خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه مطرح کرد؛

ابراز تمایل طرف پاکستانی و افغانستانی برای بازگشایی بانک مشترک

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۴۹۷

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: قرار ما بر این است که با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش سطح روابط اقتصادی با همسایگان مطالعاتی روی موانع صادرات و واردات داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامرضا انصاری، در حاشیه نشست ستاد هماهنگی روابط خارجی در جمع خبرنگاران در تشریح مباحث صورت گرفته گفت: جلسه خوبی داشتیم که نشستی اشتراکی بین وزارت خارجه و وزارت کشور و از استانداران شرق کشور و سفرای ما در پاکستان و افغانستان دعوت شده بود. 

وی ادامه داد: قرار ما بر این است که با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش سطح روابط اقتصادی با همسایگان مطالعاتی روی موانع صادرات و واردات داشته باشیم و بنابراین در همین راستا از کسانی که در خط‌مقدم هستند برای این نشست دعوت به عمل آمد تا مسائل مربوط به نقل و انتقالات بانکی و مشکلات گمرکی را بررسی کنیم. 

انصاری افزود: در حال حاضر تقریبا چیزی بیش از ٥ تا ٦ میلیارد صادرات به شرق جاری است که البته احتمالا  بخشی هم بصورت ثبت نشده است که تلاش ما هم انتقال این تجارت غیررسمی به تجارت رسمی بود و اینکه بتوانیم در این راستا تسهیلاتی را ایجاد کنیم. 

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در حوزه پولی و بانکی سفرای ما مشکلاتی دارند و استاندارن هم مشکلات را مطرح کردند. 

وی همچنین از ابراز تمایل طرف پاکستانی و افغانستانی برای بازگشایی و کمک به بازگشایی بانک مشترک در سمت ایران چه در مناطق آزاد و چه سرزمین اصلی خبر داد و گفت: امیدوار هستیم در این زمینه بتوانیم کارهایی را انجام دهیم. 

وی افزود: در حوزه صرافی ها نیز از ابتدای انقلاب و در این چهل سال مراوداتی بوده که امیدوار هستیم توسط بانک مرکزی و سندیکاها هماهنگی بیشتری ایجاد کنیم. صرافی‌ها نقششان در این حوزه بصورت فعال بوده و فکر می‌کنیم اگر به این مراودات چهارچوب قانونی دقیق‌تری داده و آن را  هدایت کنیم نقش گسترده‌ای می‌توانند داشته باشند.  

انصاری گفت: موضوع بعدی تقاضای بالای افغانستان برای سرمایه‌گذاری در ایران و کسب اقامات ایران است که در حوزه‌های متنوعی این درخواست را مطرح کرده‌اند که در داخل هم مورد استقبال واقع شده و در محدوده همدن ٢٥٠ هزار دلار است. 

وی ادامه داد: در حوزه گمرکات نیز بحث‌هایی مطرح شد و امیدوار هستیم برای یکی از مشکلات جدی گمرکات تسهیلات بیشتری فراهم شود تا سرعت کار بالا رفته و خواب کالا کمتر شود. همچنین لازم است در حوزه حمل و نقل استحکامات بیشتری انجام شود و البته استانداران قول همکاری دادند که کمک بزرگی به تسهیل رفت و آمد خواهد داشت.

انصاری با اعلام حضور وزارت کشاورزی در نشست امروز گفت: همه حاضران در این نشست متفق‌القول بودند که ما باید برای کشورها تسهیلاتی در حوزه تعرفه‌ها قائل باشیم تا بتوانیم تعادل تجارت را رعایت کنیم.

وی افزود: درحوزه حمل و نقل هم امیدوار هستیم تسهیلات وزارت راه سرعت کار را بالا ببرد. در حوزه انرژی با توجه به قاچاق کالا سازوکاری مدنظر  است و امیدوار هستیم ضمن تامین انرژی، چهارچوب های مشخصی را با هدایت سازمان هایدولتی به سمت تجارت رسمی ببریم.

انصاری در پاسخ به سوالی در خصوی تبادل با ارز ملی گفت: این مساله بصورت جاری بوده اما مهم این است که مبادلات چگونه صورت بگیرد. بنابراین اگر بتوانیم ریشه کار را انجام دهیم اینگونه مبادلات را باید به عهده تجار بگذاریم. وظیفه دولت تنها فراهم کردن بسترهای لازم است. 

وی درخصوص اینکه امارات متحده عربی تسهیلات بالایی به تجار می‌دهد گفت: وطیفه ما مقایسه کشورها نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز