خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان منتظر بود اوباما برود تا دشمنی با برجام را علنی کند/ اگر بن سلمان در قدرت باقی بماند، تهران و ریاض در سال ۹۸ روابط تاریکی خواهند داشت

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۴۵۲

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی رهبران کنونی عربستان حذف ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌‌‌‌‌ای است یعنی حکام عربستان رابطه با ایران را به صورت یک بازی برد - باخت و نه برد - برد نگاه می‌کنند.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مناسبات تهران و ریاض در سال ۹۷ گفت: رابطه ایران و عربستان سعودی امروز در بدترین دوران در تاریخ روابط این دو کشور است. در سه سال اخیر، رابطه ایران و عربستان به‌‌‌طور  خطرناکی دو قطبی شده است و بعد از روی کار آمدن محمد بن سلمان، ایران و عربستان از هر نظر بیشتر از دیگر دور شده‌‌‌‌اند.

ریاض منتظر بود اوباما برود تا دشمنی خود با برجام را علنی کند

وی درباره حمایت عربستان از خروج امریکا از برجام در حالی که ریاض از توافق هسته‌ای در دوران اوباما حمایت کرده بود، اظهار داشت: به نظر من حمایت عربستان از برجام در زمان اوباما حمایتی مصلحتی بود؛ یعنی در آن زمان، عربستان چاره دیگری نداشت و ریاض منتظر این بود که اوباما برود تا اینکه دشمنی خود با برجام را علنی کند که دیدیم همینطور هم شد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از هدف‌های سیاست خارجی عربستان ادامه دشمنی بین ایران و امریکا و تداوم تشنج در رابطه بین تهران و واشنگتن است، تصریح کرد: برجام تا اندازه‌‌‌ای رسیدن به اهداف عربستان را مشکل کرده بود چون عربستان مایل است که خود را به عنوان قدرت اول منطقه نشان دهد و ایران را مانع اصلی تاخت و تاز منطقه‌‌‌ای خود می‌داند. 

عربستان قدرت اتمی شود، مقابله آل سعود با ایران به مرحله خطرناکی نزدیک می‌شود

انتصار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه تلاش عربستان برای اتمی شدن برای مقابله با ایران است؟ خاطرنشان کرد: سال‌ها است که اخباری در مورد اهداف اتمی شدن عربستان در روزنامه‌‌‌‌‌های غربی منتشر شده است. در سال‌های گذشته این نوع اخبار روی خرید بمب اتمی از پاکستان دور می‌زدند ولی اکنون که احتمال فروش و انتقال فناوری‌های حساس هسته‌ای از طرف دولت ترامپ به عربستان افزایش پیدا کرده است، چنین به نظر می‌رسد که ریاض تصمیم به اتمی شدن با کمک واشنگتن گرفته است. 

وی ادامه داد: اگر عربستان بتواند به یک قدرت اتمی تبدیل شود، مقابله رژیم آل سعود با ایران به مرحله خطرناکی نزدیک می‌شود و عربستان را به بزرگترین خطر برای امنیت و یکپارچگی ایران تبدیل خواهد کرد. 

توسعه محور عربستان - اسرائیل جنبه دیگری از خطر روزافزون ریاض برای تهران است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی درباره اهداف عربستان در اجلاس ورشو و دیدار مقامات این کشور با نتانیاهو هم ابراز داشت: اجلاس ورشو در رسیدن به برخی از اهداف خود با شکست روبه‌رو شد ولی در یک مورد به موفقیت نسبی دست یافت و این را در نزدیکی و منسجم کردن اهداف اعراب و به ویژه سعودی با اسرائیل شاهد بودیم. 

انتصار افزود: توسعه محور عربستان - اسرائیل جنبه دیگری از خطر روزافزون عربستان برای ایران است. این خطر پدیده‌‌‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت یا با شعار دادن تضعیف کرد. 

تا ترامپ و اسرائیل حامی عربستان هستند، فشارها در تعدیل سیاست عربستان موثر نخواهد بود

وی درباره ناکامی عربستان و امریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران در اجلاس ورشو هم بیان کرد: مهمترین دلیل شکست ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران در اجلاس ورشو همراهی نکردن کشورهای مهم اروپائی و آسیایی با سیاست جنگ‌‌‌طلبانه آمریکا و رفتار قلدرمنش آن کشور بود. این را ما در انزوای سیاستمداران آمریکایی که در ورشو حضور داشتند، ملاحظه کردیم. 

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه درباره تاثیر قتل خاشقچی بر سیاست خارجی عربستان و نزدیکی احتمالی به ایران یادآور شد: تا زمانی که دولت ترامپ و اسرائیل، پشتیبان رژیم حاکم در عربستان هستند، مسائلی مانند قتل فجیع جمال خاشقچی و فشارهای برخی از کشورها اثرگذار در تعدیل سیاست‌های منطقه‌ای عربستان نبوده و نخواهند بود. عربستان هم به این موضوع به خوبی واقف است. 

حکام عربستان رابطه با ایران را به صورت یک بازی برد - باخت نگاه می‌کنند

انتصار در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی را برای مناسبات میان تهران و ریاض در سال ۹۸ می‌بینید؟ عنوان کرد: اگر تغییرات بنیادی در سیستم حکومتی عربستان ایجاد نشود و اگر محمد بن سلمان در قدرت باقی بماند، تهران و ریاض در سال ۹۸ روابط تاریکی خواهند داشت. همانگونه که قبلا گفتم یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی رهبران کنونی عربستان حذف ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌‌‌‌‌ای است یعنی حکام عربستان رابطه با ایران را به صورت یک بازی برد - باخت و نه برد - برد نگاه می‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز