خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد؛

تحریم‌ها باعث کاهش نفت خام شده‌ است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۴۱۵

با توجه به کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک و ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، به نظر می‌رسد بازار با کمبود نفت خام مواجه شده‌ باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، با توجه به نزدیک شدن به پایان معافیت‌های نفتی اعطایی از سوی آمریکا به خریداران نفت ایران، خریداران نفت آسیایی در مورد ادامه واردات از ایران بلاتکلیف هستند.

معافیت‌های آمریکا به ۸ کشور برای واردات نفت ایران در اوایل ماه آینده پایان می‌یابد این در حالی است که شواهد حاکی از آن است که واشنگتن به دنبال آن است که رویکرد سختگیرانه‌تری در این زمینه در پیش بگیرد.

این در حالی است کاهش صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر باعث تغییرات قیمت گسترده‌ای در بازار جهانی نفت شده‌است. کاهش صادرات نفت ایران از یک سو و صادرات کم نفت ونزوئلا از سوی دیگر بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

هر دوی این کشورها تحت تحریم آمریکا هستند و هر دو نفت خام سنگین صادر می‌کنند که مورد استفاده بسیاری پالایشگاه‌های پیشرفته است.

با توجه به کاهش تولید ایران تا یک‌میلیون بشکه در روز و صادرات کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه‌ای ونزوئلا و همچنین کاهش تولید اوپک و متحدانش از جمله روسیه، به‌نظر می‌رسد بازار دچار کمبود نفت خام سنگین شده است.

این در حالی است که آمریکا برای جبران این کمبود به افزایش تولید نفت شیل دست زده‌ است. افزایش تولید نفت شل آمریکا کمکی نمی‌کند چون نفت آمریکا سبک و شیرین است و برای پالایشگاه‌هایی که درجات سنگین‌تر نفت خام را پالایش می‌کنند، مفید نیست.

در نتیجه پالایشگاه‌های آسیا مجبورند پول اضافی برای خرید درجات سنگین نفت خام بپردازند که این کار قیمت نفت خام را  نسبت به نفت‌های سبک بیشتر می‌کند.

چیزی که مشخص است این است که  کاهش مقدار نفت خام و افزایش قیمت‌ها، پیامدهای غیرمنتظره قطع یا محدود کردن صادرات ایران و ونزوئلا است. جایگزین کردن نفت ایران و ونزوئلا کار آسانی نیست ممکن است در آینده با افزایش تولید اعضای اوپک و تمدید معافیت‌ها از سوی ترامپ مواجه شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز