کند و حاکم بر اموال خودش باشد، می‌تواند به طور مطلوبی مدیریت و حسابرسی و نظارت کند. اگر چنین شود ما شاهد ضرردهی‌های شستا هم نخواهیم بود. بنده وجود شستا را لازم می‌دانم البته نگاه جدید و سوددهی باید بر آن حاکم شود که منبع اقتصادی و منبع درآمدی برای صندوق باشد.

خدادادی با طرح این پرسش که چرا یک وزیر در این وزارتخانه نمی‌توانسته دوام بیاورد؟، عنوان کرد: سوالات و تذکرات و تحقیق و تفحص ما نمایندگان عمدتا درباره بنگاه‌ها است و این هم دو علت دارد؛ یکی اینکه از بعد نظارتی از نهادهای مختلف گزارشاتی دریافت می‌شود که حق این شرکت‌ها و صندوق‌ها خورده و حیف و میل می‌شود، درنتیجه حقوق این کارگران هم داده نمی‌شود. دلیل دوم این است که در عزل و نصب‌ها و در انتخاب افراد در این شرکت‌ها طمع‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا ممکن از توقعات برخی برآورده نشود، تصریح کرد: با این حال طبیعی است که این انتقادات را به وجود می‌آورند. یکی از فلسفه‌های وجودی صندوق‌ها این است که منبع پولی باشند که سهام‌داران و بازنشستگان در آن‌جا جمع شوند تا این صندوق‌ها موظف باشند از آن‌ها صیانت کنند. یعنی برای افراد سی سال هزینه دارد و صندوق چیزی پرداخت نمی‌کند و فقط از اعضا پول می‌گیرد، اما باید هر پولی که دریافت می‌کند را سرمایه‌گذاری کند و ارزش افزوده به وجود بیاورد و بعد از سی سال کار و در زمان بازنشستگی به آن‌ها پول بدهد.

وی با تاکید بر اینکه جوسازی علیه مدیران در همه حوزه‌ها وجود دارد، گفت: در کشور ما هم متاسفانه بداخلاقی‌هایی حاکم شده که چندنفر می‌توانند مطالبی را بنویسند و بی نام و نشان منتشر کنند و بعضا اصول اولیه اخلاقی هم رعایت نمی‌شود. 

خدادادی اضافه کرد: اعتقاد من این است که لطفی و ربیعی در بحث شستا شفاف‌سازی را شروع کرده بودند و هم‌اکنون هم آقای شریعتمداری این کار را انجام می‌دهد. ربیعی با اقداماتی که انجام داد در این شرکت شفاف‌سازی ایجاد کرد. این شفاف‌سازی‌ها می‌تواند بسیاری از جوسازی‌ها را بی‌اثر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز