خبرگزاری کار ایران

تجلیل از پنج چهره سینمایی و داوری معادی، عسگرپور، آبیار و درخشنده در جشنواره فیلم شهر

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۸۶۸

در هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر از 4 خادم شهر و جمشید مشایخی، علی نصیریان، داریوش اسدزاده، مسعود رایگان، پروانه معصومی و رؤیا تیموریان تجلیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاشم میرزاخانی، دبیر هفتمین جشنواره فیلم شهر گفت: هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر، با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» در 26 تیر آغاز به کار می‌کند. آیین افتتاحیه این جشنواره همزمان با افتتاح فودکورت و سالن چند منظوره در پردیس سینمایی ملت همراه خواهد بود و در آیین افتتاحیه اهدای جوایز برخی از بخش‌ها را خواهیم داشت.

وی افزود: استقبال هنرمندان و فیلمسازان از جشنواره با ارسال  4240 اثر از ایران و 114 کشور جهان موجب افتخار و دلگرمی برگزارکنندگان جشنواره است. در این دوره از جشنواره 9 گروه 3 تا 5 نفره آثار را در بخش‌های مختلف انتخاب و معرفی کرده‌اند که 44 انیمیشن، 16 مستند کوتاه، 7 مستند بلند، 42 داستانی کوتاه و نیمه بلند، 9 اثر ویدیویی، 18 اثر سینمایی و 10 سریال به بخش مسابقه سینمای ایران و 20 اثر کوتاه به بخش محله و آماتوری راه یافته‌اند، در مجموع 166 اثر از ایران در بخش مسابقه شرکت کرده‌اند.

دبیر جشنواره ادامه داد: در بخش بین‌الملل نیز 31 فیلم خارجی شامل 5 انیمیشن، 12 مستند و 8 داستانی کوتاه و 6 فیلم بلند داستانی به نمایش در می‌آید. ما تلاش کردیم در بخش بین الملل فیلم‌هایی با موضوعات شهری داشته و پرداختن به ملاحظات زندگی شهری باشند تا با معضلات و خرده فرهنگ‌های شهری در سایر کشورها که مسئله‌ای مشترک است، آشنا شویم. برنامه نمایش این فیلم‌ها در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت. امیدواریم منتقدان و دوستان قلم به دست نیز با بیان مسائل و موضوعات شهری در این امر به ما کمک کنند.

میرزاخانی در خصوص ساعت نمایش و سالن‌ها نیز عنوان کرد: فیلم‌های سینمایی و ویدیویی مسابقه سینمای  ایران و بین‌الملل در سالن شماره 3، فیلم‌های ایرانی مسابقه کوتاه و نیمه بلند سینمای ایران در سالن شماره 1 و همچنین آثار بخش بین‌الملل در سالن شماره 4 پردیس سینمایی ملت به نمایش در می‌آید، سالن 5 نیز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی این جشنواره اختصاص یافته است. همچنین آیین افتتاحیه نمایشگاه و گالری تجسمی شهر را هم خواهیم داشت.

آیین نکوداشت و بزرگداشت در جشنواره فیلم شهر

دبیر جشنواره از برنامه‌ریزی آیین نکوداشت هنرمندان در این دوره از جشنواره فیلم شهر خبر داد و گفت: در این جشنواره نکوداشت استاد جمشید مشایخی با حضور خانواده محترمشان و برگزاری آیین بزرگداشت هنرمندانی همچون علی نصیریان، داریوش اسدزاده، مسعود رایگان و خانم‌ها پروانه معصومی و رویا تیموریان را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به موضوع جشنواره و اهمیت توجه به خدمتگزاران شهر در جشنواره‌ای که عنوان شهر را همراه دارد، در این دوره به منظور قدردانی از زحمات خادمین حوزه شهری در بخش‌های مختلف از جمله نیروی خدمات شهری، پلیس راهور، اورژانس و فوریت‌های پزشکی و آتشنشان تقدیر به عمل می‌آید که این عزیزان هر کدام در حوزه فعالیت خود شاخصه‌های خاصی داشته‌اند.در این راستا 4 چهره شاخص شناسایی شدند که از آنها نیز تقدیر خواهیم کرد تا فرهنگ قدردانی از عزیزانی که باعث می شوند در این شهر آسوده خاطر زندگی کنیم، را به جا آوریم. اسامی این عزیزان به شرح زیر است:

  1. رمضانعلی اسماعیلی‌پور نیروی خدمات شهری که توانسته با خدمات صادقانه در شهرداری تهران خانواده و فرزندان خود را سروسامان دهد. او صاحب فرزندان تحصیل کرده در مقطع دکتراست که به عنوان نماینده این قشر و خادم زحمت کش حوزه شهر معرفی خواهد شد.
  2.  ستوان یکم محمد عبدالرحیمی که در هنگام ماموریت خود توانست جان یک شهروند را که پشت فرمان ماشین دچار ایست قلبی شده بود، از مرگ نجات دهد.
  3. مجید فتاحی، نیروی امداد و اورژانس که با حضور در مناطق سیل‌زده کشور و نجات جان چندین شهروند و تولد یک نوزاد در َآن شرایط دشوار و در یک قایق، با مجروحیت از ناحیه گردن، خود نمونه بارز ایثار و فداکاری است.
  4. آتشنشان عزیز کشور، فخرالدین گودرزی که در حادثه پلاسکو با جانفشانی عده زیادی را نجات داد و خود مسدوم شد، او را به عنوان شهید زنده پلاسکو می‌شناسند و پس از مصدومیت دوباره توانست به فعالیت‌ خود در این شغل ادامه دهد.

رونمایی از پوسترهای جشنواره با حضور خبرنگاران

پس از آن از پوسترهای جشنواره، اثر محمد روح الامین، توسط خبرنگاران حاضر در مراسم و هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره به صورت مشترک رونمایی شد. پوستر اول مربوط به نکوداشت جمشید مشایخی، توسط مهیار جوادی‌فر از سینمانو، رونمایی شد. دومین پوستر مربوط به بزرگداشت پروانه معصومی توسط کلهر از خبرگزاری فارس، سومین پوستر مربوط به داریوش اسدزاده توسط زمانی از شبکه خبر، پوستر چهارم مربوط به علی نصیریان توسط قاسمی از ایسنا، پوستر پنجم مربوط به رویا تیموریان توسط زهرا منصوری از خبرگزاری مهر، پوستر ششم مربوط به مسعود رایگان توسط سحر قناعتی از واحد مرکزی خبر و پوستر آخر مروبط به خادمین شهر توسط پیوندی از برنامه هفت رونمایی شد.

 معرفی هیأت داوران جشنواره

هاشم میرزاخانی در معرفی هیأت داوران جشنواره گفت: از هفته گذشته هیأت  داوران کار خود را با بازبینی آثار راه یافته به بخش مسابقه آغاز کرده‌اند. هیأت محترم انتخاب بخش محله، خانم شبنم قلی‌خانی و  آقایان هادی مقدم‌دوست و داریوش یاری علاوه بر امور انتخاب، داوری این بخش را نیز برعهده داشتند. در این بخش دو تندیس و در مجموع هفت دیپلم افتخار در مراسم افتتاحیه اهدا می‌شود.

وی افزود: همچنین هیأت نتخاب و داوری آثار مسابقه تبلیغات سینمای ایران نیز طبق عرف یک گروه متشکل از جناب آقایان مسعود نجابتی، آرش معیریان و ساعد نیک‌ذات بودند که این دوستان در مراسم افتتاحیه 5 تندیس را اهدا خواهند کرد.

میرزاخانی ادامه داد: در بخش سریال‌های تلویزیونی نیز با توجه به اشراف همکاران محترم آقایان سیدعلی حمیدی، امیر بوالی و رحمان سیفی‌آزاد، به این حوزه، این بخش را داوری کردند و در نهایت شش تندیس را در مراسم افتتاحیه اهدا خواهند کرد.

دبیر جشنواره شهر در خصوص داوران بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند ادامه داد: نرگس آبیار و آقایان احمد ضابطی جهرمی، محمدعلی فارسی، علیرضا گلپایگانی، مصطفی کیایی، هومن بهمنش و محمدرضا شفیعی داوری این بخش از آثار را در زیر مجموعه داستانی، مستند و پویانمایی پذیرفتند که در مراسم اختتامیه 14 تندیس را اهدا خواهند نمود.

در خصوص بخش آثار سینمایی و ویدیویی نیز میرزاخانی با اشاره به اینکه این دو بخش به هم بسیار نزدیک بودند گفت: در این بخش نیز دکتر حسین کرمی، محمدمهدی عسگرپور، محمود کلاری، پرویز شیخ‌طادی و حبیب رضایی آثار را داوری خواهند کرد و این عزیزان در بخش سینمایی هفت تندیس و در بخش ویدیویی نیز هفت تندیس را اهدا خواهند کرد. در آیین اختتامیه نیز در مجموع 32 تندیس در بخش ملی اهدا خواهد شد.

پوران درخشنده و پیمان معادی داوران ایرانی حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل

دبیر جشنواره با اعلام این نکته که در بخش بین‌الملل نیز هشت جایزه و تندیس در بخش آثار کوتاه و نیمه بلند و بلند سینمایی اهدا خواهد شد، بیان کرد: از داوران این بخش سوراو سَرَنگی یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان جنوب آسیا و جُردِن هالندر، معمار و فیلمساز هلندی است که دبیر مهم‌ترین جشنواره فیلم معماری دنیا در هلند است. همچنین عباس یوسِفی از دیگر داوران، متولد دمشق است . او به عنوان کارگردان مستقل و تهیه‌کننده با برخی شبکه‌های تلویزیونی کویت ازجمله شبکه «الرأی» و «الوطن» در تولید سریال‌های تلویزیونی، موزیک‌ویدئو و فیلم‌های تبلیغاتی همکاری داشت.

وی یادآور شد:‌ از ایران نیز خانم پوران درخشنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما به همراه پیمان معادی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما نماینده کشورمان در تیم داوری خواهند بود که 8 تندس برگزیدگان این بخش را در آیین افتتاحیه معرفی خواهیم کرد.

میرزاخانی با اشاره به این نکته که بخش انیمیشن مسابقه بین‌الملل بسیار جذاب و قوی است، خاطرنشان کرد: دیمین اووکانر، نویسنده و کارگردان پرافتخار ایرلندی است که اخیرا سریال انیمیشنی را بانام Butterbean's Cafe در دست تولید دارد که متعلق به کمپانی بسیار معتبر نیکلودئون است. آخرین کار دیمین Angela's Christmas است که در نتفلیکس پخش شده و نامزد دریافت سه جایزه اِمی ( از معتبرترین جشنوارهای دنیا) شده است. او همچنین کارگردان سریال Doc McStuffins است که برای شبکه دیزنی ساخته شده است. او به طور تخصصی فقط این بخش را داوری و آرای خود را در اختیار هیأت داوان جهت جمع‌بندی نهایی قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه در بخش سینمایی آثار کمی در بحث مباحث اجتماعی و شهری داریم، یادآور شد: ما تمام تلاش خود را کردیم تا با داوران آثار را شناسایی کنیم و از آثاری که در این خصوص تولید شده و بهره ببریم. تلاش موسسه تصویر شهر این است که آثار فاخری در حوزه شهری و اجتماعی تولید کند. البته فیلم‌هایی در این حوزه هستند ولی تعداد چشم‌گیری نداریم و ما از این پتانسیل، با کمک و تبادل همکاری با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بهره‌مند خواهیم شد.

کارگاه‌های آموزشی با حضور مهمانان بین‌المللی

مدیرعامل موسسه تصویر شهر در معرفی کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای انتقال تجربه این جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر و دعوت از داوران محترم این دوره بسیار دقت شد تا از افرادی دعوت شود که علاوه بر داوری، فیلمساز و دارای تخصص لازم جهت برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی باشند، لذا برای دو نفر از داوران نیز کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته شد که از این قرار است:

وی افزود: کارگاه آموزشی با عنوان «اخلاق در مستندسازی» توسط آقای سوراو سَرَنگی یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان جنوب آسیا در جشنواره برگزار می‌شود. سوارو سرنگی برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله ایدفا، الجزیره، برلین، تسالونیکی و بیش از 80 جشنواره معتبر دیگر است. «کارگاه تاثیر سینما بر معماری شهری» دومین کارگاه جشنواره است که در این کارگاه آقای جُردِن هالندر، چگونگی نفوذ سینما در فرآیند طراحی و معماری شهری را بررسی می‌کند. جُردِن هالندر دبیر مهم‌ترین جشنواره فیلم معماری دنیا در هلند و همچنین در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم از جمله شیکاگو به‌عنوان سخنران یا داور حضور داشته است.

برای اولین بار 50 هنرمند تجسمی در جشنواره فیلم شهر

در ادامه مژگان زرگر، مدیر روابط عمومی جشنواره در معرفی بخش تجسمی شهر گفت: این نمایشگاه برای اولین بار است که به جشنواره فیلم شهر اضافه شده و از هنرمندان دعوت شد در این نمایشگاه شرکت کنند. نمایشگاه در دو بخش عکس و نقاشی برگزار می‌شود که آثار هنرمندان بسیار خوب و درجه یک از نسل پیشکسوت، میانه و نسل جوان در آن ارائه می‌شود.

وی افزود: برخی از هنرمندان با یک اثر و برخی از هنرمندان مانند عکاسان که مجموعه عکس در نمایشگاه انفرادی خود داشته‌اند، با صلاح‌دید خود دو اثر در نمایشگاه ارائه داده‌اند تا آن مجموعه با قدرت بیشتری به نمایش گذاشته شود. در بخش عکاسی 24 هنرمند با 28 اثر و در بخش نقاشی 26 هنرمند با 27 اثر شرکت کرده‌اند که مجموعا50 هنرمند با 55 اثر در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. مشخصات آثار و هنرمندان به طور کامل در کاتالوگ اصلی جشنواره به چاپ خواهد رسید.

تصاویر شهری بگیرید و رایگان به سینما بروید

مدیر اجرایی جشنواره به برگزاری پویش مردمی عکاسی و تصویربرداری با موضوعات شهری و در امتداد شعار جشنواره «شهروند مسئول؛ شهر سالم» اشاره کرد و گفت: به منظور مشارکت حداکثری اقشار مختلف مردم «شهر تهران»، پویش شهروند مسئول، شهر سالم راه‌اندازی شد. علاقمندان می‌توانند با ثبت تصاویر شهر و محله خود در قالب عکس و فیلم در این پویش شرکت کنند و برنده امکان تماشای فیلم‌های در حال اکران در پردیس‌های موسسه تصویر شهر برای یک سال به شکل رایگان شوند.

 زرگر ادامه داد: عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده باید حاوی مفاهیمی همچون اشاعه حقوق و اخلاق شهروندی، خانواده ایرانی در محیط شهری، یک روز زندگی در شهر، معماری شهر و صیانت از آن، امنیت شهر، یاران شهروندان است که شامل به تصویر کشیدن خدمات نیروهای امدادی و انتظامی در شهرها (آتشنشانان، هلال‌احمر، رفتگران، پلیس، راهنمایی و رانندگی و.....) است. مشارکت جمعی در راستای حل مشکلات اجتماعی، صیانت از محیط زیست، درختان، بوستان‌ها و هر موضوعی که مسائل شهری نیز شامل این بخش می‌شود که نحوه ثبت نام و شرکت در این بخش قبلا اطلاع رسانی شده است.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره

در پایان دبیر جشنواره ضمن تشکر از حمایت‌های بانک شهر به عنوان حامی اصلی جشنواره گفت: از جناب آقای دکتر درخشنده مدیرعامل محترم بانک شهر و دکتر عظیمی مدیریت محترم روابط عمومی و ارتباطات بانک شهر به خاطر حمایت‌های مادی و معنوی در این جشنواره تشکر و قدردانی می‌کنم.

همچنین دبیر جشنواره در خصوص حل مشکل پارکینگ مجموعه گفت: به دستور شهردار محترم و معاون عمرانی ایشان دکتر صبوری و مسئولان شهرداری منطقه 3، مقرر شد پارکینگ با ظرفیت مناسب و زمین ورزشی در محدوده فوق به بهره‌برداری برسد.

مدیر اجرایی جشنواره نیز گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره روز چهارشنبه 26 تیرماه ساعت 30/19 با افتتاح گالری تجسمی و سپس مراسم رسمی با افتتاح سالن فودکورت مجموعه ملت در طبقه مثبت دو در این محل برگزار می‌شود و نامزدهای دریافت جوایز در بخش تبلیغات سینمای ایران، بخش محله و سریال‌های تلویزیونی فردا رسما اعلام می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز