خبرگزاری کار ایران

چگونه یک سفر راحت به شهر شیراز داشته باشیم؟

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۲۰۱

شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و کلان‌شهر زیبای این کشور و مرکز استان فارس است. جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱۵۶۵۵۷۲ تن بوده که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱۸۶۹۰۰۱ تن می‌رسد.شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است.

شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته‌کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است.

شیراز پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷ خورشیدی) و تهران (در سال ۱۲۸۹ خورشیدی)، سومین شهر ایران بوده که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردید. شهرداری شیراز به ۱۱ منطقه مستقل شهری تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. برای دیدن جاهای دیدنی شیراز فرصت را از دست ندهید و به این شهر سفر کنید.

چگونه برای سفر به شیراز برنامه ریزی کنیم؟

سفر یکی از بهترین لذات و تفریحات در زندگی ماست. لذت کشف مکان‌ها و فرهنگ‌های جدید در کنار رفع خستگی و به دست آوردن انرژی برای ادامه‌ی زندگی روزمره بخشی از دلایل بی‌شمار ما برای تجربه‌ی یک مسافرت دل‌چسب و دوست‌داشتنی هستند. اما چه نکاتی را قبل از عزیمت به سفر باید مد نظر قرار داد؟ فرقی نمی‌کند برای یک مسافرت خانوادگی برنامه‌ریزی می‌کنید یا قصد دارید تنها سفر کنید. برنامه‌ی مسافرت باید با کمترین هزینه و کمترین میزان نگرانی قبل و در حین سفر باشد. یادتان باشد قرار است برای بهتر شدن حال خودمان برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین رعایت کردن یک سلسله اصول باعث می‌شود تا بهترین نتیجه را از سفرمان بگیریم. پیش از هر چیز باید یک چک‌لیست حاضر کنیم تا چیزی از قلم نیفتد. در ابتدا باید بدانیم برای هر نوع مسافرت به چه چیزهایی احتیاج داریم و به خاطر داشته باشیم عناوین این لیست باید به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی ما کمک کنند. اگر برای برنامه‌ریزی سفر نیاز به کمک دارید با این راهنمای سفر همراه باشید. اگر اهل سفر زمینی هستید قبل از خرید بهترین نرخ بلیط اتوبوس را استعلام کنید.

مقصد ما کجا خواهد بود؟

می‌خواهیم به کجا سفر کنیم؟ جواب این سوال اولین قدم برای برنامه‌ریزی سفر است. مقصد سفر تا حد زیادی مشخص می‌کند ما به چه میزان بودجه و زمان برای لذت بردن از مسافرت احتیاج داریم. قرار است مقصد یکی از شهرها یا مناطق کشور خودمان باشد یا می‌خواهیم شهر یا منطقه‌ای را در یک کشور خارجی ببینیم؟ به هر حال به خاطر داشه باشید هدف ما از سفر سپری کردن زمانی خاطره‌انگیز، استراحت و تفریح است و بدترین اتفاق در طول سفر نگرانی مدام بابت بودجه و هزینه‌های مالی! در ابتدا باید بررسی کنیم گه چقدر زمان در اختیار ماست.

اگر درگیر زندگی کارمندی هستید و تنها یکی دو هفته در طول سال برای مسافرت در اختیار دارید مراقب باشید که بخشی از آن را برای رسیدن به مقصد یا برگشتن به خانه هدر ندهید. اما اگر فرصت سفر شما بیش از دو هفته است می‌توانید طی کردن مسیر را هم به عنوان بخشی از مسافرت در نظر گرفته و از اختصاص دادن زمان به آن لذت ببرید. اگر می خواهید خانوادگی سفر کنید، برای خرید بلیط قطار نیز از طریق وب سایت های مختلف اقدام کنید.

نکته مهم بعدی برای برنامه‌ریزی بهتر توجه به همسفران است. قصد داریم تنها و با یک کوله‌پشتی راهی سفر شویم یا یک سفر دوتایی را با همسرمان در پیش داریم. قرار است رفقای قدیمی همسفرمان باشند یا می‌خواهیم خانواده را در یک مسافرت جذاب همراهی کنیم؟ به یاد داشته باشید بهتر است قبل از سفر با دیگر اعضای گروه صحبت کنیم و از ایده‌ها و علائق یکدیگر مطلع شویم.

این‌کار باعث می‌شود تا چنددستگی در مقصد به حداقل میزان ممکن رسیده و همه‌ی اعضای گروه بتوانند از تفریحات مشترک لذت ببرند. بدون شک یک فرد علاقمند به آثار تاریخی از گذراندن تمام وقت خود در مراکز خرید هیچ لذتی نخواهد برد! تحت هیچ شرایطی تصمیم‌گیری برای تمام برنامه‌های سفر را به عهده‌ی یک نفر نگذارید. مسافرت دسته‌جمعی زمانی لذت‌بخش خواهد بود که بخشی از علائق و تفریحات تمام افراد گروه در برنامه‌ی آن گنجانده شده باشد.

برای لذت بردن از زمان و هزینه‌ای که صرف می‌کنید، مقصدی را انتخاب کنید که امکان لذت‌ بردن از علائق و تجربیات جدید را برای شما فراهم می‌کند. ابتدا باید خودتان را بشناسید!‌ اهل استراحت مطلق هستید یا فقط برای ماجراجویی بار سفر می‌بندید؟ منطقه‌ی ساحلی محبوب شماست یا کوهستان حال شما را خوب می‌کند؟ هوای گرم تابستانی را می‌پسندید یا از قدم زدن در مقصد محبوب‌تان با پالتو و شال‌گردن لذت می‌برید؟ اصلا اوضاع حساب بانکی‌تان چگونه است و چقدر حاضرید برای لذت بردن از مسافرت هزینه کنید؟ هتل پنج ستاره‌ی لوکس، هاستل یا کمپ در فضای باز؟ با پاسخ دادن به این سوالات شما می‌توانید لیست خود را حاضر کرده و سفری رویایی و به‌یادماندنی را رقم بزنید.

به خاطر داشته باشید زمان سفر هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شلوغی مقصد مورد نظر شما و آب و هوا نقش مهمی را در کیفیت سفرتان بازی می‌کنند. حتما بررسی کنید فصل سفر مناسب به مقصد شما چه ماه‌هایی از سال است. (هرچند بسیاری از افراد خلوت بودن مقصد را به فصل مناسب ترجیح می‌دهند تا مجبور نباشند در میان موج جمعیت پیچ و تاب بخورند.) اگر زمان مسافرت شما محدود به تعطیلات رسمی و همگانی نیست، شما یک مسافر خوش‌شانس محسوب می‌شوید. افرادی که زیاد اهل مسافرت هستند همواره توصیه می‌کنند برای لذت بردن از سفر، پول و زمان خود را در تعطیلات که اوج زمان مسافرت است هدر ندهید.

بلیط خود را از طریق وب سایت های معتبر بخرید

دومین قدم مهم برای سفر تهیه‌ی بلیت با کمترین هزینه‌ی ممکن است. اگر قصد یک مسافرت جاده‌ای با اتومبیل شخصی خود را داشته باشید، گذشته از هزینه‌ی سوخت تقریبا بخش مهمی از بودجه‌ی سفر را پس‌انداز می‌کنید. اما اگر قرار است با اتوبوس، قطار یا هواپیما سفر کنید، با پیدا کردن بلیت‌های ارزان می‌توانید پول بیشتری را در مقصد صرف لذت بردن از جذابیت‌های موجود کنید. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چگونه برخی از دوستان‌تان با درآمدی حتی کمتر از شما مرتبا راهی سفرهای جذاب و هیجان‌انگیز می‌شوند. بدون شک یکی از مواردی که سفرهای متنوع را ممکن می‌کند پیدا کردن بلیت‌هایی با قیمت‌های خارق‌العاده است.

به لطف آژانس و وب‌سایت‌های تهیه‌ی بلیت که این روزها کم‌تعداد هم نیستند می‌توان بلیت‌های فوق‌العاده ارزان‌قیمتی را پیدا کرد. باید به یاد داشت که هرچه زودتر برنامه‌ی سفر خود را آماده و برای خریدن بلیت اقدام کنید، شانس بیشتری برای پرداخت هزینه‌ی کمتر خواهد داشت. اما همیشه نباید کیفیت و زمان را فدای قیمت پایین‌تر بلیت کرد. اگر در طول یک سال تنها فرصت برنامه ریزی برای یک سفر یکی دو هفته‌ای در اختیار شماست، بهتر است با پرداخت مبلغی بیشتر، بلیت یک پرواز مستقیم را برای کمتر تلف شدن زمان سفر تهیه کنید.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را برای تهیه‌ی بلیت پیدا کنید. این سرویس‌ها با جست‌وجو از میان هزاران پرواز و صدها ایرلاین پایین‌ترین قیمت‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند. وجود پیشنهادهای ویژه از سوی ایرلاین‌ها یا پروازهای چارتر در مواقع مختلف سال امکان سفرهای کم‌هزینه را برای شما فراهم می‌آورند. با شناور شدن قیمت بلیت‌ها، گاهی هزینه‌ی مسافرت به صورتی باورنکردنی پایین می‌آید. گذشته از سایت‌های جستجوی بلیت، گاهی با مراجعه‌ی مستقیم به وب‌سایت یا دفاتر رسمی شرکت‌های هواپیمایی می‌توان بلیت‌های ارزان‌تری هم پیدا کرد.

محل اقامت خود را مشخص کنید

انتخاب محل اقامت بخش مهم دیگری از بودجه‌ی سفر شماست. با انتخاب یک محل مناسب مطابق با نیاز و بودجه، می‌توانید از طرفی حجم زیادی از استرس احتمالی خود را در حین مسافرت کم کنید و از طرف دیگر به جای صرف هزینه‌ی نادرست، پول بیشتری را خرج تفریح و گشت‌وگذار کنید. به خاطر داشته باشید که در مورد انتخاب محل اقامت صرفا هزینه‌ی کمتر ملاک درست خرج کردن نیست.

بلکه باید مطمئن باشید محل انتخاب شده واقعا ارزش هزینه‌ی که می‌کنید را داشته باشد. از سوی دیگر طول مدت مسافرت و هزینه‌های معمول مقصد تا حد زیادی مشخص می‌کند که شما باید چه نوع اقامتگاهی را انتخاب کنید. فاصله‌ی مناسب از دیدنی‌های مقصد می‌تواند تا میزان زیادی از هزینه‌ی حمل‌‌ونقل شما در مقصد کاسته و شما را از وسایلی مانند تاکسی یا مترو بی‌نیاز کند.

گذشته از مورد فاصله، نوع و تعداد همسفر هم در انتخاب محل اقامت اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر برنامه مسافرت خانوادگی و تعداد زیادی همسفر دارید، هتل-آپارتمان‌ها انتخاب مناسبی برای شما هستند. این نوع اقامتگاه یک آشپزخانه‌ی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌ی وعده‌های غذایی در سفر کم کند. همچنین وجود اتاق‌های خواب جداگانه باعث می‌شود تا افراد خانواده به راحتی استراحت کرده و خستگی فعالیت روزانه را برطرف کنند. امکان شستن لباس‌ها دیگر ویژگی هتل-آپارتمان‌هاست که می‌تواند بخشی دیگر از هزینه‌های سفر را پس‌انداز کند.

اما مهم‌ترین ویژگی این نوع اقامت‌گاه هزینه‌ی کلی آن‌هاست. هرچه تعداد افراد گروه بیشتر باشد می‌توان با گرفتن آپارتمانی بزرگتر، هزینه‌ی آن را بین تمام افراد یا خانواده‌ها تقسیم کرد. هرچند اقامت در آپارتمان‌هایی به این شکل علاوه بر سرشکن کردن هزینه لذت دور هم بودن را هم به همراه دارد، اما اگر برای مسافرت‌های کاری، کوتاه مدت یا به همراه همسرتان عازم مقصدی خاص هستید بدون شک اولین توصیه رزرو هتل است.

مانند بلیت، سایت‌های بی‌شمار و متنوعی هم وجود دارند که امکان رزرو محل اقامت را برای شما فراهم می‌آورند. شناخته‌شده‌ترین سایت رزرو محل اقامت در سطح دنیا Booking.com است که امکان رزرو بیش از یک میلیون محل اقامت در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا را فراهم آورده. از طریق این وب‌سایت و چندین نمونه‌ی داخلی، می‌توانید به پیشنهادهای ویژه‌ی هتل‌ها، هتل-آپارتمان‌ها و هاستل‌ها دسترسی داشته باشید و گاهی محل اقامت خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از هزینه‌ی معمول رزرو کنید.

اما ویژگی این نوع سرویس‌ها صرفا قیمت پایین و پیشنهادهای ویژه‌ی آن‌ها نیست. از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند بوکینگ امکان پرداخت نقدی در محل اقامتگاه، امکان لغو کردن رزرو بدون پرداخت جریمه، سرویس پاسخگویی ۲۴ ساعته و اطمینان از پایین‌ترین قیمت ممکن برای مسافران وجود دارد.

به کجا سفر خواهید

وقتی که برنامه‌ریزی برای یک سفر را شروع می‌کنیم، پیدا کردن مکان‌های جذاب گردشگری و تفریحات کم‌هزینه (و گاه مجانی) در مقصد مورد نظر اهمیت ویژه‌ای دارند. همواره توصیه می‌شود پیش از عزیمت به مقصد، در مورد اینگونه مکان‌ها به وب‌سایت‌های راهنما مراجعه کنید و در صورت لزوم بلیت مورد نیاز برای بازدید را رزرو کرده یا بخرید.

گاهی این جست‌وجوها به شما کمک می‌کنند تا راه‌هایی برای خرید بلیت‌های ارزان‌تر پیدا کرده یا با خرید و رزرو اینترنی از ساعت‌ها ایستادن در صف و تلف شدن وقت در امان باشید. تجربه‌‌هایی این‌چنین به ویژه در زمان تعطیلات و فصل‌های ویژه‌ی سفر که افراد زیادی همراه با شما به یک مقصد خاص سفر می‌کنند، بدون شک برای شما لذت‌بخش خواهند بود. تهیه‌ی کارت‌های بین‌المللی گردشگری هم همواره تخفیف‌ها و مزایایی مختلفی را به همراه خواهند داشت.

مکان‌های تاریخی، رستوران‌های معروف، نمایش‌ها و کنسرت‌های خاص و پارک‌های طبیعی از جمله چیزهایی هستند که ممکن است تجربه‌ی لذت‌ بردن از آن‌ها تنها یک بار در زندگی هرکدام از ما رخ دهد. پس بهتر است با برنامه‌ریزی دقیق پیش از عزیمت به مقصد، این تجربه‌های ناب و یگانه را از دست ندهیم. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های محلی و هتل‌ها، تورهای یک یا چند روزه‌ای را برای استفاده‌ی بهتر از مدت زمان حضور شما در یک شهر یا منطقه‌ی خاص تدارک دیده‌اند.

بنابراین پیش از سفر با جست‌وجو در اینترنت یا تماس با آژانس خود و هتلی که رزرو کرده‌اید از چگونگی و هزینه‌ی مورد نیاز برای شرکت در این تورها مطلع شده و در صورت نیاز صندلی خود را رزرو کنید. به یاد داشته باشید در بسیاری از اوقات رزرو زودهنگام هزینه‌ای بسیار کمتر از خرید این نوع تورها در مقصد مورد نظر خواهد داشت.

از غذاها و نوشیدنی‌های جدید لذت ببرید

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، چشیدن طعم غذاها و نوشیدنی‌های جدید است. در هر سفر می‌توان چیزهای زیادی از آداب و رسوم و علائق مردم یک منطقه، با تجربه کردن غذاها و نوشیدنی‌های خاص آن ناحیه فرا گرفت. این روزها حتی برای افرادی که عاشق چشیدن طعم‌های جدید و هیجان‌انگیز هستند، تورهای ویژه‌ی شکم‌گردی هم برگزار می‌شود.

برای بسیاری از افراد هزینه‌ی اصلی سفر، پرداخت پول برای خوردن غذاهای جدید و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. در هر مسافرت می‌توان رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های جدید و هیجان انگیزی پیدا کرد. یک استیک همراه سبزیجات محلی یا یک فنجان قهوه با فراوری خاص می‌توانند تجربه‌ای جدید و البته خوشمزه را به همراه داشته باشد. با توجه به نوع سفر و همسفرها، می‌توانید پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر مکان‌های مناسبی برای صرف وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها پیدا کنید.

در تمام شهرهای توریستی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلفی مطابق با بودجه و البته‌ علاقه‌ی شما وجود دارد. از یک خوراک صدف فوق‌العاده در رستورانی در طبقه‌ی پنجاهم یک هتل تا سیب‌زمینی تنوری روی یک گاری بغل خیابان، انتخاب‌هایی هستند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید پیدا کنید. لذت نوشیدن یک چای لیمویی سرد در کافه‌های کوالالامپور یا خوردن بلوط‌های کباب‌شده‌ی معروف استانبول، می‌توانند بخشی از خاطرات زیبای سفر شما باشند.

اطلاعات بیشماری از رستوران‌ها، کافه‌ها و غذا‌خوری‌ها در وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به سفر و گردشگری وجود دارد. وب‌سایت‌هایی مانند Trip Advisor، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و سرویس‌هایی مانند FourSquare بهترین مرجع برای پیدا کردن آدرس، مشخصات و نظرات دیگر افراد درباره‌ی تفریحات مخصوص یک منطقه، به‌ویژه رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز