خبرگزاری کار ایران

پاک آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

درخواست واشنگتن برای تشکیل جلسه شورای حکام یک اقدام انفعالی است/ نتیجه جلسه شورای حکام، ایران را از ورود به گام دوم منصرف نخواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۷۱۳

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به درخواست واشنگتن برای تشکیل جلسه شورای حکام علیه ایران گفت: نتیجه جلسه شورای حکام هرچه باشد؛ تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود که دربیانیه شورای عالی امنیت ملی مطرح و در نامه رئیس‌جمهور به کشورهای باقی مانده در برجام اعلام شده، قاطع است و ما امروز در تاریخ ۱۶ تیرماه گام بعدی را برخواهیم داشت.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در پاسخ به این سوال که این اقدام تا چه میزان می‌تواند تهران را برای ورود به مرحله دوم روند کاهش تعهدات برجامی تحت فشار قرار دهد، گفت: معتقد هستم درخواست آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اقدام انفعالی است چرا که ایالات متحده‌ای که خودش از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده است حالا از یک نهاد بین‌المللی که تا به امروز اجرای تعهدات ایران را تایید کرده، درخواست می‌کند تا علیه ایران نشست اضطراری تشکیل دهد.  

وی ادامه داد: در عین حال این درخواست واشنگتن اقدامی زورگویانه و در چهارچوب سیاست‌های یکجانبه آقای ترامپ است که فکر می‌کند می‌تواند نظرات خود را به دنیا تحمیل کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در این مقطع به اعتقاد بنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در معرض یک آزمون مهم قرار گرفته است؛ آژانس باید نشان دهد آیا در مقابل زورگویی آمریکا تسلیم شده و از مقررات بین‌المللی عدول می‌کند یا اینکه بطور مستقل عمل کرده و از تعهدات ایران حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته نتیجه جلسه شورای حکام هرچه باشد؛ تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود که دربیانیه شورای عالی امنیت ملی مطرح و در نامه رئیس‌جمهور به کشورهای باقی مانده در برجام اعلام شده، قاطع است و ما امروز در تاریخ ۱۶ تیرماه گام بعدی را برخواهیم داشت.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان افزود: تصمیم ما یک اقدام منطقی برای احقاق حقوقی است که برجام در بند ۳۶ خود به اعطا کرده که اگر طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکردند؛ ما هم بتوانیم به همان میزان تعهدهای خود را کاهش دهیم. ما در اصل در تلاش هستیم تا توافق هسته‌ای را حفظ کنیم. در نتیجه بنده اعتقاد دارم تهدیدهای آمریکا و اقدامات اروپا هرچه باشد ما را از ادامه مسیر منصرف نخواهد کرد. 

پاک‌آیین همچنین در خصوص مواضع احتمالی اروپا در جلسه شورای حکام گفت: اروپایی‌ها در طول یک سال گذشته فرصت‌های زیادی داشتند تا ثابت کنند به تعهدهای خود پایبند هستند و در واقع این نگاه بی‌اعتمادی که نسبت آنها به وجود آمده را تصحیح کنند؛ اما متاسفانه روند تصمیم‌ها و حرکت‌های آنها به نحوی بود که بارها شاهد بودیم اروپا هم با ادبیات دیگری همسو با مواضع ایالات متحده حرکت می‌کند.  

وی ادامه داد: اروپا احتمالا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موضع محتاطانه و محافظه‌کارانه خود را حفظ خواهد کرد که البته این مساله به این معنا نیست که حامی ایران باشند و بخواهد از مواضع ایران دفاع کند. باید بدانیم که اجرای تعهدهای برجامی به نفع همه کشورهای جهان است 

این دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص اقدامات ایران در این برهه زمانی تا تشکیل جلسه شورای حکام نیز گفت: بالاخره در این مرحله ما هم در در آژانس سفیر داریم و کشورهای دیگر مانند چین و روسیه نیز همراه ما رایزنی‌هایی را انجام خواهند داد. ما باید بر این موضوع تاکید داشته باشیم که کاهش تعهدهای ما نقض برجام نبوده و به هیچ عنوان نیز به دنبال دستیابی به بمب اتم نیستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز