خبرگزاری کار ایران

معرفی آهنگ محلی کردی و بزرگ‌ترین آرشیو برای دانلود آهنگ

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۰۸۸

همواره آهنگ های کردی جز پرمخاطب ترین موسیقی های تاریخ ایران بوده است. آهنگ کردی هم مثل سایر آهنگ ها ایرانی نمایانگر وحدت و انسان دوستی در بین مردم ایران می باشد. پس اگر تمایل به دانلود آهنگ کردی شاد و غمگین دارید می‌توانید در کرد موزیک هرگونه موسیقی را که می خواهید دانلود کنید و لذت ببرید. در ادامه این مقاله با موسیقی کردی بیشتر آشنا خواهید شد.

قسمتی از موسیقی ایران را آهنگ های قومی و محلی تشکیل داده است. ترانه های که در مناطق گوناگون به گوش می خورد نمایانگر فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه می باشد. می توان گفت تمامی اقوامی که در ایران هستند، هر کدام موسیقی خاص خود را دارند. یکی از مکان هایی که موسیقی آن بسیار طرفدار دارد کردستان است.

در مورد موسیقی کردی بیشتر بدانید

با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد به این موضوع باید پی برده باشید که یکی از پر طرفدار  موسیقی‌های محلی در ایران، آهنگ های منطقه‌ی کردستان است. موسیقی در میان کسانی که در کردستان زندگی می کنند یک اصل جدا نشدنی به حساب می آید و کردها این نوع ترانه ها را بخشی از زندگی خود می‌دانند. آنها بیشتر از این موسیقی ها در مراسم های عزاداری و سوگواری، سوار کاری، و ....استفاده می کنند. با توجه به اینکه کردها در دیگر مناطق خاورمیانه و سراسر جهان پراکنده شده اند باعث شده این موسیقی در غرب آسیا و منطقه‌ی خاور میانه هم رواج پیدا کند.

به نوعی می توان گفت که این موسیقی ها بیشتر به دلیل اینکه به زبان کردی گفته می شوند آنها را موسیقی کردی نامیده اند و نمایانگر تاریخ، فرهنگ، باورها و اعتقادات آنها می باشد. اگر قصد دانلود آهنگ کردی غمگین و شاد را دارید می‌توانید در سایت کرد موزیک هر گونه موسیقی را که می‌خواهید دانلود کنید.

محتوای موسیقی کردی

مفهوم و محتوای آهنگ های کردی را می‌توان به 2 قسمت تقسیم کرد:

۱. موسیقی هایی که برگرفته از افسانه‌ها هستند

موسیقی های کردی می توان گفت که از افسانه‌ها ساخته می شوند. این موسیقی ها بیشتر در قالب افسانه و اغلب حماسی ساخته می شوند، یکی از مشهورترین افرادی که به این نوع موسیقی پرداخته، شخصی به نام کاویس آغا بود. موسیقی هایی که کاویس آغا می ساخت معمولا به شکل حماسی و بیشتر از آثار و روایت هایی که از گذشتگان بجا مانده نشأت گرفته است.

۲. موسیقی های کردی به شکل داستان‌های دلاورانه و عاشقانه

موسیقی های این قسمت هم به 2 بخش تقسیم می‌شود:

موسیقی های قهرمانی: موسیقی های کردی هستند که به دلاوری ها یک شخص اشاره می کند.

موسیقی های عاشقانه: این موسیقی ها بیشتر به مسائل و روابط عاطفی و عاشاقانه میان دو نفر میپردازد. از مشهورترین موسیقی های که در این زمینه گفته شده است می توان به ترانه های عرفانی (زنبیل‌ فروش) و ترانه ‌های (آس و حسن) و (خجه و سیامند) اشاره کرد که در آنها سرنوشت 2 را بیان می کند.

موسیقی های رایجی که در بین کرد‌ها وجود دارد

موسیقی بدون ساز

همان گونه که از نام آن مشخص است در این نوع موسیقی فقط از شعر و کلام استفاده می شود. این نوع موسیقی بیشتر به شکل مرثیه خوانی گفته می شود و شعرهای که در آن وجود دارد به مسائل روزمره مردم می پردازد؛ مانند شرح حال افراد و یا بیان مسائل عاطفی، هنری، اقتصادی و سیاسی. همین طور در این شعرها، به دلبستگی‌ های افراد می پردازند. به این شکل از موسیقی، هوره می گویند و هر آبادی با توجه به رسم و رسوم خود، هوره مخصوص به خود را دارد. هوره 2  قسمت دارد:

۱. هوره ارکوازی که به آن اشاره شد، در آن بازگو می شود.

۲. هوره مور که بیشتر برای شخصی که فوت کرده است گفته می شود.

از سبک‌ های دیگر موسیقی معروف می‌توان به بیت و حیران اشاره کرد.

موسیقی با ساز چگونه است؟

به این شکل است که خواننده اشعار خود را با ساز ترکیب می کند و ملودی ریتمیکی ارائه می‌ شود که از نظر محتوا مثل موسیقی بدون ساز می باشد. چنانچه قصد دانلود آهنگ کردی را دارید می توانید در سایت کرد موزیک که بزرگترین آرشیو موسیقی کردی را دارد هر گونه موسیقی را که می خواهید از آنجا دانلود کنید.

انواع سبک ‌های موسیقی کردی

موسیقی بیت یا به اصطلاح بالوره: این سبک جز مهم ترین سبک های موسیقی کردی به شمار می رود. این نوع موسیقی بیشتر در جنگ‌ ها و حماسه‌ ها سروده می شود و همین طور از آن برای پرستش خداوند و پیامبر مورد استفاده قرار می گیرد. در این سبک آوازها به شکل بداهه گویی است و هیچ وزن و قافیه ای در آن رعایت نمی ‌شود.

موسیقی سیاه چمانه: از سبک های مهم دیگری که می توان در این زمینه نام برد می توان آواز‌های کردی سیاه چمانه اشاره کرد. که به صورت ده هجایی و 2 مصراعی و به شکل ایرانیان باستان سروده خواهد شد. کلمه ی سیاه در آن به معنی رنگ سیاه و چمان که همان جمان بوده از کلمه کردی جامه شده است. در اصل منظور با شخص است که در اصل خواندن این آواز جامه مشکی بر تن دارد. این نوع آواز بیشتر در مناطق هورامان کردستان رواج پیدا کرده است.

موسیقی هوره: پیش از این به سبک هوره اشاره کردیم. در اصل این نوع موسیقی غم و اندوه و سوگواری را به شکلی دلنشین بیان می کند و کسی که به آن گوش می دهد از آن لذت می برد. می توان گفت که این سبک بیشتر در ایلام و کرمانشاه رواج دارد.

موسیقی حیران: یکی از آواز‌های کردی که از دل بیت بیرون آمده حیران است که اغلب از متنی عاشقانه و پرسوز دارد. حیران که در مناطق مکریان و مهاباد رواج دارد، در آن توسل و توکل به خالق یکتا و توسل به ائمه و پیامبران دیده می‌شود.

موسیقی لاووک: یکی دیگر از موسیقی های کردی لاووک یا لاوژه می باشد که از موسیقی های کلاسیک کردی برگرفته شده است. این سبک آوازی در بین کرد‌های خراسان بسیار رواج دارد.

موسیقی گورانی: می توان گفت جز یکی از باشکوه‌ترین سبک های موسیقی کردی سبک گورانی است. این سبک شامل قدیمی ترین قسمت ادبیات موسیقی کردی می باشد. به طور کلی می توان همه ی شیوه‌ ها و آواز‌های موسیقی کردی را گورانی نامید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز