خبرگزاری کار ایران

رئیسی:

گزارش‌هایی درباره اعدامی‌های اخیر ریاض به دستمان رسیده است/ عربستان چه زمانی با تروریسم مبارزه کرده است که این بار دومش باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۰۷۰

رئیس قوه قضاییه گفت: گزارشاتی که به دست ما رسیده که نشان می‌دهد افرادی که در عربستان اعدام شده‌اند انسان‌های آزاده هستند که برای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و روسای دادگستری‌های کل کشور ضمن محکوم کردن اقدام عربستان سعودی مبنی بر اعدام ۳۷ تن از شهروندان این کشور گفت: امروز آنچه که در دستگاه ناعادلانه قضاوت سعودی با عنوان مبارزه با تروریسم مشاهده می‌کنید جلوه‌ای از هوا پرستی است. گزارشاتی که به دست ما رسیده که نشان می‌دهد افرادی که اعدام شده‌اند انسان‌های آزاده‌ای بودند که برای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کردند.

ریاست قوه قضاییه با انتقاد از تمامی سازمان‌های بین‌المللی که در این زمینه سکوت کرده‌اند، گفت: از سازمان‌ها و نهادهایی که مدعی حقوق بشر هستند می‌خواهیم تحقیق کنند که آیا این افراد تروریست بوده‌اند یا خیر عربستان چه زمانی با تروریسم مبارزه کرده است که این بار دومش باشد.

وی ادامه داد: سعودی‌ها مورد حمایت غربی‌ها و اروپایی‌ها هستند چرا بیان نمی‌شود جرم این افراد چه بوده که اینگونه به طور علنی آنها را به خاک و خون کشیده‌اند.

رییس دستگاه قضا در ادامه به تشریح وظایف قوه قضاییه پرداخت و گفت: موظف هستیم طبق آنچه که خداوند در این نظام اسلامی و رهبری در بیانیه گام دوم داشته‌اند در دستگاه قضا تحولاتی انجام دهیم و نواقص را برطرف کنیم تا ارتقاء، تعادل و پیشرفت صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تحول یک ضرورت است و باید انجام شود که نیازمند همکاری همه همکاران در دستگاه قضاست زیرا تا در این مهم شرکت نکنند، اتفاقی نمی‌افتد. تحول با بخشنامه صورت نمی‌گیرد اندیشه و افکار و قبل از آن اراده قوی لازم است.

رئیسی ادامه داد: عزیزان در استان‌ها از ظرفیت‌های اندیشه‌ای استفاده کنند و با چهره‌های صاحب نظر و با بصیرت در ارتباط باشند و حتی در دستگاه قضا مورد استفاده قرار دهند زیرا تحول را یک اصل ضروری می‌دانیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه محورهای مهم برای فعالیت دستگاه قضا در نظر گرفته شده است، گفت: گام نخست این است که آسیب‌ها را شناسایی کنید ما در دستگاه قضایی با مشکلات متعددی روبرو هستیم .

رئیسی ادامه داد: به طور مثال قوه قضاییه با حجم بالایی از پرونده‌های ورودی مواجه است که البته در بعضی از استان‌های پرجمعیت این اتفاق می‌افتد آن هم به دلیل کمبود نیروی انسانی است ما باید این مشکل را برطرف کنیم.

رییس قوه قضاییه افزود: مساله بعدی اطاله دادرسی است که سال‌های مدیدی است از سوی مراجعین به دستگاه قضا مطرح است که هم مشکلات برون قوه‌ای دارد و در مورد مشکلات درون قوه‌ای ما باید در این مورد رفع اشکال انجام دهیم.

وی با اشاره به جمعیت کیفری کشور اظهار داشت: خوشبختانه کثرت جمعیت کیفری کاهش پیدا کرده است که این بسیار خوب است اما باید در نظر داشته باشیم که شاید در مورد کوتاهی این جمعیت باز هم دچار افزایش شود باید یک راهکار برای این موضوع در نظر بگیریم .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش سرمایه‌های اجتماعی دستگاه قضا از دیگر مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است که باید مشکلات در این زمینه رفع شود. نامتناسب بودن برخی از برخوردها هم باید اصلاح شود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه تاکید می‌کنم کمبود حس کرامت از قصور ماست است، گفت: کرامت باید از سوی همکاران و قضات حفظ شود. ارباب رجوع متهم و مجرم باید کرامتشان حفظ شود و قضات و همکاران ما در دستگاه قضایی باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: کرامت شعار من نیست اعتقاد من است و عمیقا به آن باور دارم که باید حفظ شود و در دستگاه قضا نهادینه شود. از معاونت محترم حقوقی درخواست کرده‌ام که دستورالعملی در چند فصل در مورد کرامت تهیه کند تا ما آن را ابلاغ کنیم.

رییسی تاکید کرد: توجه به حقوق عامه از اهداف قوه قضاییه است و ما نمی‌خواهیم حق کسی ضایع شود. از دادستان‌های محترم می‌خواهم که به این امر توجه کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بر شمردن ویژگی‌های قضات گفت: قاضی شجاع ، مقتدر و وظیفه شناس باید مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اگر حقوق عامه رعایت می‌شد در سیل اخیر شاهد این میزان از خسارت‌ها نبودیم.

وی با تاکید بر صیانت دادستان‌ها از حقوق عامه بیان کرد: همکاران باید رویکرد صیانتی و ویژه به حقوق عامه داشته و نسبت به دست اندازی‌ها به حقوق عامه حساسیت ویژه نشان دهند.

رئیسی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد کار و کارگران اظهار کرد: کارخانه‌ای را می‌فروشند حال اینکه این مبلغ چگونه تهیه می‌شود جای سوال است. با اموال ملت و از طریق ارتباطات و رابطه کارخانه‌ای خریداری می‌شود و بعد هم آن را تعطیل می‌کنند. سازمان بازرسی و کسانی که در مناطق حضور دارند اجازه سوداگری به سوداگران را ندهند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مساله خصوصی سازی موضوع مهمی است، گفت: ۷۰ درصد تصدی گری ما دولتی است. اگر قرار است خصوصی سازی شود واقعاً باید خصوصی سازی صورت گیرد و این مسأله باید با حساسیت دنبال شود.

رئیسی یکی دیگر از ظرفیت‌های قوه قضائیه را حل مشکلات مردم دانست و خاطرنشان کرد: گره‌گشایی از مشکلات مردم و مردمی بودن از تأکیدات بنده است و شنیدن سخنان و مشکلات آنها کار مهمی است.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر رونق تولید خطاب به رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها گفت: باید تولید پا بگیرد و در این سال از تولید و تولید کننده حمایت کنیم و با هر مانعی که در این راه وجود دارد باید مبارزه کرد تا رونق تولید پا بگیرد. 

رئیس قوه قضائیه در ادامه در خصوص موضوع اطاله دادرسی، اظهار کرد: باید در این خصوص حرکت جهادی صورت گیرد که از جمله آن می‌توان به دوشیفته کردن واحدهای قضایی یا کار در روزهای تعطیل است.

رئیسی با اشاره به وجود پرونده‌های قدیمی در قوه قضائیه گفت: دادستان‌های استان‌ها باید در جهت کاهش اطاله دادرسی حرکتی جهادی داشته باشند و هر دادستان به اقتضای استان خود راهکاری در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: در دستگاه قضا پرونده روز باید به معنای پرونده‌ای باشد که در همان سال جاری تشکیل شده و نباید پرونده‌ای از سال‌های گذشته در شعبه‌ای وجود داشته باشد. اگر موردی خاص وجود داشته باشد دادستان باید به صورت موردی دلیل بیاورد که این پرونده چرا طول کشیده است، البته دستگاه قضایی نباید سرعت را فدای دقت کند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر مبارزه با زمینه‌های فساد در دستگاه قضایی اظهار کرد: سلامت در قوه قضاییه مهم همیشه مهم بوده است و اصل کار تک تک مدیران، قضات و کارکنان باید بر اساس فسادگریزی باشد و نباید این حساسیت کم شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید از هر ارتباطی که زمینه ارتباطات ناسالم را فراهم می‌کند جلوگیری کرد. بنابراین باید مبارزه جدی با ناسلامتی در درون و بیرون قوه قضائیه صورت گیرد و هیچ‌گونه ناسلامتی در این قوه پذیرفته نیست.

وی یکی از کارهای مهم را تبدیل هزینه اجتماعی به سرمایه اجتماعی بیان کرد و گفت: اصل تنبیه و تشویق نسبت به افراد کم کار و متخلف و افراد شجاع باید متفاوت باشد و دست فرد شجاع به عنوان چهره نمونه باید در مجموعه بالا گرفته شود. بعضی از قضات شجاع باید تقدیر شوند تا روحیه شجاعت را در دستگاه قضایی تقویت کنیم.

ریاست دستگاه قضا با اشاره به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: باید مواردی که بازداشت ضروری نیست به بازداشت منجر نشود.

رئیسی در خصوص موضوع مهریه خاطرنشان کرد: در دیدار اخیر با مراجع تقلید بر این موضوع تاکید شد که این مسأله باید مورد توجه گیرد تا کسی به خاطر مهریه به زندان نرود. باید بین فردی که واقعاً اعسار آن مشهود است و کسی که اعسار بودن او مورد تشکیک می‌باشد باید به سابقه او رجوع شود و موضوع بازداشت و حبس در موضوع مهریه مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع اجرای احکام از دیگر موارد مهم در قوه قضائیه است، زیرا نتیجه تمام دادگاه‌ها و محاکم با اجرای احکام آن مشخص می‌شود، اما امروز شاهد هستیم که هم در مورد احکام مدنی و هم احکام کیفری به ویژه در شهرهای بزرگ احکام اجرا نمی‌شود که لازم است در این زمینه کار جهادی انجام شود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به دادستان‌ها گفت: اگر حکمی اجرا نشود، دادستان‌ها باید به صورت مصداقی ذکر کنند که چرا این حکم اجرا نشده و پرونده در اجرای احکام باقی مانده است.

رئیسی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در قوه قضائیه اظهار کرد: باید کار منسجمی در مورد اطلاع رسانی صورت گیرد و اطلاع رسانی را امر درستی می‌دانیم. در نحوه اطلاع رسانی دستورالعملی صادر شده که برخی نظرات اصلاحی داشتند. مواردی که قبل از ارسال به دستگاه قضائی در سطح جامعه برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند و مورد سوال مردم است باید جواب داده شود و اطلاع رسانی‌ها باید دقیق و به موقع صورت گیرد و نباید موضوع استانی به مساله ملی تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز