خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره مد و لباس فجر مطرح شد؛

ایران ویژند با نظرسنجی از عموم مردم برگزار می‌شود/ برگزاری جشن لباس از ۲ تا ۵ مرداد/ صدور کارت اعتباری خرید و راه‌اندازی موزه ملی لباس ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۵۴۲

در نشست یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از ثبت مد و لباس در تقویم نمایشگاهی کشور و برگزاری جشن لباس ایران از ۲ تا ۵ مرداد خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری و معرفی نمایشگاه "ایران ویژند" و ارائه برنامه‌های کمیته فرهنگی جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز (31 خرداد ماه) با حضور مسئول کارگروه مد و لباس کشور و دبیران یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد. 

سیدمجید امامی (مسئول کارگروه مد و لباس کشور) با اشاره به آنکه امروز دومین نشست جشنواره فجر برگزار می‌شود، گفت: نمره جشنواره مد و لباس در نزدیکی به بازار و ایجاد فضایی برای تبدیل شدن به الگو در بازار خوب نبود. درعین حال برگزاری جشنواره‌ای محفلی که هنرمندان دور هم جمع شوند، هدف وزارت ارشاد نبود. حمایت از هنرمندان هدف ماست درحالی که این حمایت سلیقه‌ای اعمال شده. در عین حال اقبال بین‌المللی نداشت و نتوانست الهام بخش باشد. درحالی که می‌توانیم الهام بخش رویدادهای مد و لباس غرب آسیا باشیم. 

او با نقد عملکرد جشنواره مد و لباس طی سالهای گذشته، ادامه داد: دسترس پذیر شدن لباس عفیفانه، زیبا و... برای شهروندان چه شد؟ آیا توانسته‌ایم پوشاک را دسترس پذیر کنیم؟ بخش نمایشگاهی جشنواره باید گسترده‌تر باشد و نمایش طاووس زرین را از ۱۸ تا ۲۴ تیر در نگارخانه هفتا در برج میلاد خواهیم داشت تا آراء مردمی را داشته باشیم. همچنین نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایران تحت عنوان ایران ویژند از ۲ تا ۵ مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران به صورت تخصصی برگزار می‌شود. از این پس، طراحی و مد و لباس دارای نمایشگاه تخصصی در تقویم نمایشگاه های کشور می‌شود. این نمایشگاه در دو بخش ملی و استانی به صورت رقابتی برگزار می‌شود. بخش بین‌الملل نیز غیررقابتی خواهد بود و خواستار آن هستیم تا در حوزه غرب آسیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

امامی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ایران ویژند جشن لباس ایران خواهد بود تا بتوانیم بر اساس سلیقه نسل جوان پوشاک تولید کنیم. به دنبال دریافت تسهیلات از یکی از بانک‌ها هستیم تا در قالب حواله امکان خرید از ایران ویژند را برای عموم جامعه ایجاد کند. قصد داریم تا کارت اعتباری مد و لباس ایرانی داشته باشیم. البته امکان خرید و فروش در نمایشگاه تخصصی امکان ندارد و به دنبال این هستیم که حواله‌ای به شرکت کنندگان بدهیم.

به گفته امامی، قصد بر آن است تا جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر اواخر بهمن سال جاری برگزار شود. 

او خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که جشنواره آکواریوم نباشد و همه از آن بتوانند استفاده کنند. درحال حاضر به کمک نگارخانه هفتا برج میلاد طرح‌ها را دریافت می‌کنیم.  درحال حاضر زیرساختی برای این کار وجود نداشته. راه‌اندازی موزه ملی لباس ایران را با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی نیز مد نظر داریم چراکه ظرفیت ما همین میراث گذشتگان است.

امامی اذعان داشت: تلاش بر آن است تا در ایران ویژند لباس‌هایی با رویکرد فصل سرد ارائه دهد. البته که اگر در بهمن ماه برگزار شود با رویکرد لباس بهاره و گرم ارائه شود. 

رئیس کارگروه مد و لباس فجر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه این روزها قیمت لباس‌های ایرانی با قیمت لباس‌های ترک و خارجی برابری می‌کند و حتا گاهی بیشتر است اما در کیفیت حرفی برای گفتن ندارد، از این رو چه راهکاری برای هماهنگی قیمت‌ها و کیفیت لباس‌های ارائه شده دارید، گفت: ارائه حواله یا کارت مد و لباس شروعش در ایران ویژند خواهد بود و بعد از آن گسترش خواهد یافت. قیمت در نمایشگاه‌های مد و لباس قطعا متفاوت خواهد بود. سود بازرگانی بالا، نارسایی تولید پارچه و... یکی از موضوعات قاچاق شده است. حمایت از تولید پارچه چادر مشکی را داشتیم و باید رقابت پذیر کنیم. وقتی قواره چادر مشکی گران شده خرید آن کاهش یافته. یکی از عوامل افزایش قیمت مانتو افزایش قیمت پارچه‌های تخت بوده. طرفدار موقت مدیریت واردات پارچه‌های تخت کمتر مشابه‌دار در ایران هستیم. مسئله مالیات و سکوی فروش هم درخصوص افزایش قیمت لباس تاثیرگذار است. البته میزان قاچاق پارچه در سال ۱۴۰۰ نصف شده است. ما ۴۰ میلیون متر مربع تولید پارچه چادر مشکی داریم. 

امامی یادآور شد: حرکت خوبی در سیما شروع شده تا طراحان لباس اجتماعی بانوان و آقایان برای کارگروه طراحی لباس در سیما حضور داشته باشند.

او درخصوص طراحی لباس جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نیز گفت: رویداد طراحی و انتخاب لباس هواداری تیم ملی است و با کمک استان گیلان انجام می‌شود.  

حامی برای رساندن طرح‌های فجر به تولید انبوه 

سپیده یاقوتی (دبیر جشنواره مد و لباس فجر) با اشاره به بخش رقابتی جشنواره گفت: فراخوان جشنواره ۲۹ اردیبهشت منتشر و مدتی یک ماهه برای آن در نظر گرفته شد. البته با مهلتی یک هفته ای تمدید شد.

او درخصوص تولید انبوه آثار منتخب جشنواره مد و لباس فجر گفت: حامیانی برای رساندن این آثار به تولید انبوه ابراز علاقه و آمادگی کرده‌اند.  یکی از جوایز ما اهدای حمایت تولید به یکی از طرح‌هاست که از آن حمایت پایدار خواهیم کرد. 

یاقوتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چگونه وقتی شاهد تاثیر برگزاری ۱۰ دوره گذشته جشنواره فجر در لباس مسؤلان برگزارکنندگان نیستیم، انتظار داریم این تاثیر در جامعه مشهود باشد، گفت: لباس فرم برای برگزارکنندگان طراحی کرده‌ایم. البته می‌گوییم آزادی در انتخاب لباس و کسی ملزم نیست که حتما از این ‌المان‌ها استفاده کند.

مرضیه الهه دادی (دبیر اجرایی جشنواره فجر) نیز گفت: بخش‌های مختلفی از جمله بخش علمی، نمایشی،طراحی و.... در نظر گرفته شده. در واقع از ۱۸ تا ۲۴ تیر برنامه‌های فرهنگی و هنری در برج میلاد اجرا می‌شود. همچنین از برندها و تولیدکنندگان ایرانی در ایران ویژند در ۸ گرایش مد و لباس، جواهرات و کیف و کفش دعوت شده تا مجموعه‌های خود براس ۱۴۰۱ را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه در ۲ سالن از نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

او درخصوص ارائه غرفه به شرکت کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: در سایت اعلام خواهد شد و بر اساس قیمت جاری خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز