خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

امکان صادرات نفت از شرق تنگه هرمز تا پایان سال ۹۹/ جلوگیری از خروج ۶۰۰ میلیون دلار ارز از کشور

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۷۱

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت: با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر 1000 کیلومتری در واقع انتقال از دریا به مسیر خشکی تغییر می‌کند و به این ترتیب با تحویل محموله از پایانه‌ای که در جاسک و شرق تنگه هرمز احداث می‌شود کشتی‌ها با کاهش مسیر، نفت مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانجات لوله‌سازی جهت اجرای پروژه خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک اظهار داشت: رویکرد اصلی در صنعت نفت، توجه به ظرفیت داخل و ارتقای توان داخل و اجرای به موقع پروژه‌ها است و این مهم در تمام سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت در دستور کار است.

وی با بیان اینکه پروژه خط لوله انتقال گوره به جاسک باید تا پایان سال 99 اجرایی شود، افزود: با اجرای این پروژه، نفت در شرق تنگه هرمز دریافت خواهد شد که یک پهنه بزرگی از ساخت تولید و رونق اقتصادی است.

دهقانی افزود: فراهم آوردن امکان تولید داخلی نزدیک به 60 درصد از لوله‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک اقدام بزرگی در راستای جامع عمل پوشاندن به رونق تولید است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت نفت می‌تواند بخشی از لوله‌های سرویس ترش و شیرین را در ضخامت‌های بالاتر از 12 و کمتر از 20 میلی‌متر از این زنجیره تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه با این اقدام از خروج 200 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شده، خاطرنشان کرد: وزارت نفت سنگ اول بی‌نیازی به این محصول را به میزان سالیانه صدها هزار تن بنا می‌دهد و زمانی این موضوع اهمیت دارد که بدانیم شرکت‌های سازنده داخلی طی سالیان اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند ضمن اینکه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی نیز موجب کاهش تحقق‌پذیری آن شده بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در پاسخ به سوال ایلنا درباره هزینه احداث خطوط لوله برای پروژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک گفت: این پروژه دو میلیارد دلار هزینه داشته که حدود 500 تا 600 میلیون دلار آن قرارداد تامین لوله بوده که با توجه به این که با تکیه بر توان داخلی در حال تامین است، این پروژه به طور مستقیم به همین میزان صرفه‌جویی در خروج ارز داشته است.

مدیر عامل شرکت متن افزود: قبلا لوله‌های API سرویس ترش از شرکت‌های اروپایی، چینی یا کره‌ای تامین می‌شد اما برای نخستین بار در یک مقیاس بزرگ تامین لوله‌ها با استفاده از توان داخلی و فعالیت کارخانجات لوله‌سازی و فولادسازی ایران تامین می‌شود.

وی با اعلام این که تا پایان سال 99 امکان صادرات اولین محموله نفت خام از شرق تنگه هرمز فراهم خواهد شد، گفت: با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر 1000 کیلومتری در واقع انتقال از دریا به مسیر خشکی تغییر می‌کند و به این ترتیب با تحویل محموله از پایانه‌ای که در جاسک و شرق تنگه هرمز احداث می‌شود کشتی‌ها با کاهش مسیر، نفت مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.

دهقانی ظرفیت خط لوله گوره به جاسک را یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: قرار است مجموع ظرفیت 20 میلیون در منطقه جاسک جهت پشتیبانی صادرات نفت در این پایانه احداث شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز