خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پیام‌رسان سروش مطرح کرد:

فیلترینگ تلگرام بی‌اعتمادی ایجاد کرد/ کلاهبرداری در پیام‌رسان‌های ایرانی قابل پیگیری است/ آیا همکاری سروش و صداوسیما به پایان می‌رسد؟

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۱۰۷

مرتضی رحیمی با بیان اینکه مخالف فیلترینگ تلگرام بوده و آن را بارها به مسئولین اعلام کرده است، گفت: به نوعی فیلترینگ به کسب و کار ما ضربه می‌زند چراکه به‌جای اعتمادسازی برای پیام‌رسان‌های ایرانی، بی‌اعتمادی اتفاق می‌افتد و کمک خاصی هم به جذب کاربر نمی‌کند.

مرتضی رحیمی (مدیرعامل پیام‌رسان سروش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره شایعه‌ی مطرح‌شده مبنی بر عدم همکاری صداوسیما با پیام‌رسان سروش، گفت: از پنج سال قبل که پیام‌رسان‌ها در ایران آغاز به کار کردند، شرکت مُهَیمِن، توسعه پیام‌رسان سروش را آغاز کرد. سه سال پیش سازمان صداوسیما مناقصه‌ای برای خرید یک پیام‌رسان برگزار کرد. شرکت مهیمن که آن روزها مالک سروش بود، در آن مناقصه برنده شد و پس از آن صداوسیما مالک برند سروش شد، اما توسعه‌ فنی سروش برعهده مهیمن باقی ماند. اکنون با توجه به اینکه صداوسیما تعهدات مالی خود را در قبال پروژه سروش انجام نمی‌دهد، شرکت مهیمن دنبال یک سرمایه‌گذار جدید برای سروش است.

وی همچنین درباره‌ی سرمایه‌گذار جدید برای سروش، اظهار کرد: با توجه به اینکه از چندماه پیش صداوسیما به تعهدات مالی‌اش در قبال پروژه‌ی سروش عمل نکرده است، قطعا قصد این وجود دارد که با جذب سرمایه‌گذار جدید بتوانیم پیام‌رسان سروش را توسعه بدهیم. بر این اساس در حال مذاکره با چند مجموعه بانکی هستیم. مجموعه‌های دیگری هم در دست بررسی هستند که چون هنوز با آنها به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، نمی‌توانیم نامی از آنها ببریم.

رحیمی در ادامه‌ی صحبت‌های خود درباره پلن درآمدزایی که برای پیام‌رسان سروش در آینده‌ی کارش در نظر گرفته شده، توضیح داد: مدل درآمدزایی پیام‌رسان‌ها با سایر اپ‌های تجاری بسیار متفاوت است. امروز هیچ پیام‌رسانی در دنیا از اشتراک‌گذاری عکس و فیلم و فایل نمی‌تواند درآمدزایی کند، چراکه این امکانات در تمام پیام‌رسان‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. ما برای درآمدزایی سراغ شیوه‌های خلاقانه‌ای رفته‌ایم که یک نمونه از آن، طراحی خدمات ارزش افزوده است. مورد دیگر، راه‌اندازی ویترین سروش است که در بخش تبلیغات و معرفی کسب‌و‌کارهای برتر به کاربران، فعال است. همچنین تیم توسعه‌ی بازار ما به‌طور جدی مشغول طراحی راه‌های مختلف و خلاقانه‌ای برای درآمدزا کردن سروش هستند.

رحیمی در ادامه درباره‌ی تبلیغاتی که صداوسیما در برنامه‌های خود برای سروش انجام می‌دهد، بیان کرد: تبلیغات رگباری‌ که صداوسیما برای نصب پیام‌رسان سروش در آستانه‌ی فیلترینگ تلگرام پخش کرد، نه با هماهنگی ما انجام شد و نه مورد پذیرش ما بود. نتیجه‌اش هم ایجاد حس منفی پس زدن در مخاطب شد. علاوه بر این بارها از صداوسیما خواسته‌ایم که کانال‌های سروشی برنامه‌های تلویزیونی را در برنامه‌ها زیرنویس نکند چراکه این زیرنویس کردن، حس انحصارطلبی به کاربر می‌دهد و نتیجه‌ خوبی ندارد. به اعتقاد من باید این کار را در مورد همه‌ی پیام‌رسان‌ها انجام داد تا برای مخاطبان حس انحصار ایجاد نکند.

مدیرعامل پیام‌رسان سروش درباره‌ی فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: بارها در جلسات متعدد، خیلی واضح به مسئولین گفته‌ایم که شما با فیلترینگ در حال ضربه زدن به کسب و کار ما هستید و توضیح دادیم که چرا فیلترینگ در حال ضربه زدن به کار ماست چراکه با این کار به جای اعتمادسازی برای پیام‌رسان‌های ایرانی، بی‌اعتمادی اتفاق می‌افتد و کمک خاصی هم به جذب کاربر نمی‌کند. به نوعی از بین ۱۴ میلیون کاربری که تاکنون در سروش ثبت‌نام کرده‌اند، تنها چهار میلیون در بازه فیلترینگ که ده تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ بود، جذب سروش شده‌اند. از سی‌ام اردیبهشت هم که تلگرام طلایی آمد و عملا موضوع فیلترینگ تلگرام منتفی شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون از کاربران فعلی سروش خارج از فضای فیلترینگ به این پیام‌رسان جذب شده‌اند، گفت: حوزه‌ فعالیت پیام‌رسان‌ها، یک فضای رقابتی است، در حقیقت پیام‌رسان‌های ایرانی در حال رقابت با اپ‌های خارجی هستند. به عنوان مثال پیش از فیلترینگ، تلگرام دچار قطعی سرور شد و یک روز کامل از دسترس خارج بود. در همان روز، یک میلیون و دویست هزار کاربر به سروش جذب شدند. کدام اپلیکیشن ایرانی را سراغ دارید که در این فضای رقابتی با یک روز قطع شدن رقیب خارجی، بتواند یک میلیون و دویست هزار کاربر جذب کند؟ باید اعتراف کنم که آن روز، شیرین‌ترین روز رجیستریشن ما بود چراکه نه فیلترینگی در کار بود و نه مشکل از طرف ما بود؛ رقیب ما (تلگرام) دچار مشکل شد و کاربرانش به سمت ما جذب شدند.

رحیمی در ادامه درباره فضای امن پیام‌رسان سروش توضیح داد: به نوعی امنیت خرید و فروش در سروش تضمین شده است چراکه در صورتی که از مردم کلاهبرداری شود، با توجه به ایرانی بودن پیام‌رسان به راحتی می‌توانند شکایت خود را پیگیری کنند. در صورتی که اگر کلاهبرداری در یک پیام‌رسان خارجی انجام شود، تضمینی برای پیگیری شکایت و احقاق حق مالباخته وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه فضای فکری جامعه به این سمت و سو رفته که در پیام‌رسان‌های داخلی، عده‌ای همیشه در حال چک کردن حرف‌های ما هستند. از مردم خواهش می‌کنم در سروش فعالیت کنند تا مطمئن شوند که هیچ اتفاقی در آن نمی‌افتد. به نوعی امکان شنود تماس‌های صوتی و مشاهده‌ی پیامک‌ها، در اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد اما کسی به ‌خاطر این احتمال، استفاده از موبایل را کنار نمی‌گذارد چراکه دسترسی به اطلاعات شخصی مردم ممنوع است و فقط در صورت وقوع جرم و با حکم قضایی امکان‌پذیر است.

رحیمی ادامه داد: اگر مالک یک کانال در سروش، محتوایی منتشر کند که خلاف قوانین بین‌المللی باشد که خط قرمز ما و همه‌ی پیام‌رسان‌های خارجی است، تنها کار ما مسدود کردن آن کانال است و هیچکس با فردی که آن محتوای ممنوع را منتشر کرده کاری ندارد. به نوعی ظرفیت این موضوعات وجود دارد و کسی چنین مسائلی را پیگیری نمی‌کند. ولی در حال حاضر مردم احساس می‌کنند که در پیام‌رسان‌های داخلی امنیت ندارند. البته از جهتی به آنها حق می‌دهم که این حس را داشته باشند ولی از نظر من که مدیرعامل یک پیام‌رسان هستم، این تصور اشتباه است. چراکه قصدی برای بررسی پیام‌های مردم وجود ندارد و این کار اصلا شدنی هم نیست. چراکه در روز ۲۰۰ میلیون پیام منتقل می‌شود و چطور می‌توان این حجم پیام را بررسی کرد.

رحیمی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: پذیرش برای داشتن یک پیام‌رسان پرجمعیت داخلی، باید بین مردم اتفاق بیفتد و مسئولان هم باید کاملا متوجه باشند که شرایط داشتن پیام‌رسان داخلی چیست. اگر قرار است پیام‌رسان کارآمد داخلی داشته باشیم که مردم به آن اعتماد کنند، هم جامعه باید رشد کند، هم ما باید به لحاظ فنی رشد کنیم و هم مسئولین کشور، ملزومات این شرایط را به‌خوبی درک کنند که این موضوع در گذر زمان اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز