خبرگزاری کار ایران

گفتگوی حبیب احمد زاده و امیر کاستاریکا با عنوان نقش هنر در زمان بحران و جنگ

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۳۱

کنفرانس هنری کنتر پوینت بلگراد با عنوان (نقش هنر در زمان بحران و جنگ) با دعوت از پنج رمان نویس از نقاط مختلف جهان شامل حبیب احمدزاده ازایران و نیز امیر کاستاریکا در بلگراد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کنفرانس یک روزه به میزبانی  (ولادان ووکساولیویچ) وزیر فرهنگ صربستان و با دعوت  از هنرمندان و نویسندگانی همچون  (جانگ چیچینگ) از چین (محرم بازدول) از صربستان ( اسلوبودان دسپت) از سوییس و (گرمان سادولایو) از روسیه  در سالن موزه سینمای بلگراد تشکیل گردید.

امیر کاستاریکا در طی سخنانی به طرح این سؤال و موضوع پرداخت که چرا هنرمندان در جهان مرجعیت خود را از دست داده‌اند که حبیب احمدزاده یکی از دلایل عمده ان را فاصله بین نقش ویترینی و مجازی هنرمندان امروز بخصوص هنرمندان سینما با کارکرد این ارمانها در زندگی واقعی و روزمره‌شان دانست.

در موضوع چرایی جنگها شرکت کنندگان به ارائه نظرات خود پرداختند و حبیب احمدزاده دلیل اصلی آن را تعریف دروغین تبلیغات غربی مسلط برجهان از صلح واقعی و پایدار دانست که به دلیل عدم پرداختن به  بی عدالتی به عنوان علت اصلی  شروع هر جنگ و، این عناوین پرطمطراق صلح در مثال تنها تجویز مسکن برای  بیمار سرطانی توسط دکتر نابکاری است برای  پنهان کردن درد ظاهری بیمار و نه درمان و جراحی واقعی و مورد احتیاج برای رفع بیماری و هر قرار داد صلح ادعایی آنان  به واقع تنها و تنها، آتش بس موقتی ست بین جنگ قبلی و جنگ بدتر بعدی و نه صلحی پایدار و عدالت محور. درست به مانند دهها قرار داد صلح دروغین بین فلسطینیان  و دولت  اسراییل که به دلیل عدم رفع علت اصلی نزاع  ، هیچ کارکردو دست آورد به مفهوم صلح واقعی تاکنون نداشته‌اند.

همچنین  حبیب احمدزاده  به این موضوع اشاره کرد که ما ایرانیان  شاید تنها ملتی در جهان باشیم که این تعریف دروغین را قبول نداشته و به همین دلیل نامه شخص ترامپ را رهبری کشورمان با شجاعت نمی‌پذیرند تا درواقع این تعریف دروغین را صحه نگذارند. و باید گفت که به واقع شوخی تمسخرامیزتر از این درجهان وجود ندارد که ترامپ  با داشتن سه هزار بمب اتم، نامه‌ای  به دست نخست وزیر تنها کشورموردتهاجم اتمی توسط خودش  بدهد  تا به کشور ما که اصل داشتن بمب اتم را حرام و ممنوع می‌داند برساند  که شما حق داشتن بمب اتم ندارید.

حبیب احمدزاده با ذکرخاطراتی از  تجارب منحصر به فرد شهید سعید سیاح طاهری در این امور (همانند برگزاری جشن کشتی دوستی بین بچه‌های ایرانی و عراقی برروی رودخانه اروند رود، مسابقات کتابخوانی دفاع مقدس بین زندانیان و جشنواره‌های دانش اموزی فیلم دفاع مقدس در مناطق بحران زده پس از سیل و زلزله ...) با حضور هنرمندان طراز اول کشور همچون پرویز پرستویی، معتمداریا، کیانیان ... به وزیر فرهنگ صربستان  پیشنهاد کردند که براساس این تجارب، سال آینده کشتی دوستی بین کودکان چهار کشور صربستان، بوسنی، کرواسی  و کوزوو برروی رودخانه دانوب برگزار نماید تا ایده‌های کنفرانس کنتر پوینت در عمل رنگ واقع به خود بگیرد.

امیر کاستاریکا نیز در طی صحبتهای خود  کشور یوگسلاوی سابق  را  به علت فروش تجهیزات جنگی به  صدام در جنگ با ایران مورد نکوهش قرار داد و ترامپ را نیز مبدع جنگ‌های جدید اقتصادی بدون شلیک گلوله دانست.

پس از اتمام جلسه و امضای بیانیه پایانی، با توجه به پیشنهادات و تجارب عملی استفاده از هنر پس ازجنگ در ایران، به دستور وزیرفرهنگ صربستان، کارگروه ویژه‌ای در وزارت فرهنگ صربستان  تشکیل شد  تا موضوع جشن کشتی دوستی در بین کشورهای بازمانده از  یوگسلاوی سابق و همچنین مسابقات کتابخوانی در زندانهای این کشور اجرایی شود.

 از دیگر موضوعات پیرامونی کنفرانس بازدید از مرکز زبانهای این شهر بود که درانجا ادبیات فارسی با بیش از سیصد و پنجاه دانشجو ، پس از زبان انگلیسی بالاترین  طرفدار در بین  در زبانهای بیگانه را بخود اختصاص داده وبه این  سبب با مساعدت طرف ایرانی ،تعداد  قابل توجهی  کتب دفاع مقدس و مستندهایی همچون( 23 و آن یک نفر )و (بهترین مجسمه دنیا )و ( فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه) و (خاطراتی برای تمام فصول ) و سینمایی ( اتوبوس شب) ... بازیرنویس های متفاوت در بین دانشجویان توزیع شد

 ترجمه صربی رمان حبیب احمدزاده با نام (شطرنج با ماشین قیامت )  نیزسال پیش در این کشور چاپ و منتشر شده است.

این کنفرانس یک روزه بازتاب گسترده ای در رسانه ها،روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی کشور صربستان داشت.

گفتگوی حبیب احمد زاده و امیر کاستاریکا با عنوان نقش هنر در زمان بحران و جنگ

گفتگوی حبیب احمد زاده و امیر کاستاریکا با عنوان نقش هنر در زمان بحران و جنگ

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز