خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نخستین جشنواره مطبوعات استان تهران مطرح شد؛

استان تهران بسیار کم برخوردار و فقیر است/ تهران دومین استان محروم در حوزه مرکز آموزشی/ هفت شهرستان در استان تهران بیمارستان ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۸۶۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران معتقد است مشکلات استان تهران در دل مطالبات ملی گم شده و این استان یکی از کم برخوردارترین و فقیرترین استان‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نخستین جشنواره مطبوعات استان تهران با حضور جاودانی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران)، امین بابایی (مدیرکل روابط عمومی استان تهران)، کاظمی (معاون امور رسانه‌ای فرهنگی اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی) و میلاد زارعی (دبیر نخستین جشنواره مطبوعات در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار شد.

میلاد زارعی در ابتدای نشست گفت: از ابتدا در جشنواره‌های مطبوعات موضوعات ملی مورد توجه قرار می‌گرفت اما از دو سال قبل که معاون مطبوعاتی اعلام کرد که نمایشگاه مطبوعات برگزار نمی‌شود، ما هیچ رویداد دیگری نداشتیم که جایگزین این موضوع کنیم. بر همین اساس بنا بر این شد که از امسال جشنواره‌های مطبوعاتی به صورت استانی برگزار شوند تا به این صورت موضوعات استانی نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: استان تهران چارتی مشابه بقیه استانها دارد اما به این جهت که وزارتخانه‌های مختلف در این استان واقع شده‌اند تهران را متفاوت از بقیه کرده است. به نوعی جشنواره‌ها در هر استان ماهیت همان استان را دارند اما در استان تهران ما باید بین اولویت‌های استانی و مسائلی ملی که روزنامه‌های سراسری حاضر در تهران عنوان می‌کنند، هماهنگی را ایجاد می‌کردیم. به این ترتیب فراخوان جشنواره استان تهران با همه استانها متفاوت است چرا که کالبد این استان این موضوع را ایجاد می‌کند.

دبیر نخستین جشنواره مطبوعات در ادامه با بیان اینکه در این جشنواره سعی شده به موضوعات مهم و چالش‌های استان تهران بیشتر توجه شود، اظهار داشت: استان تهران یکی از بالاترین آمارها در آسیب‌های اجتماعی را دارد و به همین دلیل این موضوع یکی از محورهای اصلی جشنواره در نظر گرفته شده است. همچنین ما در این استان روستایی داریم که ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که به اندازه جمعیت یک شهرستان در استانی دیگر است. به همین دلیل توجه به روستاها و شهرستان‌ها نیز از جمله موضوعات مورد توجه این جشنواره است. اکنون ما هفت شهرستان تنیده در شهر تهران داریم که موضوعات حاشیه‌نشینی و مسائل عجیب و غریبی را در آن شاهد هستیم که باید به آنها پرداخته شود.

زارعی در ادامه بیان کرد: این جشنواره هشت بخش اصلی داشته که در هر بخش سه برگزیده معرفی می‌شوند. مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره ۹ مرداد ماه بوده که ممکن است تا روز خبرنگار تمدید شود. همچنین ۲۵ مرداد ماه پایان داوری آثار است و اختتامیه این جشنواره ۵ شهریور ماه برگزار می‌شود که در آن برگزیدگان همه بخش‌ها مشخص می‌شوند.

امین بابایی مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران در این نشست اظهار داشت: در ابتدای صحبت‌ها باید به پاسخ این سوال برسیم که چرا استان تهران به عنوان پایتخت جایگاه بسیار بالایی از لحاظ سیاسی داشته و نگاه‌های بسیاری به سمت این استان است. تهران بعد از سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان در حوزه آموزش و پرورش به شمار می‌آید اما تصور درباره آن چیز دیگری است. متاسفانه توجه آنچنانی به مقوله آموزش قبل از مدارج عالی نمی‌شود که ما سالانه شاهد اضافه شدن ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت مردم استان تهران هستیم. آیا مطابق با این افزایش جمعیت، امکانات زیرساخت‌های لازم برای این استان پیشرفت می‌کند؟ قبل از بارش‌های شدید چند ماه گذشته، ما شاهد مطرح شدن این موضوع بودیم که مشکل آب مواجه هستیم اما حالا سدها پر شده و خطر سیل وجود دارد. دلیل این اتفاقات این است که مشکل ما تولید آب نیست بلکه توزیع آب است چرا که سازمان آب ما هنوز مقسم آب بوده و هنوز نتوانسته استانداردهای لازم را برای توزیع آب بین جمعیت حاضر در خود فراهم کند.

وی افزود: برای همین است که می‌گوییم تهران مظلوم است. استان تهران به دلیل پایتخت بودن در سایه بسیاری از وزارتخانه‌ها کمرنگ شده و همه فکر می‌کنند که از لحاظ امکانات در حد استاندارد قرار دارد در صورتی که اصلا اینطور نبوده و باید به داد آن رسید. ۱۶ شهرستان در این استان متمرکز هستند و هرکدام بالای ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و بسیاری از آنها حتی بیمارستان و سینما ندارند! در نهایت می‌توان گفت استان تهران استان برخورداری نبوده و حتی محروم است. به هر حال امیدواریم با تدبیر نمایندگان این شهر بتوان مشکلات آن را حل کرد و سبب توسعه تهران شد.

در ادامه این نشست کاظمی معاون امور رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گفت: ما در ۱۵ شهرستان استان تهران ۹۶ نشریه استانی داریم که روزنامه، هفته‌نامه و پایگاه‌های خبری از این دست را شامل می‌شود. در سال گذشته ۲۸ نشریه به نشریات استان تهران اضافه شد. همچنین توانستیم دفاتر نمایندگی نشریات سراسری را در شهرستان‌ها ساماندهی کنیم. به این ترتیب ۱۰۸ دفتر نمایندگی اضافه شد و حال ۱۵۸ دفتر در شهرستان‌ها داریم.

وی افزود: علاوه بر این موارد، ما آمار تعداد خبرنگاران استان تهران را نداشتیم که بر اساس سه شاخصه اصلی که معاون مطبوعاتی آن را مطرح کرده بود ساماندهی کردیم و حال بیش از ۲۴۰ خبرنگار در این شهرستان‌ها داریم که همه را می‌شناسیم. به اضافه همه این موارد قرار است آگهی‌های دولتی نیز از طریق سامانه‌ای انجام شود که به این ترتیب شاهد شفافیت بیشتری در این زمینه باشیم. کلید این جشنواره از پارسال خورد و امسال قرار شد ما اولین جشنواره مطبوعاتی تهران و نمایشگاه نشریات شهرستان‌ها را داشته باشیم که ۵ شهریور ماه برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران اظهار داشت: با برگزاری این جشنواره فرصتی فراهم شده تا به مسائل مربوط به استان تهران بهتر از قبل پرداخته شود. به نوعی تهران در دل مطالبات ملی گم شده است. استان تهران به شدت استان فقیری بوده و حتی از کم‌برخوردارترین استانها هم کم‌برخوردارتر است. تنها کِثرت جمعیت موجود در آن توانسته این کمبودها را بپوشاند ولی واقعیت این است که تهران به شدت استان نابرخورداری از دستگاه‌های هنری و موارد دیگر است.

وی ادامه داد: بودجه فرهنگی استان تهران ۸۰۰ میلیون بوده که اگر آن را بین ۱۷ میلیون جمعیت این استان تقسیم کنیم، به هر نفر کمتر از ۴۷ تومان می‌رسد که تقریبا امروز هیچ ارزشی ندارد. جشنواره مطبوعات استان تهران می‌تواند فرصتی باشد تا به مسائل تهران بیشتر پرداخته شود تا حداقل ما در شهرستان بهارستان که ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، به اندازه شهرستان چالدوران فرهنگسرا داشته باشیم.

جاودانی در ادامه بیان کرد: این جشنواره توسط خانه مطبوعات استان تهران برگزار شد و ما تنها آنها را کمک می‌کنیم اما قرار است جشنواره مطبوعات به عنوان برنامه‌های سالیانه ما در نظر گرفته شود. به این ترتیب تلاش ما این است که اختتامیه این جشنواره فراخوان جشنواره سال بعد را منتشر کنیم.

وی در پایان گفت: در استان تهران هیچ تناسبی بین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری با تعداد فعالین این حوزه وجود ندارد. به عنوان مثال اکنون جمعیت پرند در حال پر شدن بود و بسیاری از هنرمندان نیز به این شهرستان رفتند اما هیچ ظرفیت فرهنگی و هنری را در آنجا نداریم. هفت شهرستان در استان تهران بیمارستان ندارند. برای حل مشکلات این استان باید تهران را جدا از وزارتخانه‌های داخل آن دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز