خبرگزاری کار ایران

زاهدی در تشریح سوال از وزیر علوم:

حلقه استرالیایی در وزارت علوم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۸۹۳

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه حلقه استرالیایی در وزارت علوم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کند، از نحوه مدیریت دانشگاه پیام نور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر  در تشریح سوال خود از وزیر علوم در خصوص ضعف مدیریت برنامه‌ریزی در دانشگاه پیام نور، گفت: دانشگاه پیام نور با داشتن واحدهای متعدد در سراسر کشور و با شعار "آموزش عالی برای همه" و چند صد هزار دانشجو، ۱۱ هزار کارمند و ۴ هزار عضو هیأت علمی از نظامات بزرگ آموزش عالی در کشور محسوب می‌شود ولی در دو سال گذشته مورد بی‌مهری شدید وزارت علوم قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور دچار مشکلات مدیریتی، مالی و آموزشی شده است، افزود: آینده مبهمی برای این دانشگاه ترسیم شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه تیم تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در وزارت علوم حلقه استرالیایی است که در دوران تحصیل در کشور استرالیا بودند و امروز در سمت‌های عالی وزارت علوم و روسای برخی دانشگاه‌ها هستند و ریاست دانشگاه پیام نور نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما امیدواریم مبنای انتخاب اینگونه مدیران، مباحث رفاقتی نبوده باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه پیام نور در طول سال‌های گذشته درگیر مباحث متعددی بوده که سوء مدیریت از جمله آنها است؛ عدم اشراف ریاست فعلی به ساختار دانشگاه، عدم حضور رئیس دانشگاه در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور و عدم باور یا بی‌توجهی به رسالت‌ها و مأموریت‌ها و تکالیف قانونی دانشگاه از اهم این موارد است.

زاهدی از وزیر علوم پرسید: آیا با وجود آن که دو سال از برنامه ششم توسعه گذشته، بسترهای لازم برای ارتباطات بین‌المللی علمی این دانشگاه‌ با دیگر دانشگاه‌های خارجی فراهم شده است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: جای تأسف است که رئیس دانشگاه سفرهای متعدد خارجی داشته اما دستاوردی برای این دانشگاه به همراه نداشته است.

وی تأکید کرد: دانشگاه پیام نور به دلیل عدم باور مسئولان در حوزه آموزش‌های الکترونیک دچار کم کاری بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سوال خود از وزیر علوم گفت: ضعف مدیریتی در دانشگاه پیام نور بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که به وزیر علوم می‌رسد؛ دخالت مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه در تمامی امور دانشگاه پیام نور اعم از جذب نیرو، تبدیل وضعیت نیروها و اتخاذ تصمیمات در خصوص پرسنل دانشگاه از جمله آن است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باور تمامی کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور آن است که رئیس اصلی و تصمیم‌گیر در این دانشگاه، رئیس دفتر رئیس دانشگاه است.

زاهدی با بیان اینکه چرا نباید رئیس دانشگاه پیام نور حضور جدی داشته باشد، این امر را توهین به ساحت علم دانست و از توهین رئیس دفتر رئیس دانشگاه پیام نور به اعضای هیأت علمی دانشگاه انتقاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به اسنادی که در اختیار داشته ولی به مصلحت جامعه نبوده که آنها را به صورت عمومی مطرح کند، خطاب به وزیر علوم گفت: اینگونه نمی‌توان مدیریت کرد؛ اخبار درست درباره اینکه مدیران چگونه انتخاب می‌شوند، به شما نمی‌رسد.

وی همچنین از عدم توجه به قوانین مربوط به ایثارگران از سوی وزارت علوم انتقاد کرد و توضیح داد: طرح دعوی در دادگاه‌های عمومی علیه تعدادی از فرزندان شهدا و عدم اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۱۶ در خصوص ایثارگران از جمله اقدامات مورد انتقاد در وزارت علوم است؛ آیا دانشگاه باید علیه فرزند شهیدی که به فرض از نظر شما صلاحیت ندارد، اقامه دعوی کند.

زاهدی ادامه داد: در شرایطی که انقلاب ما مدیون خون شهدا است، این چه مدیریتی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فقدان برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در دانشگاه پیام نور انتقاد کرد و گفت: در حالی که مسئولان وزارت علوم در برگزاری دوره‌های الکترونیکی و مجازی در دانشگاه تأکید دارند، تیم مدیریتی دانشگاه پیام نور فاقد تخصص، تجربه و نگاه مدیریتی در این حوزه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: شما باید بدانید که امروز دنیا در حال حرکت به سمت دانشگاه‌های هوشمند است ولی جای تأسف است که مسئولین دانشگاه پیام نور با مفاهیم و ادبیات این موضوع بیگانه هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز