خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اکران فیلم‌ها در بدترین وضعیت خود در طول تاریخ سینما قرار دارد/ مافیا نداریم اما انحصار و خودی و غیرخودی داریم

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۹۱۰

حبیب اسماعیلی معتقد است که نظام اکران باید به گونه‌ای باشد که همزمان چراغ سینماها روشن باشد و همه دفاتر پخش فیلم نیز فعالیت کنند.

حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده، پخش‌کننده و بازیگر سینما) با اشاره به وضعیت برنامه‌ریزی اکران و افت محسوس فروش فیلم‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: همه به مشکلات موجود اذعان دارند و ما نیز بارها درباره این مشکلات با اعضای صنوف و همچنین مدیران وزارت ارشاد صحبت کردیم و در تمام طول این صحبت‌ها و جلسات بر لزوم اصلاح وضعیت تاکید شده است اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: امروز اکران فیلم‌ها و برنامه‌ریزی برای نمایش فیلم‌ها مشکلات اساسی دارد و هیچ دوره‌ای در طول تاریخ سینما چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به این بدی نبوده است و در بسیاری از قراردادهایی که برای اکران منعقد می‌شود هیچ عدالتی رعایت نمی‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: به جز چند نفر در حوزه اکران بقیه افراد فعال و دفاتر پخش از این وضعیت به شدت ناراضی هستند اما هیچ برنامه‌ریزی اساسی صورت نمی‌گیرد که فیلم‌های مختلف رنگ اکران را ببینند تا دفاتر بسیاری بیشتر از آنچه که امروز فعال هستند، فعال شوند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا باید برنامه‌ریزی اکران به شکلی باشد که سینماها نیز چراغشان روشن باشد و رونق داشته باشند، افزود: نوع تعیین سرگروه‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای اکران باعث گلایه و نارضایتی بسیاری از فعالان سینما شده است اما متاسفانه به دلایل مختلف بخشی از آنها هر چند در خفا و در صحبت‌های دوستانه این نارضایتی را بیان می‌کنند اما از بیان آشکار آن خودداری می‌کنند ولی آنچه مسلم است این است که سکوت این افراد دلیل بر رضایت نیست.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سینمای جدید و نوین ایران بعد از انقلاب پایه‌گذاری شده، گفت: برای مدیران این سینما پسندیده نیست که بعد از چهار دهه یک مساله ساده که همان برنامه‌ریزی برای اکران است را نتواند سروسامان بدهد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در اکران فیلم‌ها آثار سینمایی و تهیه‌کنندگان آنها را به خودی و ناخودی تقسیم کرد، افزود: اینکه گفته می‌شود در تولید و اکران فیلم‌ها در سینمای ایران مافیا وجود دارد، صحیح نیست و من آن را قبول ندارم زیرا کل گردش مالی سینمای ایران در  سال گذشته در بهترین شکل بین 250 میلیارد است و امروز این مبلغ هزینه خرید یک مجتمع  آپارتمانی در تهران است و اگر بخواهیم لفظ مافیا را برای سینمای ایران به کار ببریم به کلمه مافیا توهین و آن را کوچک کرده‌ایم. آنچه وجود دارد انحصار است. در همه جای دنیا با انحصار مبارزه می‌شود اما نمی‌دانم چرا در سینمای ایران با این انحصار برخورد نمی‌شود.

اسماعیلی افزود: نمی‌توانیم بگوییم که امروز در سینما رفیق‌بازی و باندبازی وجود ندارد. همین مسائل باعث شده تا بسیاری از فیلم‌ها رنگ اکران  را نبینند و اگر اکران می‌شوند در شرایطی اتفاق می‌افتد که قربانی می‌شون. به همین دلیل دفاتر مختلف پخش فیلم نمی‌توانند فعالیت کنند و تعطیل می‌شوند.

وی ادامه داد: امروز دیگر کیفیت فیلم در قرار گرفتن در جدول اکران تاثیر ندارد و با شرایط امروز حتی اگر دفتر پخشی فیلمی مانند بن‌هور را داشته باشد اما جزء باند نباشد اجازه اکران پیدا نمی‌کند. امروز هر چند مسئولان می‌گویند که باید همه دفاتر فعال بتوانند فیلم‌های خود را اکران کنند اما شرایط اکران به شکلی شده که در یک مسابقه شنا چند نفر راحت می‌توانند شنا کنند ولی دستان شرکت‌کنندگان دیگر را بسته‌اند و بعد آنها را درون آب انداخته‌اند. در این شرایط آن کسی که دستش بسته است اگر خفه نشود و بتواند خود را نجات بدهد، باید خدا را شکر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز