خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دفاتر مسافرتی ایران مطرح شد؛

دفاتر: ایرلاین‌ها حق ندارند روی کارمزد تخفیف دهند/سایت‌های فروش: برخی ایرلاین‌ها تا هفت درصد تخفیف را مجاز دانستند/دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۷۰۰

نشست خبری انجمن دفاتر مسافرتی ایران پیرامون موضوع نوع نرخ‌گزاری آنلاین فروش بلیت در حالی برگزار شد که دفاتر مسافرتی از قانونی صحبت کردند که طبق آن ایرلاین‌ها حق تخفیف روی کارمزد را نخواهند داشت. قانونی که هنوز ارائه نشده و قرار است بخشنامه مربوط به آن در اختیار اهالی رسانه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری انجمن دفاتر مسافرتی ایران با حضور حرمت‌الله رفیعی (رئیس صنف انجمن دفاتر مسافرتی ایران)، نماینده‌ای از سایت‌های آنلاین فروش بلیت و تعدادی از آژانس‌داران با موضوع رسیدگی به نرخ‌های فروش بلیت آنلاین سفر  در محل این انجمن برگزار شد.

رفیعی در ابتدای این مراسم گفت: متاسفانه مسئولان گردشگری کشور از هر جایی انتخاب می‌شوند و بنده به شخصه به همین دلیل با هر تغییری در این صنعت مخالفم. چراکه تنها بخش خصوصی می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند و مشکلاتی که در حال حاضر به وجود آمده به دلیل همین موضوع است. در چند روز گذشته شاهد این بودیم که به شدت مرا مورد خطاب قرار داده و متهم می‌کنند که با ارزان‌فروشی مخالفم. در صورتی که بنده در چند سال گذشته که حتی ارزش پول ما بیشتر از حالا بود؛ در زمان‌هایی همچون اربعین که دوستان قیمت را نجومی بالا می‌بردند، با این موضوع مخالفت کردم که به همین دلیل مورد انتقاد بسیاری از افراد این صنف قرار گرفتم که چرا با این گران‌فروشی‌ها مخالفت می‌کنید. ولی در نهایت با اصرار بنده این نرخ در حال حاضر به درستی تعیین می‌شود.

وی افزود: همه جا شعار می‌دهند که صنعت گردشگری ایران جز ۱۰ کشور اول جهان است اما در عمل با گران کردن خدمات گردشگری کاری می‌کنیم که گردشگران به کشورمان نیایند. موضوعی که در حال حاضر در خصوص سایت‌های آنلاین فروش مطرح است؛ طبق قانون تخلف محسوب می‌شود چراکه دفاتر مسافرتی محصولی از خود را نمی‌فروشند و به این ترتیب نرخی را خودشان تعیین نمی‌کنند که بخواهند آن را گران یا ارزان بفروشند. موضوعی که مطرح است بر سر کارمزدی است که طبق قانون هیچ کس نباید آن را ارزان‌تر از حد مجاز به فروش برساند. چراکه کارمزد ۳ تا ۹ درصدی برای هزینه‌های جاری آژانس بوده و نمی‌توان به این ترتیب آن را ارزان کرد.

وی ادامه داد: به شخصه به عنوان رئیس صنف انجمن مسافرتی دفاتر ایران با هیچ‌یک از اعضای خودم که ۵ هزار دفتر هستند، مشکلی نداشته و ندارم و حتی به استارتاپ‌هایی که در این فضا وارد شدند در زمان خودش تبریک گفته‌ام اما اگر تخلفی صورت گیرد براساس وظیفه باید به آن رسیدگی کنم. براساس قانون حاکم بر ایرلاین‌ها هیچ ایرلاینی نمی‌تواند خارج از تعرفه تعریف شده تخفیف بیشتری را ارائه دهد و همه ملزم به رعایت آن هستند. کسی نمی‌تواند روی کارمزد تخفیف دهد و اگر ایرلاینی چنین کاری انجام داده باشد، تخلف کرده است. همین جا از دستگاه‌های نظارتی دعوت می‌کنم که به این صنف ورود کنند و همه چیز را زیر نظر خود قرار دهد تا هرکس تخلفی انجام می‌دهد، تخلفش مشخص شود و کسی نتواند حقی از مردم ضایع کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: مسئولان گردشگری می‌گویند ما می‌خواهیم ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم ولی با عملکردهایی به این صورت که به نوعی می‌توان آن را رقابت ناسالم نامید، به سمتی می‌رویم که ۶۰ هزار نفری که در دفاتر مسافرتی کار می‌کنند، بیکار شوند. ما نیاز داریم که در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند تا تخلفات افراد مشخص شود.

در ادامه نیما قاضی (مدیر یکی از سایت‌های آنلاین فروش) گفت: وقتی کارمان را شروع کردیم بلیت پرواز داخلی به قدری بود که به هیچ وجه صرفه اقتصادی چندانی نداشت ولی در حال حاضر با مطالعه چند ساله تکنولوژی‌های موجود جهان کاری انجام دادیم که این مشکل حل شود تا بتوانیم با سود کمتری به مردم خدمات دهیم.

وی افزود: البته در این راه اشکالاتی هم وجود داشته که همواره سعی کردیم آنها را رفع کنیم. کاری که سایت‌های آنلاین فروش می‌کنند سود کم روی فروش بیشتر است در نهایت باید بگویم ما همه چیزمان شفاف است و همه نهاد‌های نظارتی روی ما کنترل دارند که تخلفی انجام ندهیم و حقی از کسی ضایع نشود. ما هم مثل بقیه مالیات می‌دهیم و تخفیفی که به وجود آمده براساس توافقی است که با برخی ایرلاین‌ها انجام شده است. برخلاف صحبت‌های آقای رفیعی برخی ایرلاین‌ها به ما این اجازه را داده‌اند که تا ۷ درصد تخفیف دهیم وگرنه ما خارج از تعرفه موجود به کسی تخفیف نخواهیم داد.

در پایان این جلسه قرار شد که رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی قانونی که ایرلاین‌ها را ملزم به این می‌کند تا روی نرخ کارمزد بلیت تخفیف ارائه ندهند را به خبرنگاران ارائه دهد. همچنین نیما قاضی وعده داد تا گزارش مالی چندین ماهه خود را منتشر کند تا شبهاتی که درباره گران‌فروشی و ارزان فروشی در بعضی بازه‌های زمانی مطرح می‌شود، پاسخ داده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز