خبرگزاری کار ایران

غلامی در صحن مجلس:

دانشگاه‌های غیردولتی را به طور جدی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۲۷۹

وزیر علوم ، تحقیقات و فن‌آوری تاکید کرد: دانشگاه‌های غیر دولتی را به طور جدی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار  سیاسی ایلنا، منصور غلامی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص علت توسعه تحصیلات تکمیلی در موسسات آموزشی غیر انتفاعی بدون داشتن حد نصاب هئیت علمی گفت: ما بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید در جهت حمایت از بخش غیر دولتی و برای این که وظیفه خود را در این موضوع به عهده گرفتند، عمل کنیم. 

وی افزود: در بازه زمانی خاصی توسعه آموزش عالی به لحاظ کمی در کشورمان حضور داشت و منجر به تعدد مراکز آموزش عالی در بخش دولتی و غیر دولتی و در برخی زیرنظام‌ها شده و تعداد آنها افزایش پیدا کرده بود که البته در شرایط فعلی و با کاهش جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه باید طبق شرایط جدید برنامه خود را تنظیم کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فن آوری گفت: ما دانشگاه‌های غیر دولتی را به طور جدی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم ، امروزه از ۳۵۳ موسسه که تا سال ۹۱ ایجاد شده بود کمتر ۳۰۰ موسسه باقی مانده و کار برخی از این موسسات به دلیل تامین شاخص‌ها متوقف شده است . این جریان نظارتی ادامه دارد و در صورت عدم تطبیق خودشان با شرایط جدید با مشکل پذیرش دانشجو مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های غیردولتی تحت نظارت و بازرسی مستمر وزارت علوم قرار داشته و دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در نیمسال گذشته ۲ بخشنامه به مؤسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی ارسال شده و به آنها گوشزد کرده‌ایم که در صورت عدم تطبیق آن مرکز با ضوابط تعیین شده برای سال تحصیلی آینده با مشکل پذیرش دانشجو و فعالیت مواجه خواهند شد اما امیدواریم در سال تحصیلی آینده بتوانیم بخش قابل توجهی از نظارت‌ها را در عمل به آنها تعمیم دهیم.

غلامی در بخش دوم زمان پاسخ به سوال نماینده اردبیل تصریح کرد: سوال آقای فیضی از دغدغه‌های آموزش عالی کشور محسوب می‌شود ضمن اینکه دانشگاه‌های غیر دولتی به طور جدی در حال رصد و پیگیری قرار گرفته و دارند و برای اینکه برخورد و آسیب زننده‌ای در این حوزه وجود نداشته باشد تلاش کرده‌ایم به مراکزی که اصول و شاخص‌های اولیه را رعایت نمی‌کنند تذکر دهیم.

غلامی تصریح کرد: در طول ۱.۵ سال گذشته بیش از ۵۰ مؤسسه با توقف فعالیت و یا انحلال مواجه شده‌اند همچنین ساماندهی آموزش عالی در بخش غیردولتی ادامه خواهد داشت و می‌کوشیم برای سال تحصیلی آینده این کارها را ادامه دهیم و مشکلات را برطرف کنیم.

غلامی درباره سوال فیضی نماینده اردبیل در خصوص اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: بعد از اینکه داوطلبین استخدام در دانشگاه پیام نور جذب شدند کمی فرایند بررسی این کار طولانی شد و احکامی مانند پیمانی مشروط و موقت برای آنها صادر شد اما در ۲ سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی این موضوع به کار بسته‌ایم.

وی گفت: در سال ۹۱ دانشگاه پیام نور در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داشت این در حالیست که در سال ۹۶ این تعداد به ۴۰۰ هزار دانشجو کاهش یافت ضمن اینکه این دانشگاه ۳ هزار هیأت علمی از قبل داشته که در پی فراخوان‌های جدید ۹۰۰ هیأت علمی جذب به این دانشگاه افزوده شدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور از باب شاخص‌های دانشجو و هیأت علمی به استانداردهای آموزش عالی رسیده است، گفت: در برخی واحدهای دانشگاه پیام نور تعداد تناسب دانشجو و هیأت علمی وجود ندارد اما باید این موضوع ساماندهی شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: افرادی که از ابتدای سال ۹۲ در این دانشگاه جذب شده‌اند شخصاً و در طول یکسال گذشته به دنبال رفع مشکل جذب آنها بوده‌اند.

وی با بیان اینکه از ۹۰۰ هیأت علمی جذب شده جدید در دانشگاه پیام نور و پس از بررسی‌های لازم، ۳۰ نفر واجد شرایط نبودند و ۲۴ نفر از اعضای هیأت علمی انصراف دادند، گفت: در این بین ۲۷۵ نفر به صورت قطعی ساماندهی و حکم برای آنها صادر شده است البته برای ۳۶۲ عضو هیأت علمی این دانشگاه هم از سوی هیأت امنا مجوزهای لازم صادر شده است اما امیدوارم تا پایان سال این موضوع در دانشگاه پیام نور سر و سامان قانونی پیدا کند و نگرانی‌ها را کاهش دهیم.

غلامی خاطرنشان کرد: ما وارث پدیده‌ای به عنوان کثرت مراکز آموزش عالی و ورود پرحجمی از تأسیس دانشگاه و جذب هیأت علمی در دانشگاه پیام نور بدون ابزارهای لازم بوده‌ایم اما در حال حاضر می‌کوشیم با ساماندهی و نظارت بیشتر این موضوع را کنترل کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: در ساماندهی دانشگاه‌ها به دنبال ساماندهی زیرنظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه پیام نور بوده و خواهیم بود ضمن اینکه آموزش عالی کشور باید براساس ضوابط و شاخص‌های علمی بوده و ادامه فعالیت آنها هم بر همین مسیر باشد.

وی تأکید کرد: دانشگاه پیام نور جزء دانشگاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود و در زیرنظام‌های غیر دولتی از جمله دانشگاه پیام نور به طور جد در مقابل اقدامات خلاف قانون ایستادگی کرده و می‌کوشیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.

غلامی در پایان با بیان اینکه مسائل و مشکلاتی که از بازه زمانی نسبتاً دور گذشته به شرایط حال رسیده است تلاش داریم براساس وظایف خود این مشکلات را حل کنیم، افزود: در یکسال گذشته تمرکز وزارت علوم به ساماندهی زیرنظام‌ها و حق و حقوق قانونی افراد و اجرای وظایف خود و مراکز دانشگاهی بوده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز