خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۱۹

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۶۷۶

مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۱۹، صلح را واژه‌ای ارزشی دانست که ریشه در فطرت انسان‌ها داشته و قاعدتا همه جهان به آن گرایش دارند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند و نوعی هم افزایی عمومی نسبت به تحقق این آرمان مشترک بشریت وجود دارد.

به گزارش ایلنا، مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۱۹، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر به ویژه در جهان معاصر پرداختن به صلح و جست‌وجوی راه‌های دستیابی به آن است؛ تصریح کرد: تحولات و وقایع اخیر در عرصه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی حاکی از آن است که در سده حاضر «صلح و عدالت» بیشتر از هر چیز دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد.

در این ادامه این بیانیه آمده است به نظر ما عدم شناخت دقیق علل و عوامل تهدید صلح، موجب شده تا بشریت، محروم از صلح عادلانه و همراه با نقض کرامت انسانی، هر روز با اشکال مختلف تضییع حقوق خود مواجه شوند.

متن بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹) به شرح زیر است: 

 

ایجاد جهانی مبتنی بر صلح، دوستی و عدالت، آرزوی همه انسان‌ها، ملت‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان است. با این وجود پرداختن به صلح و جست‌وجوی راه‌های دستیابی به آن، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر به ویژه در جهان معاصر به شمار می‌رود؛ چرا که سایه جنگ اغلب بر حیات بشر احساس شده و بلکه بیش از پیش وجود دارد و احساس می‌شود. به طور کلی تحولات و وقایع اخیر در عرصه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی حاکی از آن است که در سده حاضر «صلح و عدالت» بیشتر از هر چیز دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد. از این رو امروزه افکار عمومی جهانی بیش از گذشته نسبت به این مطالبه و علل عدم تحقق آن حساس بوده و رویه‌‌های مختلف در این رابطه را به دقت بررسی و مورد قضاوت و ارزیابی قرار می‌‌دهند.

فقر، بیماری، مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی، سلطه جوییهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ و کشتار افراد بیگناه به ویژه غیرنظامیان، از مهمترین تهدیدهایی هستند که حیات پایدار بشر امروزی را نشانه رفته و روز به روز بر ابعاد این تهدیدها به زیان بشریت افزوده می‌شود. در نتیجه این تحولات، جامعه جهانی در شرایطی نیمه اول قرن بیست و یکم را پشت سر می‌گذارد که با چالش‌های جدی در زمینه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت انسانی رو به رو است.

بنابراین، سوال مهم در ذهن عده کثیری از مردم این است که: چرا با خواست اغلب جهانیان و وجود تشکیل نهادها و سازمان‌های بین‌المللی گوناگونی که در زمینه تحقق صلح و ایجاد آرامش در جامعه جهانی شکل گرفته است و تأکیدی که ادیان و مکاتب مختلف فکری در مشرق زمین و مغرب زمین به آن پرداخته‌اند اما تصویری که امروز در گوشه و کنار دنیا شاهد آن هستیم با صلح واقعی فاصله بسیار دارد؟

به نظر ما عدم شناخت دقیق علل و عوامل تهدید صلح، موجب شده تا بشریت، محروم از صلح عادلانه و همراه با نقض کرامت انسانی، هر روز با اشکال مختلف تضییع حقوق خود مواجه شوند.

در همین رابطه «مجمع جهانی صلح اسلامی» ضمن گرامیداشت روز جهانی صلح به‌عنوان فرصتی برای یادآوری صلح عادلانه به‌عنوان گفتمان مشترک جهانی، موارد زیر را برای تحقق حفظ کرامت انسانی و برقراری صلح عادلانه و پایدار در جهان اعلام می‌دارد:

۱. امروز شاهد هستیم که قدرت‌های بزرگ و به ویژه دولتمردان ایالات متحده آمریکا در راستای تأمین منافع مادی خود با اقدامات تهدید آمیزی مانند خروج از پیمان‌ها و معاهدات جهانی از جمله پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس و ... ضمن بی‌توجهی به ساختارهای جهانی، نوعی هرج و مرج در نظام بین‌المللی را موجب می‌شوند.

۲. ایالات متحده آمریکا با اقداماتی غیر قانونی مانند انتقال سفارت خود به بیت المقدس، حمایت از گروه‌های تروریستی و ضد بشری، از جمله ورود به مذاکره با گروه طالبان در افغانستان و تلاش برای معاهده صلح و به رسمیت شناختن این گروه که مخالف دولت قانونی این کشور است و اقدامات متعدد ضد انسانی و کشتار بی گناهان در این کشور را رقم زده‌اند؛ نوعی بی نظمی در ساختار روابط بین‌الملل را موجب شده است.

۳. امروز شاهد هستیم که دولتمردان جنگ طلب ایالات متحده با اقدامات مختلف در صدد ایجاد تفرقه و اختلاف به ویژه در جهان اسلام با هدف تضعیف آن‌ها و بهره‌برداری از منافع آن ها هستند و حتی از سخیف‌ترین اتهامات مانند «گاو شیرده» به برخی از آنها واهمه ندارند. همین اقدامات در کنار فروش تسلیحات جنگی و حمایت از کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان باعث شده است جایگاه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در انجام وظایف قانونی و انسانی آن‌ها مورد سوال و ابهام قرار گیرد.

۴. مسئله مهم دیگری که جهان به ویژه جهان اسلام با آن مواجه است و جایگاه سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت را با چالش مواجه ساخته است، کشتار مسلمانان در کشمیر است.

مجمع جهانی صلح اسلامی معتقد است:

رعایت حقوق اساسی و متعالی بشر، اساس صلح جهانی و عادلانه است و اقدامات برخی دولت‌ها و تشکل‌های سیاسی و مذهبی علیه حقوق بشر و کرامت انسانی و توهین به ادیان الهی، محکوم و مطرود است و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواهد بود.

استقرار صلح عادلانه نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختار نظام بین‌‌المللی است، به گونه‌ای که ظرفیت‌‌های این نظام به درستی و با هدف مدیریت عادلانه امور شناسائی و به کارگیری شوند.

با توجه به وقایع مختلف در جهان معاصر از جمله مخاطرات زیست محیطی و اقلیمی، تلاش نخبگان جهان، آزادی خواهان، بشردوستان و سازمان های مردم نهاد بیش از پیش ضروری است. لذا باید با درک این جایگاه و همچنین نیازی که جهان امروز به خلاقیت فکری و اقدامات پیوسته و پیگیر آنها دارد، این مسئولیت را به خوبی ایفا نموده و رسالت خود را نتیجه مند نمایند.

وظایف و تکالیف سازمان‌‌های بین‌‌المللی در تحکیم حفظ کرامت انسانی و برقراری صلح عادلانه همچنان باقی است. بر این اساس، انتظار داریم که سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، با تلاش برای استقلال یافتن از نفوذ قدرت‌ها و اعمال اختیارات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی به دور از دیپلماسی پنهان، به انتظار مشروع ملل جهان برای برقراری «صلح، عدالت، امنیت و حفظ کرامت انسان‌ها» پاسخ دهند.

مجمع جهانی صلح اسلامی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز