خبرگزاری کار ایران

طاهر یارویسی، راوی صادق موسیقی مقامی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۴۷۵

فرید الهامی (آهنگ‌ساز و نوازنده تنبور) دقایقی پیش در صفحه شخصی‌اش از فوت طاهر یارویسی(مقام‌دان،‌ مقام‌خوان و نوازنده تنبور) خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طاهر یارویسی مدتها با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد و طی روزهای گذشته نیز در بخش مراقبت‌های ویژه  بیمارستان «بیستون» کرمانشاه بستری بود. او امروز (سه‌شنبه ۲۵ تیرماه) دعوت حق را لبیک گفت.

طاهر یارویسی، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی که زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده بود، یکی از مهم‌ترین مراجع حال حاضر موسیقی مقامی تنبور به حساب می‌آید. وی نواختن تنبور را از سن ده سالگی آغاز کرد و از همان زمان مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شد. اولین و تأثیرگذارترین استادِ طاهر یارویسی، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود به حساب می‌آید. استاد بیرخان (لالوبیرخان) نیز از اساتید بنام منطقه زرده دالاهو از جمله استادان این هنرمند پیشکسوت بوده‌است. طاهر یارویسی هنر ساختن تنبور را نیز در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری را در تهران، کرمانشاهان و منطقه گوران تربیت کرده است.

طاهر یارویسی که او را به عنوان یکی از راویان صادق موسیقی مقامی کرمانشاه و منطقه گوران می‌دانند، هنرمندی متعهد و دلسوز و مردمی بود که با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانست طی مدت فعالیت خود بیش از ۷۰ مقام اصیل کردی را که در ۷۰۰ سال گذشته سینه‌به‌سینه منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز