خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد:

فرهنگ و هنر کردی بخشی از ذخایر بشریت است

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۰۶۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر مردم کرد در طول هزاران سال، بخشی از ذخایر بشریت است، زبان کردی با هزاران سال تاریخ خودش به عنوان یک زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از اشارات و گنجینه‌هاست‌.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی امروز ۱۲ تیرماه در مراسم اختتامیه «کنگره مشاهیر کرد» که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که به مناسبت یک اتفاق خوب که از خیلی وقت پیش منتظرش بودیم و امروز متولد شد، در کردستان و سنندج حضور دارم.

وی افزود: کنگره مشاهیر کرد فقط به گذشتگان نپرداخته است چراکه از زندگان هم کم گنجینه‌ای نداریم، شما مردم خوب نشان دادید که تنها به گذشتگانتان فکر نمی کنید و امروز هم کم افتخار در سراسر ایران و جهان ندارید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شادمانی یک ایرانی که در طول هزاران سال مردم عزیز و فرهنگ پرور کرد را در قلب تپنده خویش دیده است، امری خرسند است.

وی ادامه داد: ایران با مردم کرد زاده شده است و دو واژه همزاد هستند، نه از شروع تاریخ بلکه از دوره اساطیری و قبل از ماقبل تاریخ مردم کرد و اقوام ایرانی در کنار هم بوده‌اند و پا به پای هم با خنده‌های هم خندیده‌ایم و با گریه‌های هم گریسته‌ایم.

صالی بیان کرد: فرهنگ و هنر این مردم در طول این هزاران سال بخشی از ذخایر بشریت است، زبان کردی با هزاران سال تاریخ خودش به عنوان یک زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از اشارات و گنجینه‌هاست‌.

وی افزود: ادبیات کردی، شعر، قصه وآنچه که به حوزه ادبیات مربوط می‌شود هزاران سال فراز و نشیب این قوم و مردم است و هنرهای آوایی این سرزمین ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد. هنرهای تجسمی و خوشنویسی و نقاشی سایر هنرهای این منطقه نیز چنین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز کنگره مشاهیر کرد فرصتی است برای اینکه این داشته‌های پربار را ببینیم و به آن افتخار کنیم و به نسل‌های آینده نشان دهیم که قومی چنین پرافتخار در سیر خود حرکت کرده و همچنان در حرکت است.

وی افزود: به سهم خودم از همه کسانی که در این اتفاق خوب مشارکت داشته‌اند و کمک کرده‌اند که یک حس خوب به همه داده شود، سپاسگزارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این برهه زمانی که بیش از هر زمانی نیاز داریم که بر دو بال همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حرکت کنیم. دشمنان ایران و اقوام ایرانی گاهی یک بال را می‌شکنند تا ایران با دو بال پرواز نکند، ایران در هزاران سال حرکت ماندگاریش نشان می‌دهد که همواره با دو بال حرکت کرده است و وقتی سرافراز بوده که این دو بال با هم پرواز کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز