خبرگزاری کار ایران

دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران:

فرآیند خلق زنده آثار هنری در جشنواره جوانان ایران

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۳۳۶

دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با بیان آن که اثرگذاری جشنواره تجسمی جوانان طی سالیان اخیر قابل رصد است، گفت: ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان فراهم ساختن چتری واحد برای حضور هنرمندان جوان عرصه تجسمی از سراسر ایران کنار یکدیگر برای آموزش توسط استادان خبره، تربیت نگاه خلاقه هنرمندان جوان و در نهایت خلق آثار.

به گزارش ایلنا، رضوان صادق‌زاده (دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران) با اشاره به آنکه این رخداد علاوه بر سابقه طولانی در زمینه برگزاری از اثرگذاری، جریان‌سازی و هدایت‌گری موفقی در عرصه هنرهای تجسمی کشور برخوردار است، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این جشنواره، برگزاری هر دوره به میزبانی یکی از استان‌های کشور است. طی این فرآیند، شرکت‌کنندگان در بازه زمانی سه روزه زیر نظر استادان در تمامی ۹ شاخه تجسمی در کنار آموزش، مهارت‌آموزی و پرورش خلاقیت‌شان دست به خلق آثار می‌زنند.

مدیر گروه نقاشی دانشگاه هنر درباره ایده برگزاری جشنواره جوانان در شهر‌های مختلف ایران  گفت: این جشنواره در فصل تابستان برگزار می‌شود، لازم بود که به فصلی فکر کنیم که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل باشند. برگزار کردن جشنواره در تابستان ما را ملزم کرد آن را در استان‌هایی برگزار کنیم که آب و هواهای معتدل‌تری دارند تا بچه‌ها شرایط مطلوبی را تجربه کنند. در این راستا هر سال یک یا دو استان برای برپایی جشنواره اشتیاق نشان می‌دهند و داوطلب می‌شوند که سال گذشته که جشنواره در تبریز برگزار شد، دوستانی از شیراز و ایلام هم آنجا بودند و برای برگزاری تمایل نشان دادند. از این رو امسال شیراز هم مدنظر ما بود اما در نهایت ایلام برای برگزاری جشنواره انتخاب شد.

صادق‌زاده که ششمین سال دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری این رخداد فرصت مغتنمی در همراهی هنرمندان جوان در شاخه‌های مختلف تجسمی زیر نظر استادان و حضور در کارگاه‌های آموزشی است که بار علمی فراوانی دارد. از سوی دیگر تلاش کردیم جنبه رقابتی این مسابقه را در پایین‌ترین سطح قرار دهیم اما آن را حذف نکردیم تا بتوانیم در کنار کار و تجربه فعالیت هنری هنرمندان جوان، شاهد نوعی رقابت میان آنها باشد.

وی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را از نظر کیفی هم تراز با جشنواره‌های معتبر عرصه هنرهای تجسمی مانند فجر یا دوسالانه‌های هنرهای تجسمی در کشور دانست و تصریح کرد: توجه به هنرمندان جوان به ویژه هنرمندانی که در استان‌ها و شهرستان‌های دور از پایتخت زندگی می‌کنند یکی دیگر از اولویت‌های مهمی است که در سیاست‌های این جشنواره برنامه‌ریزی شده است. معمولا در دیگر جشنواره‌ها از شرکت کنندگان خواسته می‌شود آثاری که قبلا کار کرده را بفرستند تا داوری شود اما پروسه خلق در این جشنواره به صورت زنده انجام می‌شود. در واقع در جشنواره به جای آثار، افراد انتخاب می‌شوند تا در کارگاه‌ها کنار هم کار کنند.

صادق‌زاده یادآور شد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز حساسیت خاصی نسبت به ایجاد شرایط برابر برای فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی به ویژه هنرمندان جوان کشور دارد و توجه به این مهم را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معین کرده است.

دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هدف کلی و اصلی جشنواره را گردهم‌آیی جوانان بالای ۱۵ سال و زیر ۲۵ سال از استان‌های مختلف دانست و ادامه داد: با گردهم‌آیی جوانان و استادان در کنار هم بده بستان اتفاق می‌افتد با هم گفت وگو می‌کنند، بحث و جدل می‌کنند. یکی دیگر از اهداف این جشنواره این است که این جوانان در کنار استادانی که نام آنها را شنیده‌اند و آرزوی کنار آنها بودن را دارند، مشغول یادگیری می‌شوند، چند روزی با هم همسفرند و اتفاقی که شاید به این آسانی شرایطش فراهم نمی‌شد را تجربه می‌کنند. بنابراین در انتخاب اساتید کارگاه‌ها و داورها به کسانی فکر می‌شود که جوان‌ها آنها را می‌شناسند، بارها کارهای‌شان را دیده‌اند، احتمالا با تصویرشان یا در کتاب‌ها یا تلویزیون آشنا هستند و بودن در کنارشان برای آنها دارای جذابیت است. البته دیگر هدف جشنواره می‌تواند این باشد افرادی که در کار خود از سطح کیفی شایسته‌ای برخوردار هستند توسط داوران دیده شوند، مورد تشویق قرار بگیرند و به جامعه معرفی شوند.

دبیر بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خاطرنشان کرد: رفاقت و رقابت میان هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در جشنواره‌ای مختص هنرمندان جوان از یک سو و از سوی دیگر حضور نسل جوان هنرمند سراسر کشور به ویژه در استان‌ها باعث می‌شود که در کنار آشنایی و شکل‌گیری فضایی دوستانه؛ انتقال دانش در راستای ارتقاء سطح کیفی و کمی کار تمامی هنرمندان جوان کشور به شکل عادلانه و منصفانه صورت گیرد.

وی با اشاره به انتخاب داوران و استادان کارگاهی استانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جشنواره این است که در هر دوره ۳ یا ۴ نفر از اساتید معتبر آن استان برای داوری آثار انتخاب شوند. امسال فکر می‌کنم در هر کدام از حوزه‌های خوشنویسی، نقاشی و طراحی یک داور از ایلام خواهیم داشت.

گفتنی است، بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری «رضوان صادق‌زاده» با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سی‌ام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز