خبرگزاری کار ایران

معرفی زبان های برنامه نویسی بلاکچین (سال 2022)

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۴۰۶

به احتمال بسیار زیاد در روز های آتی شما هم حتی برای یک بار هم شده کلمه ی بلاکچین به گوشتان خورده است. برنامه نویسی بلاکچین را می توان یک علم نوپا در دنیای برنامه نویسی دانست. با یادگیری بلاکچین شما می توانید یک سرمایه گذاری بسیار عالی برای آینده خود داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی زبان هایی که می توان از آن ها در بلاکچین استفاده کرد بپردازیم و همچنین نگاهی به خود بلاکچین داشته باشیم!

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش ها و ردیابی دارایی ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می کند. یک دارایی می تواند خانه، ماشین، پول نقد و زمین باشد یا حتی مالکیت معنوی، حق ثبت اختراع، حق چاپ، نام تجاری باشد. تقریباً هر چیز با ارزشی را می توان در یک شبکه بلاکچین ردیابی و داد و ستد کرد. با این کار ریسک از دست رفتن دارایی و اطلاعات مهم خود را کاهش می دهید.

یکی از تفاوت های کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و بلاکچین، نحوه ساختار داده ها است. یک بلاکچین اطلاعات را با هم در گروه هایی به نام بلوک جمع آوری می کند که مجموعه ای از اطلاعات را در خود نگه می دارند. بلوک‌ها دارای ظرفیت‌ های ذخیره ‌سازی خاصی هستند و هنگامی که پر می‌شوند، بسته می‌شوند و به بلوک پرشده قبلی متصل می‌شوند که زنجیره ‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند. این زنجیره ها را زنجیره های بلوکی می گویند. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال آن بلوک تازه اضافه شده است در یک بلوک جدید تشکیل می شود که پس از پر شدن به زنجیره اضافه می شود.

چرا بلاکچین مهم است؟

با پیشرفت تکنولوژی اکثر کسب و کارها بر اساس اطلاعات اجرا می شوند. هرچه این اطلاعات سریع تر دریافت شوند و دقیق تر باشند، بهتر است. بلاکچین برای ارائه آن اطلاعات ایده آل است، زیرا اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن و کاملا شفاف ذخیره  می شود و در یک دفترکل غیرقابل تغییر که تنها توسط اعضای مجاز شبکه قابل دسترسی است نگه داری می شود. یک شبکه بلاکچین می تواند سفارشات، پرداخت ها، حساب ها، تولید و بسیاری موارد دیگر را ردیابی کند. همچنین شما می توانید تمام جزئیات یک تراکنش را از ابتدا تا به انتها ببنید.

زبان های برنامه نویسی بلاکچین

معرفی زبان های برنامه نویسی بلاکچین (سال 2022)

خب دیگر وقت آن است که به سراغ زبان های برنامه نویسی بلاکچین برویم:

۱) Solidity

این زبان محبوب توسط JavaScript ،PowerShell  و ++C توسعه یافته است.

سالیدیتی اولین زبان برنامه نویسی بلاکچین است که باید برای یادگیری به سراغ آن بروید و بر روی آن سرمایه گذاری کنید. با این زبان می توانید برنامه های dApps بسازید و همچنین در توسعه ی بازی های ICO از آن کمک بگیرید.

این زبان محبوب توسط Vitalik Buterin  مغز متفکر دنیای اتریوم ساخته شده است. از مزایای این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به زیرساخت های جاوا اسکریپت، دیباگ کننده ها و اکثر ابزارها
  • امکان ارث بری در قرارداد های هوشمند
  • دقت بالا

۲) Java

جاوا زبان رسمی توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی است و همچنین گزینه ای برای برنامه نویسی بک اند است. زبان جاوا یکی از برترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین به حساب می آید. این زبان دوست داشتنی از سینتکس زبان C مشتق گرفته شده که به طور گسترده ای برای ساختن قراردادهای هوشمند پیچیده و نرم افزارهای dApp استفاده می شود. از مزایای این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی قوی از OOP
  • سهوت در پاکسازی حافظه
  • داشتن کتابخانه های فراوان

۳) Python

زبان برنامه نویسی پایتون  تنها در زمینه ی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حال یکه تاز نیست! این زبان فوق العاده ثابت کرده است در عرصه ی بلاکچین به عنوان یک پادشاه می توان از آن یاد کرد! پایتون در سال ۱۹۹۱ ساخته شده است که به دلیل ویژگی های استنثانی آن در حوزه بلاکچین نیز به شدت مورد استفاده است. از برخی ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسان بودن یادگیری بلاکچین در این زبان
  • دسترسی به معماری پویا
  • منبع باز بودن آن

۴) JavaScript

معرفی زبان های برنامه نویسی بلاکچین (سال 2022)

جاوا اسکریپت برای طیف وسیعی از نیازهای دنیای برنامه نویسی استفاده می شود. این زبان همه کاره در حوزه ی وب، برنامه نویسی موبایل و حتی هوش مصنوعی هم مورد استفاده است. اگرچه زبان جاوا اسکریپت را بیشتر در زمینه ی برنامه نویسی فرانت اند می شناسند اما این زبان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین به شمار می رود. از مزایای جاوا اسکریپت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن چهارچوب های مختلف برای بلاکچین
  • قابلیت ادغام منابع
  • مقایس پذیر بودن بلاکچین توسط جاوا اسکریپت

۵) Php

زبان برنامه نویسی Php در سال ۱۹۹۵ ساخته شد. این زبان برای توسعه بلاکچین توسط شرکت های معروفی که برنامه های موبایل را می سازند، در ایجاد راه حل های بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای Php می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک بودن آن
  • متن باز بودن آن
  • قابلیت اجرای سریع

۶) ++C

زبان ++C  در سال ۱۹۸۵ توسط Bjarne Stroustrup توسعه یافته است. این زبان برای توسعه ارز دیجیتال فوق العاده است. زبان C++ از متودولوژی شی گرایی پیروی می کند که در توسعه ی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین، ریپل، استلار و بسیاری ارز دیگر کاربرد دارد. از قابلیت های C++ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت فوق العاده CPU و حافظه
  • سهولت اجرای رشته های موازی و غیر موازی
  • جداسازی کدها برای ساختارهای مختلف

۷) C#

سی شارپ توسط مایکروسافت به عنوان جایگزینی برای زبان جاوا در زمینه ی توسعه ی بلاکچین ساخته شد! این زبان قابلیت های زیادی در ایجاد برنامه های مبتنی بر سازمان، داده های ابری و اپلیکیشن های مولتی پلتفرم دارد. تمامی این موارد بر پایه ی .NET قرار دارند. از قابلیت های بی نظیر این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع باز بودن آن
  • سینتکس آسانی دارد و به راحتی قابل یادگیری است
  • قابل حمل بودن کدهای بلاکچین در سایر دستگاه ها

۸) Go

زبان برنامه نویسی Go در فهرست برترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین با موفقیت های چشمگیر قرار دارد. درک این زبان نه تنها آسان است، بلکه دارای بهترین ویژگی های زبان های جاوا اسکریپت و پایتون است. از این ویژگی ها می توان به کاربر پسندی، مقایس پذیری، انعطاف پذیری و سرعت اشاره داشت. تمامی این موارد زبان Go را گزینه ای مناسب برای ارائه راه حل های سفارشی بلاکچین تبدیل می کند.

۹) Ruby

زبان برنامه نویسی روبی یکی از بهترین زبان ها برای شروع کار شما در حوزه ی بلاکچین است. این زبان در اواسط سال ۱۹۹۰ ساخته شده است. این زبان بیشتر توسط توسعه دهندگان آسایی برای ساختن نرم افزار ها و پلتفرم های مبتنی بر بلاکچین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این زبان به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد تا ویژگی های آن را با سایر زبان ها ترکیب کنند تا یک پلتفرم پیشرفته بسازند.

۱۰)  Erlang

یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین ارلنگ است که باید برای آن آینده ای روشن در نظر بگیرید. اگرچه ارلنگ در مقایسه با زبان هایی مانند جاوا اسکریپت، پایتون و جاوا محبوبیت کمتری دارد، اما شرکت های توسعه دهنده بلاکچین به دلیل مزایای زیر از آن استفاده می کنند:

  • مقیاس پذیری بالاتر نسبت به دیگر زبان ها
  • قابلیت تحمل ذاتی خطا
  • تغییر ناپذیری و ثبات فوق العاده

سخن پایانی

امیدواریم که از خواندن مقاله بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین لذت برده باشید. شما باید بدانید که دنیای تکنولوژی روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است، اگر قصد دارید آینده ی خود را تضمین کنید بهتر است که به سمت یادگیری برنامه نویسی حرکت کنید. در حال حاضر در داخل ایران سایت های آموزشی بسیاری همچون مکتبخانه، فرادرس، آکادمی رستاوا و 7learn وجود دارند که می توانید برای یادگیری برنامه نویسی به آن ها مراجعه کنید.

منبع: rastava.academy

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز