خبرگزاری کار ایران

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران برای دسترسی به تکنولوژی و بازارهای اروپایی، مجمتع‌های صنعتی بریتانیا را بخرد/ تهران پا در تله اسرائیل نگذاشت/ تاثیر منفی برگزیت بر اقتصاد ایران/ اجلاس جی ۷؛ گامی به سوی چند قطبی‌شدن

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۷۵۸

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا اظهار داشت: برگزیت از طریق کاهش رشد اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا، می‌تواند تقاضا برای انرژی را کاهش دهد که این موضوع طبیعتاً هم از کانال کاهش تقاضا و هم کاهش قیمت، روی اقتصاد ایران تأثیرگذار است.

مهرداد عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاثیرات برگزیت بر اقتصاد ایران گفت: شاید این موضوع به صورت مستقیم تاثیر زیادی نداشته باشد چون میزان تجارت ما با اتحادیه اروپا آنگونه که باید باشد، نیست و شاید ۷۰ درصد این موضوع نیز به ما مربوط می‌شود. ایران پیش از روی کار آمدن ترامپ در این موضوع کوتاهی کرد و حالا هم ترامپ از طریق تحریم‌ها مسائلی را به وجود آورده که کار را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: برگزیت از طریق کاهش رشد اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا، می‌تواند تقاضا برای انرژی را کاهش دهد که این موضوع طبیعتاً هم از کانال کاهش تقاضا و هم کاهش قیمت روی ایران تأثیرگذار است.

عمادی یادآور شد: در حال حاضر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک فرصت است چون امکان خرید مجمتع‌های صنعتی بریتانیا با قیمت پایین وجود دارد. شاید بیان این موضوع باعث اعتراض شود که در شرایط تحریم که نیاز به مایحتاج و کالاهای اساسی در اولویت است، شما خریدهای لوکس را پیشنهاد می‌کنید. در حالی که حتی با وجود فشارهای اقتصادی در داخل، می‌توان به تکنولوژی و بازارهای اروپایی دسترسی پیدا کرد. این موضوع علاوه بر کاربرد اقتصادی که دارد باعث می‌شود تا اتحادیه‌های کارگری و کارگران نسبت به فشارهای اقتصادی روی ایران حساس شوند که در میدان سیاست هم تأثیرگذار است. البته به نظرم این پیشنهاد نیز همانند خرید فولاد شفیلد و کارخانه اتومبیل‌سازی روور (  ROVER ) بی‌نتیجه خواهد بود.

وی ادامه داد: تقریبا در سال ۱۹۹۴ که هم کارخانه خودروسازی روور و هم فولاد شفیلد در آستانه ورشکستگی بودند، بنده به مسئولان ایران پیشنهاد دادم که با خرید روور هم می‌توانیم برند روور را داشته باشیم و هم صادرات به بریتانیا و اروپا را، همچنین تکنولوژی آن به ایران منتقل می‌شود که یک گام رو به جلو است. در مورد شفیلد هم ایران می‌توانست با خرید آن در بازار صادراتی فولاد عملکرد بهتری داشته باشد. متاسفانه مسئولان ایران این کار را نکرند و قراردادهای عجیب و غریب با خودروسازان ناهمساز منعقد کرند و در حال حاضر کارخانه روور و فولاد شفیلد به ترتیب در اختیار چینی‌ها و هندی‌ها است.

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در مورد افزایش تلاش‌های اسرائیل در راستای ایجاد تنش با افزایش احتمال مذاکرات گفت: بنده در صحبتی که با دوستانم در حوزه امنیت اروپا داشتم، نگاه همه این است که یک پارالل منفی به وجود آمده و هر چه قدر شکاف در مسایل کلیدی بین آمریکا و ایران کاهش می‌یابد و امکان گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود در مقابل نگرانی، فشار و سرمایه‌گذاری اسرائیل برای افزایش تنش نیز بالا می‌رود که این موضوع را می‌توان با معادله ریاضی نیز نشان داد. تصور بنده این است که اسرائیل به صورت سیستمی تحرکات نظامی را توسعه می‌دهد تا ایران عکس‌العمل نشان دهد که تا امروز ایران متانت نشان داده و پا در این تله نگذاشته است.

وی افزود: اگر ایران عکس این موضوع انجام می‌داد، امکان مذاکره و کاهش هزینه‌ها فراهم نمی‌شد و البته بنیه اقتصاد ایران نیز برای مسائل فرسایشی مناسب نیست و اگر کسی برخلاف آن ادعا کند، پارامترهای اقتصادی را مدنظر قرار نداده است. از همین روی به نظر بنده این رفتار ایران درست است. در واقع افزایش و تشدید حرکات منفی در مقابل حرکت مثبت مذاکره، در راستای خنثی‌کردن آن و ایجاد تنش است چون اسرائیل به دلیل حمایت‌های آمریکا همیشه در تنش‌ها موفق بوده است.

عمادی در مورد خروجی اجلاس اخیر جی ۷ نیز گفت: این اجلاس را از چند بعد می‌توان مثبت ارزیابی کرد، در یک بعد آن مشاهده کردیم که اتحادیه اروپا توانست نظرات خود را به صراحت بیان کند، توضیح دهد، دفاع کند و به نتیجه برساند. همچنین در این نشست تلاش شد تا منافع گروه ۲۰ هم در نظر گرفته شود که این موضوع اولین بار بود که اتفاق می‌افتاد.

وی اضافه کرد: در بعد سیاسی هم، برای اولین بار اتحادیه اروپا نشان داد که می‌تواند جدا و ناهمسو با آمریکا بدون نگرانی از مجازات حرکت کند که این استقلال اتحادیه از نظر چندقطبی شدن جهان بسیار مهم است. موضوعی که در دهه‌های اخیر شاهد بودیم که همه چیز به نوعی به تصمیم ایالات متحده بستگی داشت که از نظر بنده از این نظر نیز اجلاس مثبت بود‌. البته در برخی محورها مانند محیط زیست به دلیل نگاه غیرهمکارانه ترامپ و عملکرد برزیل، چین، هند و حتی خود ما موفق نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز