خبرگزاری کار ایران

پرواز همای مطرح کرد؛

داستان حلاج متناسب با فضای سیاسی اجتماعی امروز ماست

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۵۸۸

پرواز همای طی مصاحبه‌ای با رادیو گفت‌و‌گو درباره دلایل پرداختن به زندگی منصور حلاج در اپرای حلاج می‌گوید: زاویه دید مردم ایران نسبت به این شخصیت بسیار مثبت است و او را دوست دارند. سرنوشت غم‌انگیز حلاج جزئی از دغدغه فرهنگی و فکری مردم است و با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی تاریخ ایران، باید سوژه‌هایی روی صحنه نمایش داده شود که به انتقال پیام‌های خوب بیانجامد و بهترین سوژه‌ای که تصور می‌کردم، می‌توانم توسط آن حرف خود را بزنم، داستان حلاج بود.

به گزارش ایلنا، پرواز همای (خواننده موسیقی ایرانی) که با همراهی گروه «مستان» کنسرت‌های مختلفی را برگزار کرده و اپرای حلاج را در کارنامه دارد، طی ارتباط زنده با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: سرنوشت غم‌انگیز حلاج جزئی از دغدغه فرهنگی فکری مردم است و با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی ایران، این سوژه به انتقال پیام‌های خوب می‌انجامد.

این خواننده و موسیقی‌دان در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» اظهار کرد: در سال 2009 برای اولین بار نخستین کار خود را با نام «موسی و شبان» در امریکا اجرا کردم و بعد اپرای «عشق و عقل و آدمی» را در شش شهر اروپایی با ارکستری از کشور بلژیک روی صحنه بردم که ضمن بازنویسی، سه سال گذشته در ایران روی صحنه رفت.

همای یادآور شد: «سال گذشته اپرای حلاج را به پایان رساندم. قریب 10 سال روی این اجرا کار کردم که پارسال برای نخستین بار در کاخ موزه سعدآباد و در شهرهای تبریز، شیراز، رشت و تهران و تا امروز 54 سانس اجرا داشت.»

استقبال مخاطبان از «اپرای حلاج»

پرواز همای با اشاره به ابتکارات جدید در «اپرای حلاج» که از اول مردادماه روی صحنه خواهد رفت، گفت: استقبال مردم نسبت به این اپرا بسیار خوب بود.

همای به رادیو گفت‌وگو گفت: فضای کاخ موزه سعدآباد برای این اپرا بسیار کوچک بود؛ لذا دکور زندان که برای این اپرا در نظر داشتیم، (کامل اجرا نشد) و نتوانستیم امکانات مناسب را مهیا سازیم؛ ضمن اینکه مسئولان کاخ موزه سعدآباد نیز همکاری لازم را با ما نداشتند و تصمیم گرفتیم این کار را در موزه نیاوران با امکانات بسیار و ویدئو مپینگ حرفه‌ای، نورپردازی و سیستم صوتی متفاوت در کنار گروه اکت نمایشی بزرگتر روی صحنه ببریم.

مردم ایران حلاج را دوست دارند

وی در خصوص چرایی انتخاب داستان حلاج برای این اپرا به رادیو گفت‌وگو گفت: زاویه دید مردم ایران نسبت به این شخصیت بسیار مثبت است و او را دوست می دارند.

همای با بیان این مطلب افزود: سرنوشت غم‌انگیز حلاج جزئی از دغدغه فرهنگی و فکری مردم است و با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی تاریخ ایران، باید سوژه‌هایی روی صحنه نمایش داده شود که به انتقال پیام‌های خوب بیانجامد و بهترین سوژه‌ای که تصور می‌کردم می‌توانم توسط آن حرف خود را بزنم، داستان حلاج بود.

وی همچنین با اشاره به تغییرات ماهیتی در نقش و درون مایه این نمایش خاطرنشان کرد: داستان حلاج پخته شده و به بار نشسته است.

از سلبریتی‌ها استفاده نمی‌کنم

همای در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا اپرای حلاج از سوپراستارها برای بالا بردن فروش گیشه استفاده نکرده است، گفت: بنده جزو هنرمندانی نیستم که برای پر کردن سالن از سلبریتی‌ها استفاده کنم. متاسفانه سال گذشته نمایش‌های متفاوت و پر و پیمان اروپایی با بازی ضعیف سلبریتی‌ها که مناسب نقش و موسیقی نبودند، درآمدهای آنچنانی هم داشتند، ولی مردم از دیدن این داستان و نمایش‌ها لذت نبردند.

کارگردان «اپرای حلاج» ادامه داد: مردم فقط یک گالری شامل دکور و لباس را روی صحنه مشاهده می‌کنند یا در نهایت سلبریتی‌ها را یک بار از نزدیک می‌بینند؛ اما از داستان و متن لذت چندانی نمی‌برند. حتی کنسرت-نمایش‌های روی صحنه نیز  فاقد پایه قوی نمایشی است و یک سرهم بندی برای بیزینس است.

مردم را روی صندلی میخکوب می‌کنم

همای در عین حال خاطرنشان کرد: البته بیزینس در موسیقی هم در جای خود خوب است؛ به شرط آنکه کیفی‌سازی به حد مطلوب به اجرا برسد و بازیگری و کارگردانی مناسب باشد؛ شخصا از حضور سلبریتی‌ها در نمایش پرهیز می‌کنم و سعی دارم چهره‌های جوان و مستعد را انتخاب و به عنوان یک بازیگر خوب معرفی کنم.

وی افزود: جایگاه شخصی و موسیقی و متن نمایش هایم آنقدر پربار هست که بتواند مردم را روی صندلی میخکوب کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز