خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سه عاملی که ترمز سوداگری در بازار ارز را کشید

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۰۳۵

استاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: آنچه موجب پایداری ثبات در بازار ارز می‌شود، بهبود تراز ارزی کشور است وگرنه تاثیر برخی عوامل موقت و گذرا است.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلایل کاهش نرخ ارز بازار آزاد در روزهای اخیر گفت: در روند کاهش نرخ ارز سه عامل تاثیرگذار بوده است که عامل نخست مربوط به بازگشت ۹ میلیارد دلار حاصل از صادرات غیرنفتی در تقریبا دو ماه اخیر بوده است. باید توجه داشت که تا اسفند سال گذشته از ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته بود. بنابراین تلاش بانک مرکز و زیر فشار گذاشتن صادرکنندگان باعث شد این روند تشدید شود که خود در بازگشت آرامش به بازار ارز نقش مهمی داشته است.

وی ادامه داد:  همچنین براساس شنیده‌ها، گویا امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر از فشار خود بر واردات کالاها و فعالیت صرافان ایرانی کاسته است که می‌تواند به عنوان دلیل دیگر کاهش نرخ ارز باشد.

این استاد دانشگاه خوارزمی بحث از سرگیری مذاکرات سیاسی را عامل سوم دانست و افزود: اخبار مربوط به مباحث سیاسی نیز در این روند تاثیر مثبت داشته است. البته باید توجه داشت که این عامل می‌تواند تاثیر موقت داشته باشد چون ممکن است مذاکراتی نباشد و اگر هم باشد به نتیجه خاصی نرسد، بنابراین نمی‌توان تاثیر آن را دائمی دانست.

شقاقی خاطرنشان کرد: در مجموع، این سه عامل باعث شدند تا ترمز سوداگری افراطی در بازار ارز کشیده شود و دلار در روز گذشته عملا وارد کانال ۱۰ هزار تومان شود. البته بانک مرکزی نیز باید مراقبت کند تا شاهد دوباره افزایش نرخ ارز نباشیم. نباید فراموش کرد که آنچه موجب پایداری ثبات در بازار ارز می‌شود بهبود تراز ارزی کشور است وگرنه تاثیر برخی عوامل موقت و گذرا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز