خبرگزاری کار ایران

معرفی برگزیدگان سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر/ تاکید بر حمایت از مهاجران و مبارزه با کودک آزاری

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۲۶۱

برگزیدگان سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در تالار وحدت معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز پنجشنبه 5 اردیبهشت مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

 رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: از چهار سال پیش که من مسئولیت این جشنواره را با کمک همکاران خبره‌ام در حوزه بین الملل سینما برعهده گرفتم و سعی کردیم جایگاه درستی را در اندازه سینمای ایران ایجاد کنیم قصد داشتم سخنرانی خاصی در اختتامیه نداشته باشم و امسال نیز این رسم را حفظ می‌کنم.

وی افزود: امسال با تحریم‌های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم اما علیرغم همه مشکلات به خاطر شان سینمای ایران در جهان شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم. بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند.

میرکریمی تاکید کرد: من با یک بیت از قطعه ترکی اجرا شده بسیار خاطره دارم که اینگونه است «کوچه‌ها را برای اینکه دوست من از راه می رسد آب پاشی کرده‌ام که گرد و خاک او را آزار ندهد» ما نیز کوچه‌ها و شهر را برای حضور مهمانان عزیزی از سراسر دنیا آماده کردیم تا در یکی از قدیمی‌ترین قستیوال‌های مهم دنیا در غرب آسیا حضور داشته باشند.

وی با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزیر ارتباطات و شهرداری تهران عنوان کرد: همه حامیان در حد و توان خود به این حرکت ملی و بین‌المللی کمک کردند و باید از همه آنها تشکر کنم.

در ادامه مراسم برگزدیگان به شرح زیر معرفی شدند:

 جایزه نت پک به  فیلم خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران جایزه اهدا شد.

فرزاد خوشدست از داوران این بخش جشنواره به ویژه غلامرضا موسوی تشکر کرد و گفت: دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح طلب هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. همچنین من مطلع شدم به زودی دختردار می‌شوم. من از توماج دانش بهزادی نیز تشکر می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین فیلم «بین الادیان» به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید  محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی سن رفت، گفت: به دلیل اینکه فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان». جمشید اینجا نیست و من جایزه اش را می‌گیرم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوگاه شرق» از دیدگاه منتقدان بین‌المللی به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان اهدا شد.

دیپلم افتخار  جایزه صلح به فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه اهداشد.

تندیس و دیپلم افتخار جایزه محمد امین(ص) به فیلم «حمید» به کارگردانی اعجاز خان از هند اهدا شد.

رضا کیانیان درباره جایزه «محمد امین(ص)» گفت: بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

تندیس بهترین فیلم اول نیز به  فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی بخش جلوگاه شرق  به فیلم «قربانی» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از ایران اهداشد.

مهدی محمدنژادیان کارگردان فیلم «قربانی» بعد از دریافت جایزه گفت: هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.

تندیس بهترین کارگردان آسیایی به هومنگ برای فیلم «عبور از مرز» از چین اهدا شد.

تهیه‌کننده بهترین کارگردان آسیایی بعد از دریافت جایزه‌اش بیان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر تشویق خوبی برای ساخت فیلم بعدی ما ایجاد کرده است. کارگردان فیلم در حال حاضر در کشور چین است.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی بخش جلوه گاه شرق به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی بعد از دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی گفت: من بیش از 34 سال است که در ایران مهاجر هستم. مطمئن هستم همه شما در کوچه‌ها و خیابان‌هایتان مهاجران افغانستانی را دیده‌اید. خواهش می‌کنم هرچقدر که از دست شما برمی‌آید به مهاجران محبت کنید برای اینکه «بی‌سرزمینی» درد بزرگی است. به همه عوامل فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم فیلم بعدی در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی بخش جلوگه شرق به فیلم «جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی طالبی از ایران اهدا شد.

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم «جای خالی دوست» در کلیپی که برای جشنواره ارسال کرده بود، گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیات داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می‌تواند لحظه‌های شیرینی داشته باشد بیندیشند؛ مثل همین لحظه‌ای که می‌تواند لبخند بر لبان ما بنشیند.

جایزه این هنرمند را نیلوفر روزبهانی دریافت کرد. وی در سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از استاد محمدعلی طالبی که مرا به این مراسم دعوت کرد تا در خدمت شما باشم.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه  بخش سینمای سعادت به فیلم «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا- پتی از سوئد اهدا شد.

سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران به بهترین طراحی لباس به فیلم  «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین اهدا شد.

دیپلم افتخار بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت اهدا شد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک اهدا شد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان اهدا شد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان اهدا شد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد.

سروش صحت بعد از دریافت سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی گفت: از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را باهم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست دوست داشته باشیم آنوقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

سیمرغ زرین بهترین فیلم به فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز