خبرگزاری کار ایران

شاه‌نشین در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فراکسیون‌ها برنامه‌ای برای برون‌رفت از چالش‌های کشور نداشتند/ مجلس دهم با مسائل ناشی از روزمرگی دولت مواجه بود/ منفعل عمل کردن فراکسیون امید را قبول ندارم

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۵۱۲

یک نماینده مجلس دهم با اشاره به نقاظ ضعف و قوت مجلس دهم گفت: ساختار مجلس از ابتدا اینطور بوده که نگاه نمایندگان را ناخوداگاه به سمت منافع بخشی و محلی متمرکز می‌کند، این ساختار نمایندگان را مجبور می‌کند که وقت بیشتری برای مشکلات و معضلات محلی صرف کنند تا منافع کلان ملی.

محمد محمودی شاه‌نشین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، دربیان ارزیابی خود از انتقاداتی که به عملکرد این دور از مجلس وارد می‌شود گفت: بخش عمده مجلس دهم در شرایط خیلی سختی که ناشی از تحریم‌ها و بدعهدی آمریکا در برجام بود گذشت. مجلس دهم با مسائل ناشی از روزمرگی دولت مواجه شده بود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شهریار با بیان اینکه علیرغم وجود شرایط سخت به چند موضوع خوب در مجلس پرداخته شد، عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای مجلس اینگونه نبوده که نمایندگان فاصله بین مسئولان و مردم را تا به این حد کم کنند. در این بخش می‌توان به رفتار موثر فردی نمایندگان در مواجهه با اقشار مختلف مردم و مصوب شدن قوانین و مقررات مربوطه اشاره کرد. همچنین بخشی از تسهیلاتی که برای نمایندگان گذاشته می‌شد، حذف شد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این اقدامات در راستای وجود یک نقطه نظر و به واسطه مشکلات اقتصادی مردم صورت گرفت. مثال دیگر این است که در سنوات قبل اگر دو نوع غذا برای نمایندگان در نظر می‌گرفتند، در این دور از مجلس یک نوع غذا در نظر گرفته شد. 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: در این دور از مجلس بعضی قوانین که مشکلات فراوانی را در کشور ما به وجود آورده بود مورد رسیدگی قرار گرفت که ازجمله آن می‌توان به مساله مالیات بر ارزش افزوده، قوانین مربوط به حمل و نقل و محیط زیست اشاره کرد.

شاه‌نشین با بیان اینکه مجلس دهم در مباحث مربوط به سیاست خارجی هم فعل بوده است، اظهار داشت: در موارد مقابله با تصمیمات آمریکا نیز خوب عمل کردیم و این بخش یکی از نقاط قوتی بود که مجلس هیچگاه اینچنین ورود نمی‌کرد که در مقابل تصمیملاتی که کنگره آمریکا می‌گرفت در مجلس ما هم مقابله به مثل شود. 

وی با بیان اینکه در این دور از مجلس دعواهای سیاسی را به ندرت شاهد بودیم، تاکید کرد: دعواهای ناشی از جناح‌بندی‌ها که همیشه مجلس را به خود درگیر می‌کرد در این دوره دعوای حداکثری و حداقلی آنچنانی نداشتیم. در بعد سیاسی سه فراکسیون داشتیم که این‌ سه با تعامل و خیلی خوب با هم کار کردند.

این عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی با اشاره به انتقاداتی که به مجلس دهم وارد می‌شود، ساختار مجلس را یکی از ضعف‌های پارلمان دانست و ابراز داشت: ساختار مجلس از ابتدا اینطور بوده که نگاه نمایندگان را ناخوداگاه به سمت منافع بخشی و محلی متمرکز می‌کند، این ساختار نمایندگان را مجبور می‌کند که وقت بیشتری برای مشکلات و معضلات محلی صرف کنند تا منافع کلان ملی. به نظر من ساختار مجلس باید به سمتی برود که نمایندگان به دغدغه‌های ملی بپردازند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی نسبت به منفعل عمل کردن فراکسیون امید و شخصیت‌های آن نیز انتقاد دارند، گفت: بنده این را قبول ندارم چون در این مجلس تمرکز نگاه فراکسیونی به مشکلات کلی کشور و کمک به دولت بود. ولی این نقطه ضعف برای هر سه فراکسیون مخصوصا فراکسیون امید و ولایی مطرح است که برنامه‌های برون‌رفت کمتری با همکاری مراکز مطالعاتی داشتند.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: فراکسیون‌ها برای این چندین چالش عمده‌ای که کشور با آن مواجه است برنامه برون رفت نداشتند. فراکسیون‌ها در این موضوع کمتر موفق بودند و برنامه‌ای برای برون رفت کشور از این چالش‌های عمده مثل قاچاق، اشتغال، حمایت خاص از تولید و... نداشتند. هرچند که اعضای فراکسیون‌ها به صورت فردی ورود کردند و نظر داشته‌اند اما به عنوان یک ایده فراکسیونی کمتر داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات انتقادات علیه آیت‌الله آملی لاریجانی به قوه مقننه و رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی قوه عاقله مجلس و فردی مدبر و تیز هوش است. به نظر من در طول دوره‌های مختلف مجلس هیچ شخصی مثل آقای لاریجانی مسلط بر قوانین و ضوابط نبوده است، هر چند که بزرگانی همچون آقای هاشمی رفسنجانی هم بوده‌اند.

نماینده مردم شهریار در مجلس دهم گفت: علی لاریجانی به واسطه صبوری، عقلانیت و تسلط به قوانین شاخص است و این را همه جناح‌های کشور و مردم هم می‌دانند. بخش عمده تخریب ایشان ریشه در دعواهای سیاسی دارد. بالاخره جمعی به واسطه حضور لاریجانی در مجلس ضربه خوردند و ترس این را دارند که آقای لاریجانی فراتر از مجلس و برای سال ۱۴۰۰ برای ریاست جمهوری مطرح شود. این تخریب‌ها فرار رو به جلو است  مردم هم افراد و بخش‌هایی از جامعه که فرار رو به جلو دارند و آقای لاریجانی را تخریب می‌کنند می‌فهمند. کسانی که صاحب عقل و منطق و انصاف هستند به شخصیت لاریجانی واقف هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز