خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

برق، ۱۷ برابر قیمت داخلی به کشورهای همسایه فروخته می‌شود/ 59 شهر در وضعیت تنش آبی

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۲۱۵

وزیر نیرو گفت:همزمان با هفته دولت امسال ۹۲ طرح مهم صنعت آب و برق با اعتباری بالغ بر ۹.۱ هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در نشست خبری هفته دولت با تاکید بر اینکه همزمان با فرارسیدن هفته دولت ۷۳ طرح بزرگ صنعت آب و برق در ۲۸ استان کشور با اعتباری بالغ بر ۵.۴ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرایی ۲۲ طرح نیز این هفته با اعتبار ۳.۷ میلیارد تومانی شروع خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۲۲۷ طرح بزرگ وزارت نیرو به ارزش ۳۳.۱ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: این طرح‌ها شامل ۱۰ سد و ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در ۹ استان کشور، آبرسانی به یک هزار و ۱۲۴ روستای فاقد آب شرب، افتتاح ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۱۶ استان، ۱۲ تصفیه‌خانه آب در ۹ استان و... خواهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان سال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار خواهد شد، بیان کرد: همچنین تا پایان امسال عملیات اجرایی ۲۲ پروژه به ارزش ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ روستای کشور آبرسانی شده است، عنوان کرد: در طی ۶ سال اخیر جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر از هموطنان روستایی از ما شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شده‌اند.

وزیر نیرو تاکید کرد: این روند تا پایان دولت دوازدهم به گونه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد که هر هفته به ۴۰ روستای کشور آبرسانی شود تا در انتهای دولت تدبیر و امید به رکورد آبرسانی به ۱۰ میلیون جمعیت روستایی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: براین اساس صبح فردا نیز طی مراسمی با حضور رییس‌جمهور در سالن اجلاس سران دستاوردهای زیرساختی و زیربنایی دولت تدبیر و امید  در حوزه آبرسانی و برق‌رسانی، گازرسانی، ارتباطات و فناوری، بهداشت و درمان و راه‌های مواصلاتی رونمایی خواهد شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه با همراهی تمامی مشترکان برق کشور تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کرده‌ایم، ادامه داد: در طی یکسال گذشته توانسته‌ایم با بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه جدید در ۱۲ استان کشور حدود سه هزار و ۲۵۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزایم و رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کنیم.

وی افزود: همکاران صنعت برق در بخش‌های پژوهشی نیز توانسته‌اند با تغییراتی در سیستم کار نیروگاه‌ها و بهبود عملکرد واحدهای موجود ۵۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنند تا جمعا برای پیک تابستان ۹۸ در حدود سه هزار و ۸۱۵ مگاوات افزایش تولید برق داشته باشیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین در تابستان ۹۸ توانسته‌ایم با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف بیش از سه هزار و ۸۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و رکورد جدیدی را در این بخش به ثبت برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از درآمد صادرات برق صرف استان‌های پیشتار مدیریت مصرف می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه افزایش صادرات برق در فصول گرم سال بسته به میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی است از این رو مقرر شده است تا هر استان بسته به میزان مدیریت مصرف برق خود سهمی از درآمد صادراتی انرژی داشته باشد و این رقم صرف طرح‌های آن منطقه شود.

اردکانیان یادآور شد: در طی ۱۰ سال اخیر رشد بار پیک کشور حدود ۵.۲۲ درصد بوده است اما در تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و افزایش مصرف برق در بخش صنایع رشد اوج بار تنها حدود یک درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف و جابجایی ساعت بار صنایع نه تنها وقفه‌ای در بخش تولید ایجاد نکرده بلکه امسال شاهد افزایش مصرف انرژی در این بخش نیز بوده‌ایم به طوری مصرف برق بخش صنعت نسبت به سال گذشته ۱۵۰ کیلووات ساعت انرژی افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو اضافه کرد:همچنین به سبب امکانات فراهم شده و بارش‌های مناسب سال آبی جاری توانسته‌ایم تعهدات صادرات انرژی به همسایگان خود را نیز انجام بدهیم. به طوری که در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مردادماه حدود ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادرات برق داشه‌ایم که این میزان بیشترین مقدار صادرات در سال‌های اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: برق صادراتی ۱۷ برابر قیمت داخلی به کشورهای همسایه فروخته می‌شود از این رو صادرات هرچه بیشتر انرژی به کشورهای همسایه و ارز حاصله از محل فروش این برق می‌تواند صرف توسعه پایدار صنعت برق ایران شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مطالبات برقی عراق به ایران پرداخته شده و مابقی آن نیز در حال پرداخت، گفت: در حال حاضر نیز قرارداد صادرات برق ایران به عراق و افغانستان نیز تمدید شده است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در طی 6 سال اخیر بیش از 230 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشورمان صورت گرفته است، بیان کرد: در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالیانه 40 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده است. تلاش‌های صورت گرفته در این صنعت موجب شده است تا شبکه برق کشور امسال برای شانزدهمین سال متمادی با فروپاشی شبکه مواجه نشود.

وزیر نیرو در خصوص میزان تلفات و هدررفت انرژی از شبکه برق کشور گفت: هدررفت انرژی ما در شبکه برق حدود 10 درصد است و براساس هدف‌گذاری صورت گرفته این رقم تا پایان دولت تک‌رقمی شود.

وی به آخرین وضعیت تنش آبی در کشور اشاره کرد و افزود: منظور از تنش آب شرب، حداکثر میزان آب مورد نیاز در پیک مصرف نسبت به حداکثر ظرفیت تولید یک شهر است. بر اساس بررسی صورت گرفته 59 شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز(یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این سطح از تنش آبی ۲۵ شهر دارای کمبود تولید بیشتر از ۲۰ درصد و دارای مخزن کافی و ۳۴ شهر دارای کمبود تولید بیشتر از ۲۰ درصد و کمبود مخزن هستند.

 

موافقت رئیس‌جمهور با تخصیص ارز 4200 تومانی به آب شیرین‌کن‌ها

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آب‌شیرین‌کن‌ها برایتأمین تجهیزات مورد نیاز آنها موافقت کرده است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تأمین آب شرب 17 استان کشور در یک نوار یکصدکیلومتری با بهره‌گیری از آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.

اردکانیان تاکید کرد: با ارتقای فناوری نمک‌زدایی قیمت تمام‌شده تأمین آب از دریا به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و امکان استفاده از این منبع را برای تأمین آب شرب بالاخص در مناطق مرزی که تثبیت جمعیت در‌ آن مناطق اهمیت زیادی دارد خواهیم داشت.

وزیر نیرو اضافه کرد: برنامه‌ای را برای تأمین میان‌مدت و بلندمدت آب شرب استانهای سیستان  و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی از دریای عمان در بخش مطالعات و بررسی‌ها آغاز کرده‌ایم اما به‌موازات آن این سه استان برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت مصرف و سازگاری با کم‌آبی خود را تهیه کرده و به‌اجرا خواهند گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز