خبرگزاری کار ایران

در نشستی مشترک مطرح شد؛

پروانه‌های واردات تمدید شود/ لزوم بازنگری در ممنوعیت کالای آرایشی و بهداشتی/ اشباع بازار از کالای قاچاق و تقلبی

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۸۹۷

در نشست مشترک هیات‌رئیسه کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات با مدیران ارشد سازمان غذا و دارو که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد فعالان صنعت کازمتیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با مدیران این حوزه در سازمان غذا و دارو در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، موسی احمدزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات با اشاره به ممنوعیت واردات اکثر محصولات این حوزه گفت: با وجود آن‌که بیشتر لوازم مصرفی در این حوزه دیگر به کشور از طریق قانونی وارد نمی‌شود اما نیاز داریم پروانه‌های بهداشتی واردات تمدید شود تا به محض آزاد شدن واردات یا تغییری در تعرفه‌ها آمادگی لازم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هدف از اعمال ممنوعیت برای واردات این اقلام جلوگیری از خروج ارز بود اما شاهدیم همچنان این کالاها به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند و در دسترس عموم مردم قرار دارند فقط در این بین دیگر هیچ‌گونه نظارت بهداشتی وجود ندارد طوری‌که اکنون بازار از کالاهای تقلبی و قاچاق اشباع شده و در آینده باید منتظر سونامی بیماری‌های پوستی باشیم.

در ادامه این نشست بنایی عضو هیات رئیسه کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات از شکایت این کمیسیون خبر داد و گفت: ما از طریق دیوان عدالت اداری و دفتر ریاست‌جمهوری از وزارت‌صمت با اعمال ممنوعیت واردات شکایت کردیم .

وی ادامه داد: از طرفی دیگر بانک مرکزی نیز هیچ‌گونه همکاری با ما ندارد و از تخصیص ارز خودداری می‌کند و استحصال می‌کند چون وزارت‌صمت مجموعه آرایشی و بهداشتی را در گروه 4 قرار داده که هیچ‌گونه ارزی به شما تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که ما قبل از اعمال ممنوعیت کالای خود را وارد و در انبار گمرک نگهداری می‌کردیم و اکنون بیش از 8 ماه است که کالاهای ما در شرایط نامساعد در انبارهای گمرک قرار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم به‌طور حتم دیگر شاهد آن حجم از کالاهای آرایشی و بهداشتی پیش از بالا رفتن قیمت دلار نخواهیم بود و شاید میزان واردات به یک‌سوم کاهش پیدا کند.

در ادامه این نشست به‌فرد مدیرکل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به فعالیت‌های این اداره برای نظارت بر واردات لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 51 پروانه جدید صادر شده است و گزارشات حاکی از آن دارد که وارد کنندگان به سمت تولید حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن بازار از کالاهای قاچاق و تقلبی پاک کنید. امیدوارم در این جلسه دوستان وزارت‌صمت نیز حضور داشتند تا فردا متهم به یک‌طرفه رفتن نشویم. ما دنبال این هستیم که امنیت و اصالت کالاها را در بازار برای مصرف‌کننده مهیا کنیم. بر همین اساس ما تمام مدارک و مستندات و ادله خود را به مدیرکل وقت حوزه آرایشی و بهداشتی وزارت‌صمت ارایه دادیم و حتی وی به نحوی صحبت‌های ما را تایید کردند اما در نهایت خروجی تمام جلسات با کارشناسان و مدیران وزارت صمت این بوده که همچنان ممنوعیت اعمال می‌شود.

به‌فرد افزود: در یک‌سال اخیر ما تلاش کردیم مشکلات حوزه شما را به وزیر و مدیران انتقال دهیم تا جایی که مدیرعامل سازمان غذا و دارو به مزاح ما را حامی وارد کنندگان این حوزه خطاب کردند اما باید این واقعیت را قبول کرد که پایه و اساس ورود تکنولوژی به کشور واردات است. ما اگر امروز تولیدی در صنعت آرایشی داریم به سبب واردات بوده است.

وی درباره برخورد با قاچاقچیان و فروش علنی کالاهای قاچاق در سطح شهر گفت: وقتی این چنین محدودیتی اعمال شود طبیعی است شاهد این حجم از قاچاق باشیم اما برخورد با این پدیده به عهده سازمان‌های دیگر است و ما فقط می‌توانیم نقش مشاوره را داشته باشیم. بنابر مطالعات میدانی و گزارش‌هایی که ارایه شده میزان قاچاق کالا آرایشی و بهداشتی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و این برای سلامت جامعه یک تهدید است.

به‌فر افزود: سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به طور رسمی مخالفت خود را برای ممنوعیت کالاهای آرایشی و بهداشتی اعلام کرده و در آخرین جلسه‌ای که ما با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم قرار شد وزارت صمت درباره این ممنوعیت بازنگری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز