خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

دور جدید مذاکرات در کوبورگ تا پایان روز دوم؛ مورا همچنان خوشبین است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۱۹۶

روز دوم دور جدید مذاکرات وین در حالی شب گذشته بی‌نتیجه به پایان رسید که معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به یکی از خبرنگاران گفت که خوشبین است و تاریخ مشخصی برای پایان وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، پس از آنکه جوزپ بوررل آخرین ابتکار خود برای احیای برجام را در غالب پیش‌نویس پیشنهادی متن توافق در اختیار تهران و واشنگتن قرار داد، دور جدید مذاکرات وین از روز پنجشنبه و در چهارچوب مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده آغاز شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و پیش از عزیمت به وین در توئیتی نوشت: «در راه وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام براساس متنی که هماهنگ‌کننده در بیستم جولای روی میز گذاشت را به بحث بگذارم.»

رابرت مالی و علی باقری هم در توئیت‌هایی از عزیمت خود به وین خبر داده و آخرین موضع دولت متبوع خود را بیان کردند. مذاکره کننده ارشد ایران نوشت: «مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.»

فرستاده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران نیز نوشت: «انتظارات‌ ما محدود است. با این حال آمریکا از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال کرده و با حسن‌نیت، آماده تلاش برای دستیابی به توافق است و به‌زودی مشخص خواهد شد که ایران نیز آمادگی چنین کاری را دارد یا نه».

معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح پنجشنبه و بلافاصله پس از ورود به پایتخت اتریش با میخائیل اویانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیدار کرد. موضع کرملین در قبال توافق احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه آخرین دور مذاکرات در وین، اسفندماه سال گذشته در واکنش به آنچه عامل خارجی نامیده شد و پس از درخواست‌های مسکو به پایان رسید.  

 در همین راستا سرگئی لاوروف هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، در حاشیه نشست وزرای خارجه «آسه‌آن» در پنوم‌پن به خبرنگاران گفت: «اکنون آمریکایی‌ها دنبال این هستند که طرحی متفاوت را در یک توافق جدید بگنجانند؛ در حالی که طرف ایرانی‌ بر مفاد توافق سال ۲۰۱۵ تاکید دارد. به اعتقاد من موضع ایران کاملا مشروع است».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی افزود: «آمریکایی‌ها از طرحی خارج شدند که هم خودشان و هم تمامی طرف‌های دیگر، آن را تأیید کرده بودند. باتوجه به اینکه واشنگتن برای نابودی توافق تلاش کرد، اکنون وظیفه دارد با تجدیدنظر در موضعش به آن برگردد. امروز مشکل این است».

در حاشیه نشست وزرای خارجه «آسه‌آن» همچنین دیداری میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محوریت مذاکرات در وین وین برگزار شد. 

سه کشور اروپایی عضو برجام نیز بامداد امروز طی بیانیه‌ای مشترک، بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و مواضع منفعلانه خود در قبال برجام، از ایران خواستند هرچه زود در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای، تصمیم نهایی خود را اعلام کند. در این بیانیه بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی، از ایران خواسته شده است، آنچه «خواسته‌های غیرواقعی و فرابرجامی از جمله مسائل نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده است را کنار بگذارد.

در این بیانیه که هم‌زمان با دومین روز از بازگشت هیأت‌های مذاکره‌کننده به وین صادر شد، ادعا شده است که این گفت‌وگوها به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست بلکه تنها بحث‌های فنی درباره واکنش ایران به متنی است که توسط «جوزپ بوررل» هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات احیای برجام، برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شده و مسأله اصلی بین ایران و آمریکاست.

سه کشور اروپایی با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، اعلام کرده‌اند که «متن توافق روی میز است» و ایران باید همین حالا و در حالی که هنوز امکان‌ آن وجود دارد، تکلیف دستیابی به توافق را مشخص کند.

روز دوم مذاکرات در حدود ساعت ۲۱:۴۰ شب گذشته به وقت وین و با دیدار تیم مذاکره کننده ایران و اتحادیه اروپا و البته بی‌نتیجه به پایان رسید. انریکه مورا پیش‌تر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: «خوشبین هستم و مذاکرات در جریان است. تاریخ مشخصی برای پایان وجود ندارد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز