خبرگزاری کار ایران

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام؛

قاضی:‌ ترس و واهمه‌ای از ایروانی نداشته باشید/ متهم: دستور رشوه نداده‌ام/ پرداخت سکه برای تسریع در کارها بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۳۰۵

پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد.

ترس و واهمه‌ای از آقای ایروانی متهم ردیف اول پرونده نداشته باشید

قاصی صلواتی خطاب به روغنی ها گفت: تمام جلسات بازجویی فیلم برداری و ضبط شده و اگر لازم باشد فیلم‌ها در دادگاه پخش می شود.

رییس دادگاه خطاب به روغنی‌ها گفت: به شما نصیحت می‌کنم که ترس و واهمه‌ای از آقای ایروانی متهم ردیف اول پرونده نداشته باشید و خیالت از این بابت راحت باشد.

در ادامه جلسه دادگاه متهم روغنی ها به ادامه دفاعیاتش پرداخت.

هرجا فیلم بازجویی را خواستید حاضریم در دادگاه پخش کنیم

متهم روغنی‌ها در ادامه دفاعیاتش گفت: همه مجوزها که عنوان شده بخاطر عدم توقف خط تولید بوده نه جهت منفعت شرکت. فشاری که به ترخیص کاران بوده برای این بوده که از توقف خطوط تولیدی جلوگیری کنند.

قاضی صلواتی گفت: ۲۰۰ صفحه اقاریر شما موجود است. مگر می‌شود ضابط به شما دیکته کند و همه صادقانه بوده است. یک چیزی بگو که در ذهن بگنجد.

متهم روغنی‌ها گفت: من ۳۷ الی ۳۸ بار بازجویی شدم. من گفتم ارتباطی نداشتم و مطالب را نمی‌دانم‌ و در مورد تسهیلات بانکی حرف‌هایی را که زدم براساس شنیده‌ها بوده است.

رییس دادگاه گفت: شما مدیر شرکت بودید. فیلم بازجویی هست. ما نگران نیستیم. مشت نمونه خروار است. ۳ کارمند گمرک اینجا هستند که اخد رشوه داشتند. کار شما یا جعل بوده یا رشوه. آقای روغنی‌ها نترس و از خدا بترس. درست است که ایروانی هزینه وکلای شما و هزینه‌های آنچنانی را داده ولی هرجا که فیلم بازجویی را  خواستید ما حاضریم در دادگاه پخش کنیم.

قاضی صلواتی ادامه داد: شما گفتید که مدیر شرکت باید به رییس گروه هشدار می‌داده که ۱۸ درصد قطعات گازسوز است و بقیه بنزین سوز و فردا گمرک با ما برخورد می‌کند. راجع به این موضوع صحبت کنید.

متهم روغنی‌ها گفت: وقتی قطعات وارد می‌شود ما نمی‌دانیم  چه بخشی از سوی ایران خودرو تبدیل به بنزین‌سوز و چه بخشی تبدیل به گازسوز می‌شود. آنچه که عنوان شده ۱۰۰ درصد قطعات گازسوز است و اشتباه فاحش بوده است.

دستور رشوه نداده‌ام

در ادامه جلسه دادگاه، متهم روغنی‌ها گفت: من دستور رشوه نداده‌ام.

رئیس دادگاه با قرائت اظهارات متهم خاتمی‌پور گفت: این متهم می‌گوید شما دستور پرداخت دو سکه به کارمند درب خروج و مدیر او را صادر کرده‌اید.

متهم روغنی‌ها گفت: اولین بار است که این مورد را می‌شنوم.

رئیس دادگاه گفت: این اظهارات خود شماست. شما گفته‌اید به این دلیل که قطعات با ارز دولتی پرداخت شده مبنای قیمت‌گذاری با نرخ آزاد بوده که سود گروه عظام در بازار AM ۳۰ میلیارد تومان بوده است که این پول‌ها به جیب مردم تعلق دارد.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: گروه قطعات از ارز مرجع استفاده می‌کنند اما قیمت در بازار براساس نرخ ارز مرجع تعیین نمی‌شود بلکه اساس آن رقابت است. قیمت در بازار براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

مبالغ پاداش‌ها از سود قاچاق تامین شده است

قاضی صلواتی گفت: آیا عملکرد اشتباه گروه عظام در پرداخت رشوه و انجام قاچاق موجب گرانتر شدن قیمت خودرو و افزایش آلودگی هوا نشده است؟ مردم چه گناهی دارند.

متهم روغنی‌ها گفت: ایران‌خودرو براساس برنامه تولیدی خود می‌گوید که چه مقدار قطعه بنزین‌سوز و چه مقدار قطعه گازسوز لازم دارد و این امر برعهده شرکت نبوده است. شرکت نمی‌تواند برنامه تولید ایران خودرو را مشخص کند و بگوید بر اساس هر آنچه من وارد می‌کنم خودرو تولید کنید بلکه آنها برنامه تولیدشان مشخص است.

قاضی صلواتی گفت: شما ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده‌اید و در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان حقوق و ۸۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اید که مبالغ پاداش‌ها از سود قاچاق تامین شده است.

تحت فشار بودم

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: عددی که بنده دریافت می‌کردم ۱۵ میلیون تومان بود. معاون مالی و معاون فروش هم همین اعداد را دریافت می‌کنند. این موضوع وقتی درست است که بنده عایدی بالاتری نسبت به دیگران دریافت کرده باشم.

وی با بیان اینکه پاداش ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون برای همه افراد وجود داشته، اظهار داشت: دریافتی‌ها براساس طبقه‌بندی مشاغل مدیران و معاونان صورت گرفته است.

رئیس دادگاه با اشاره به اظهارات این متهم در جلسات بازپرسی گفت: شما دستور دستکاری در اسناد و جعل سند را صادر کرده‌اید.

متهم روغنی‌ها گفت: آن قسمتی که می‌فرمایید را تایید می‌کنم اما بنده تحت فشار بودم.

قاضی صلواتی گفت: بنده فیلم‌های بازجویی را دیدم. آن فیلم‌ها حرف شما را ثابت نمی‌کند. اگر اینگونه بود قطعا با خاطی برخورد می‌کردیم.

پرونده دیگری از گروه عظام هم می‌آید

متهم روغنی‌ها گفت: روز آخری که فیلمبرداری شد روزی بود که فردایش می‌خواستم برای بار دوم به شعبه بازپرسی بیایم و خیلی با آرامش آنجا نشستیم و گفتند شما این موارد را عنوان کنید.

قاضی صلواتی گفت: جدا از آن جلسه، تمام جلسات بازجویی به طور غیرمحسوس فیلمبرداری شده است.

متهم پاسخ داد: آن اظهارات روزهای اول بنده را ببینید.

قاضی صلواتی گفت: پرونده دیگری از گروه عظام هم می‌آید و این پرونده شاید خیلی پیش‌پا‌ افتاده باشد.

به اندازه کافی به شما وقت داده خواهد شد تا از خودتان دفاع کنید

در ادامه جلسه دادگاه، شاه‌محمدی نماینده دادستان گفت: شما گفتید درج بند ۹ با پرداخت رشوه صورت گرفته است.

در این هنگام متهم روغنی‌ها قصد اظهارنظری داشت که با تذکر قاضی مواجه شد که به او گفت: آقای روغنی‌ها ابتدا سوال را گوش کنید. به اندازه کافی به شما وقت داده خواهد شد تا از خودتان دفاع کنید.

نماینده دادستان با اشاره به قوانینی که لزوم اخذ مجوز از وزارت صمت را بیان می‌کند، گفت: شما به این دلیل که مجوز نگرفته‌اید، طبق تعرفه بند ۶ عمل کردید و کالای خود را گازسوز عنوان کردید.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: در خصوص بند ۹ باید بگویم که این بند از سال ۹۶ آمده است و بنده و مجموعه ما اصلا از وجود این بند اطلاعی نداشتیم. چطور است در گمرک حتی یک درخواست هم از بند ۹ نداده‌اند؟

نماینده دادستان گفت: استناد به بند ۹ نیاز به اخذ مجوز موردی داشته و شما به این دلیل به بند ۹ استناد نکردید. نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه بند ۹ قانون مورد نظر را در جلسه دادگاه قرائت کرد.

متهم روغنی‌ها گفت: همان‌طور که شما بند ۹ را خواندید، سیستم EMS را مورد اشاره قرار می‌دهد در حالی که ECU یکی از اجزای EMS است. این بند اشاره‌ای به گازسوز و بنزین‌سوز بودن ندارد.

پرداخت سکه برای تسریع در کارها بود

قاضی صلواتی با اشاره به پرداخت رشوه به موفق مدیریت و اکبری از اعضای اداره صمت استان کرج بیان کرد: پرداخت رشوه در قالب سکه تمام بهار آزادی هر دو ماه یکبار از محل اعتبارات شرکت عظام اعطا می‌شده است.

متهم روغنی‌ها گفت: پرداخت سکه برای تسریع در کارها بوده زیرا مجوز چند هفته طول می کشید.

در ادامه شاه محمدی نمایندگی دادستان بیان کرد: ایران خودرو خود با ۲۰ درصد کالاها را وارد کشور کرده چطور شما می‌خواستید با تعرفه ۵ درصد آنها را وارد کنید.

متهم ردیف سوم گفت: راجع به ایران خودرو به جهت اینکه ای ام اس از قطعات و سیستم‌های هایتک است و تولیدکننده بالایی ندارد به جهت سهولت کارها انجام گرفته است و نمی‌توانم جواب بدهم چرا ایران خودرو ۲۰ درصد پرداخت کرده است.

نامه‌ای با رشوه صادر می‌شود و هیچ جایگاهی ندارد

نماینده دادستان گفت: شما می‌خواستید قاچاق انجام بدهید اما ایران خودرو به دنبال انجام این کار نبوده و به همین دلیل با تعرفه ۲۰ درصد کالا را وارد کرده است.

شاه محمدی ادامه داد: شما دیروز برگه را از اداره گمرک قزوین نشان دادید ابتدا درباره آن توضیح دهید و سپس بگوید چرا متهم امیر رضا رفیعی در پاسخ به حق و حساب به کارکنان و وزارت سمت عنوان کرده که آقای حسین پور و حسین خاکساری برای ارتباط با اداره صمت البرز ۲ تا ۳ نیم سکه پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح‌کرد: ٢ سکه تمام بهار آزادی به شیرزاد برای پرداخت مدیران گمرک داده شده است او ترخیص کار گمرک بود و اکنون فراری است.

نماینده دادستان با اشاره به گمرک قزوین گفت: در گمرک قزوین آقای نیک روش برای شما نامه‌ای را صادر کرده این آقا خود عامل ایروانی و شما بوده است شما در هر یک از گمرک‌ها برای خود عامل‌های متعددی داشتید در گمرک فرودگاه امام فتاحی و خدامی در گمرک غرب گمرک اسدی و در گمرک قزوین هم نیک منش به عنوان عوامل شما بوده‌اند.

شاه‌محمدی گفت: این افراد ذیل دریافت رشوه برای شما گواهی صادر می‌کردند و همین نامه‌ای که از سوی گمرک قزوین صادر شده است با توسل به رشوه صورت گرفته است کالای شما هنگامی که از اداره گمرک قزوین ترخیص شد توسط ضابطان متوقف شد.

متهم ردیف سوم گفت: آنچه که مستندات کار نشان می‌دهد من روز گذشته حدود ۳۰۰ نامه را برای دادگاه خواندم که شما گفتید اسامی افراد پرتکرار که شنیده‌اید را بگویید و من هم این اسامی را گفتم.

قاضی صلواتی گفت: نامه‌ای با رشوه صادر می‌شود و هیچ جایگاهی ندارد.

از وجود مهر خبر نداشتم

نماینده دادستان با اشاره به اقاریر متهم ردیف سوم گفت: مهره‌هایی از دفتر خاتمی‌پور پیدا شده و شما گفتید که آنها را امحا کند اگر مهر به صورت اریب روی نامه‌ها خورده یعنی جعل به صورت کاملا حرفه‌ای در شرکت شما انجام می‌شده است.

وی خطاب به متهم ردیف سوم از او پرسید چرا با خاتمی پور تماس گرفتید و از او خواستید فرار کند و اسناد را امحا سازد؟ چه کسی در گمرک به شما خبر داد عامل خبر شما چه کسی بوده است.

متهم روغنی ها گفت: آقای ایروانی با من صحبت نکرد خدا گواه است و قسم می‌خورم که من از وجود مهر خبر نداشتم و به هیچ وجه دروغ نمی‌گویم.

جعل اسناد در زمان تصدی شما در معاونت لجستیک تنظیم شده است

نماینده دادستان گفت: شما در آن روزی که می‌خواستید خاتمی پور را فراری دهید اضطراب داشتید و به خاتمی‌پور گفتید که بازرسان گمرک به دفتر او می‌آیند.  چه سندی قرار بود پیدا کنند که از او خواستید اسناد را امحا کند؟

نماینده دادستان با قرائت اقاریر متهم روغنی‌ها گفت: شما گفته‌اید که عباس ایروانی به من و سایر مدیران دستور داده که کلیه اقلام وارداتی ۵ درصد ترخیص شود؛ لذا به پیشنهاد امیررضا رفیعی مدیرعامل وقت شرکت سازه پویش به زیرمجموعه ابلاغ شده بود که در قطعات موتور تنها از عنوان گازسوز استفاده شود و به هیچ عنوان از بنزین سوز استفاده نکنند و آقای روغنی‌ها با اطلاع از آن به زیرمجموعه لجستیک آن را ابلاغ کرده است.

متهم روغنی‌ها گفت: من به هیچ عنوان کسی را تایید نمی‌کنم و نمی‌شناسم.

نماینده دادستان گفت: دو محموله قاچاق گمرکی در سال ۹۷ در گمرک قزوین و امام خمینی توقیف شد که از اسناد مجعول استفاده می‌کردند.

متهم روغنی ها گفت: قرار اولیه بازداشتم براساس این دو محموله بود که من در آن زمان در شرکت نبودم‌.

نماینده دادستان گفت: جعل اسناد در زمان تصدی شما در معاونت لجستیک تنظیم شده است.

آقای ایروانی اینجا را با شرکت اشتباه گرفته‌اید

متهم روغنی‌ها گفت: به من زنگ زدند و گفتند می‌خواهند محموله را از گمرک بیرون بیاورند زیرا زمان استانداردش طول می‌کشد که من همان روز به صراحت گفتم این کار را نکنید.

نماینده دادستان گفت: ما از این موضوع مطلعیم.

متهم روغنی‌ها گفت: شما نماینده دادستان از کیفرخواست دفاع می‌کنید و من می‌گویم بخشی راست یا غلط را به من می چسبانید.

 در ادامه جلسه دادگاه، شاه‌محمدی نماینده دادستان با قرائت اقاریر متهم روغنی‌ها گفت: شما گفته‌اید با توجه به در اختیار داشتن فایل‌های مربوطه توسط واحد بازرگانی خارجی جعل اسناد با مدیرعاملی رفیعی صورت می‌گرفته است.  عواید این قاچاق به جیب چه کسی می‌رفت؟

در این هنگام متهم ایروانی قصد اظهارنظری در جلسه دادگاه داشت که با تذکر رئیس دادگاه مواجه شد و قاضی گفت: آقای ایروانی بدون اجازه حق صحبت ندارید؛ اینجا را با شرکت اشتباه گرفته‌اید.

گواهی جعلی را ضمیمه کردید

متهم روغنی‌ها گفت: مهر را در بازجویی به من نشان دادند. اسنادی بین واحدهای بازرگانی و لجستیک و شرکت ترخیص‌کار رد و بدل می‌شود و هیچیک را من رؤیت نکردم.

شاه‌محمدی با قرائت اقاریر ایروانی گفت: این متهم می‌گوید من به شرکت‌ها گفته‌ام که معافیت مالیاتی بگیرند.

متهم روغنی‌ها پاسخ داد: ایشان راجع به اقاریر خودشان باید پاسخ بدهند. اینکه کمترین تعرفه قانونی انجام شود بحثی روی آن نیست. بنده پیش از این موضوع در لجستیک نبودم، چطور می‌توانم راجع به موضوعی که خبر ندارم اظهارنظر کنم؟

این متهم ادامه داد: چگونه تمام اسناد از جمله بارنامه، قبض انبار و غیره می‌تواند جعلی باشد؟ اصلا امکان این وجود ندارد که همه اسناد معدوم شده باشد.

نماینده دادستان با اشاره به قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در همان آیین‌نامه‌ای که هیات وزیران صادر کرده باید گواهی خود را ضمیمه می‌کردید در حالی که گواهی جعلی را ضمیمه کردید.

به شما یاد می‌دهند که این حرف‌ها را بزنید

متهم روغنی‌ها گفت: اگر CO تغییر کند آیا تاثیری در تعرفه گمرک دارد؟ تغییر در CO انتفاعی را در تغییر تعرفه ایجاد نمی‌کند.

نماینده دادستان با اشاره به دیگر اقاریر این متهم گفت: شما قبل از سال ۹۵ کم‌اظهاری داشتید.

متهم پاسخ داد: بنده قبل از سال ۹۵ ورود نداشتم. آنها نوشته‌های من است اما امروز اینجا هستم برای بیان آنچه که واقعا رخ داده است.

متهم روغنی‌ها ادامه داد: به من گفتند که اینها را بگویم.

قاضی صلواتی گفت: به شما گفتند اگر اقرار کنید آزاد می‌شوید؟ معتقدیم که به شما یاد می‌دهند که این حرف‌ها را بزنید.

منظور از شخصی که مرتکب رشاء شده عباس ربیعی است نه سخنگوی دولت

نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: روز و روزهای گذشته در پیج منتسب به شما در یکی از شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر شد با نام و تصویر سخنگوی دولت آقای علی ربیعی که مدعی شدید در جلسه سوم دادگاه، بنده و قاضی پرونده ایشان را متهم به رشاء کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: ضمن تکذیب این موضوع باید بگویم آن شخص عباس ربیعی یکی از مسئولان کیفیت ایران خودرو بوده است که متهم به رشوه با ارقام ۵۰ میلیون است.

شاه‌محمدی گفت: به شما توصیه صادقانه می‌کنم؛ به جای ایجاد حاشیه نسبت به دفاع ماهوی و شکلی اقدام کنید.

رئیس دادگاه در این هنگام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رأس ساعت ۹:۳۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز