خبرگزاری کار ایران

جمالی نوبندگانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

«اینستکس» را به عنوان آغاز تعاملات اروپا می‌پذیریم؛ نه اتمام آن/ اروپایی‌ها از آبروی سیاسی و دیپلماتیک خود صیانت کنند

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۰۸۲

یک عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد:‌ ساز و کار مالی اتحادیه اروپا که به عنوان اینستکس کار خود را آغاز کرده را به عنوان یک شروع می‌توانیم بپذیریم نه به عنوان اتمام کار، بعضی مسائل باید برای ما شفاف شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران اظهار کرد: ما از اتحادیه اروپا توقع بیشتری در رابطه با برجام داشتیم. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اضلاع مهم برجام، این برنامه جامع اقدام مشترک را امضاء کرده بود.

وی تصریح کرد: حتی تا قبل از خروج ترامپ از برجام هم اروپایی‌ها اقدامات کافی و لازم را در رابطه با تعهداتشان انجام ندادند. برجام یک برنامه جامع اقدامات مشترک بود، ما از بسیاری از منافع مشروع خودمان چشم‌پوشی کردیم و نشان دادیم که اهل تعامل هستیم و به تعهداتمان عمل کردیم و حتی بیش از حد هم در مقابل بدعهدی‌ها و نقض عهدها خویشتنداری کردیم اما اقدامات اروپا اصلا شروع نشده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: اروپا از بسیاری جهات از جمله در مسائل سیاسی و اقتصادی و نظامی تحت سیطره آمریکایی‌ها است و این واقعیت را قبول داریم ولی بالاخره یک اتحادیه اروپا وجود دارد و یک آبروی سیاسی و دیپلماتیکی وجود دارد که اروپا باید از آن صیانت می‌کرد اما نتوانست صیانت کند.

این نماینده اصولگرای مردم فسا خاطرنشان کرد: قرار بود این مشکل برطرف شود اما مدام با دلیل و بهانه‌هایی اجرای این ساز و کار را به تعویق انداختند و حدود هشت ماه طول دادند و ‌هم‌اکنون که اینستکس را اعلام کرده‌اند. ما می‌گوییم این ساز و کار مالی را به عنوان یک شروع می‌توانیم بپذیریم نه به عنوان اتمام کار، بعضی مسائل باید برای ما شفاف شود.

وی ادامه داد: آن‌ها تجارت مشروع و لغاتی از این دست را به کار برده‌اند اما این موارد نباید در عمل مبین فروش نفت در برابر غذا و دارو باشد. برای هیچ‌ کدام از اجزای حاکمیت و جناح‌های سیاسی و حتی برای جناح‌های موافق برجام هم این مورد قابل قبول نیست. همانطور که مطهری هم در صحن علنی مطرح کرد، ما گروکشی و شرط‌گذاری برای این قضیه را به هیچ وجه نمی‌پسندیم.

جمالی نوبندگانی گفت: ما همواره با آقای ظریف و مسئولان وزارت اقصاد و صمت و مسئولان بانک مرکزی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همه زوایای این قضیه را بررسی خواهیم کرد و درخواست شفافیت می‌کنیم تا ببینیم که این موضوع چه پشت پرده‌ای دارد که می‌خواهند تعامل کنند یا اینکه می‌خواهند فرار رو به جلو داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: فرانسه هم فرار رو به جلویی را آغاز کرده و من فکر می‌کنم این تستی دیپلماتیک برای ما باشد که اگر محکم با این قضیه برخورد کنیم دیگران پشت آن‌ها قرار نخواهند گرفت.

این نماینده مجلس دهم درباره لزوم تصویب لوایح FATF در راستای آغاز اجرایی شدن ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران، گفت: بنده قبلا هم گفته‌ام، نوع بررسی شورای نگهبان متوجه این موضوع است که با قانون اساسی و شرع مخالفت و مغایرت نداشته باشد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی فراتر از آن می‌تواند بگیرد و آن مصلحت است چون ممکن است گاهی مصلحت با قانون همخوانی نداشته باشد، درنتیجه ما باید در این قضایا توجه کنیم که مصلحت نظام چگونه خواهد بود.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: با توجه به حضور سران سه قوه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون و وزرای مربوطه امیدوارم آن‌چه که به مصلحت است تصویب شود، این مباحث پیچیدگی خودش را دارد به نحوی که تصویب و عدم تصویب آن مسائلی دارد. من امیدوارم آنچه که مجموعه حاکمیت به آن می‌رسند به خیر مملکت باشد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز