خبرگزاری کار ایران

نقش مهد کودک در رشد اجتماعی کودکان

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۲۹۰

بهبود روابط اجتماعی در سن کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که هر چه کودکان برقرار ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کم‍‌‌تری برخورد خواهند داشت.

ایلنا، دوره کودکی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی است که در آینده آن‌ها نقش بسزایی دارد؛ چرا که شخصیت افراد در کودکی شکل می‌گیرد. کودکان در این دوران مطالب را سریع‌تر، عمیق‌تر و آسان‌تر می‌آموزند و در زندگی روزمره به‌صورت ناخود آگاه آن‌ها را انجام می‌دهند. بنابراین نحوه آموزش به کودکان در  شخصیت اجتماعی آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

اهمیت رفتن کودکان به مهد کودک

با توجه به ضرورت و اهمیت آموزش دوران کودکی؛ بیشتر خانواده‌ها کودکان خود را به مهد کودک می‌فرستند. مهد کودک محلی است که در آن به کودکان نحوه برقراری ارتباط با دیگران و جامعه، اصول اولیه زندگی و تحصیلی را آموزش می‌دهند. مهدکودک برای کودکان مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

تقویت  روابط اجتماعی

بهبود روابط اجتماعی در سن کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که هر چه کودکان برقرار ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کم‍‌‌تری برخورد خواهند داشت. معمولا پس از خانواده، مهد کودک و پیش دبستانی اولین نهاد آموزشی است که کودکان در آن حضور می‌یابند و در آن می‌آموزند تا چگونه با دیگر هم سن و سالان و مربیان خود ارتباط برقرار کنند.

افزایش اعتماد به‌نفس

یادگیری مطالب و فعالیت در کارهای گروهی و کلاسی باعث شده تا کودکان به خود باوری رسیده و اعتماد به‌نفس‌شان افزایش یابد. کودکی که اعتماد به نفس دارد می‌تواند با دیگران ارتباط مناسبی داشته و خود را ارزشمند بشمارند. مربیان مهد کودک با شناسایی نقاط قوت کودکان و یادآوری آن‌ها به آنان باعث می‌شوند تا اعتماد به‌نفس بهبود یافته و از پس مشکلات‌شان برآیند.

کاهش ترس و اضطراب

ترس و استرس کودکان یکی از نگرانی خانواده‌ها در زمان حضور کودکان در مدرسه شناخته می‌شود؛ چرا که اضطراب نه تنها در میزان یادگیری آن‌ها تاثیر دارد بلکه باعث می‌شود تا کودکان از نظر سلامت جسمانی نیز آسیب ببینند. تحقیقات نشان داده کودکانی که پیش از مدرسه به دوره مهدکودک را گذرانده‌اند نسبت به کسانی که مدرسه اولین مکان آموزشی محسوب می‌شود کم‌تر دچار ترس و استرس تحصیلی شده و با محیط مدرسه می‌توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

یادگیری نظم و انضباط

یکی دیگر از فواید مهد کودک و پیش دبستانی برای کودکان، یادگیری نظم و انضباط است. کودکان در مهد کودک می‌آموزند تا چگونه وسایل خود را مرتب کرده و در جای خود قرار دهند و همین‌طور طرز صحیح نشستن، برخاستن، بلند شدن و صحبت کردن  را نیز می‌‌آموزند.  

نقش مهد کودک در رشد اجتماعی کودکان

برنامه آموزشی مهد کودک

برنامه آموزشی مهد کودک‌ها طبق اهداف مهد کودک و شهریه دریافتی آن تنظیم می‌شود؛ اما به‌طور کلی برنامه آموزشی آن‌ها عبارتند از

قصه‌گویی

داستان و قصه‌گویی یکی از برنامه‌های آموزشی بیشتر مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها به‌شمار می‌روند. قصه گویی باعث می‌شود تا کودکان از نظر تصاویر ذهنی و تجسم فکری، خلاقیت بیشتری داشته باشند و همین‌طور توانایی شنیداری‌شان تقویت شود

نقاشی

نقاشی یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی در مهد کودک و پیش دبستانی است. نقاشی کردن باعث شده تا کودکان رویاها، تخیلات و احساسات خود را روی کاغذ ترسیم کنند که این کار باعث افزایش خلاقیت کودکان می‌شود و همین‌طور انگیزه آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.  مربیان مهد کودک برای آموزش نقاشی به کودکان از ابزاری اعم از پاستیل، آب رنگ، رنگ روغن و مداد شمعی استفاده می‌کنند و همین‌طور از کتب رنگ آمیزی استفاده می‌کنند. از طرفی فعاایت‌هایی مانند نقاشی کردن به رشد و تقویت حافظه مغز نیر کمک می‌کند؛ چرا که در زمان نقاشی کودکان باید از تخیل خود استفاده کنند

زبان انگلیسی

امروزه به دلیل گسترش ارتباطات یادگیری زبان خارجی، یکی از ملزومات برای کودکان به‌شمار می‌رود. زبان انگلیسی یکی از زبان‌های بین‌المللی است که در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان زبان دوم آموزش داده می‌شود.  زبان انگلیسی قواعد و گرامر ساده دارد و کودکان می‌توانند در این دوران زبان انگلیسی آسان‌تر و عمیق‌تر بیاموزند. یادگیری زبان انگلیسی در کودکان تاثیر زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد به‌نفس و فرصت‌های شغلی برای آن‌ها می‌شود.

تفاوت مهد کودک با مهد کودک هوشمند

مهد کودک هوشمند در واقع همان مهد کودک است با این تفاوت که فوق‌برنامه‌های آن با استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند برد هوشمند آموزش داده می‌شوند. امروزه بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند کودکان خود را در مهد کودک‌های هوشمند ثبت نام کنند؛ چرا که در این مهد کودک‌ها، کودکان با کارکرد ابزارهای دیجیتال آشنا می‌شوند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز