خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تهران بیان کرد:

نگرانی از فشار مالیاتی برای تامین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه/ شرکت‌های دولتی حیاط خلوت دولت هستند

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۱۸۵

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ما بیش از هشتصد و ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می‌کنیم که اگر بر جمعیت کشور تقسیم شود سهمیه هر نفر ماهیانه یک میلیون تومان می‌شود از سوی دیگر ما ۵۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی پرداخت می‌کنیم و با توجه به این اعداد و ارقام پیشنهاد ما حذف یارانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق با اشاره به بودجه سال ۹۸ و کسری بودجه گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و اعمال تحریم‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم و نگرانی از اینکه این کسری از طریق فشار مالیاتی تامین شود بسیار زیاد است. در این مواقع فشار به مودیان مالیاتی قدیمی و کسانی که شفاف کار می‌کنند به وجود می‌آید و کمتر دیده شده که فراریان مالیاتی پیدا شوند و از آنها این مبالغ اخذ شود.

وی ادامه داد: در خرداد ماه امسال سازمان برنامه اصلاحیه ساختار بودجه را ارایه کرد که در واقع الگوی بودجه بدون نفت را پیگیری کرده است ولی متاسفانه در ٢٦ آیتم پیشنهادی، دردی را از اقتصاد ایران دوا نمی‌کند.

خوانساری افزود: با توجه به وضعیت موجود اتاق تهران سه راه کار به دولت پیشنهاد می‌دهد که قابلیت اجرایی شدن دارد و کمترین هزینه را برای دولت به وجود خواهد آورد

وی ادامه داد: اولین موضوع یارانه است، ما بیش از هشتصد و ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می‌کنیم که اگر بر جمعیت کشور تقسیم شود سهمیه هر نفر ماهیانه یک میلیون تومان می‌شود از سوی دیگر ما ۵۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی پرداخت می‌کنیم و با توجه به این اعداد و ارقام پیشنهاد ما حذف یارانه است.

رئیس اتاق تهران افزود: مورد دوم شرکت‌های دولتی هستند؛ بحث بودجه عمومی دولت در حالی که ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است بودجه شرکت‌های دولتی سه برابر این عدد یعنی ۱۲۷۷ هزار میلیارد ریال است و معمولاً شرکت‌های دولتی حیاط خلوت دولت هستند و بسیاری از برداشت‌ها از این مکان انجام می شود. اگر ۱۰ درصد از بودجه آنها کم شود، می‌تواند کمک بسزایی برای جبران کسری بودجه انجام داد.

خوانساری گفت: مورد سوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است جمع‌بندی تمام کمیسیون‌های اتاق بازرگانی این است که این ارز باید حذف شود. البته دولت تاکنون فعالیت‌هایی در این حوزه انجام داده و بسیاری از کالاها را از زیر مجموعه این عرضه حذف کرده اما هنوز کالاهایی وجود دارد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند و ادامه این روند علاوه بر ایجاد فساد در بخش خصوصی و دولتی باعث خروج سرمایه و بالاتر رفتن قیمت‌ها نسبت به خرید می‌شود.

وی در خصوص میزان تورم گفت: در حالی که برای بسیاری از کالاهای خوراکی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده تورم در آخر خرداد ماه در این بخش ۵۶ درصد بوده در صورتی که برای سایر اقلام ۳۱ درصد ثبت شده است.

خوانساری ادامه داد: مشکل دیگر رسوب کالا در گمرکات است که فقط ۴ میلیون تن کالای اساسی به ثبت رسیده است این مسئله به خاطر بروکراسی طولانی و اداری و بخشنامه‌های متضاد است. نکته دیگر بحران نقدینگی است که امروز بنگاه‌های تولیدی را درگیر خود کرده، مطالبات پیمانکاران از دولت به خصوص در حوزه نفت و انرژی مشکل دیگری است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بحث رمزارزها گفت: ما دو سال پیش این مسئله را در اتاق بیان کردیم که این یک اتفاق جدید است و باید به آن پرداخته شود اما این اتفاق نیز مانند سایر موارد به آن دیر پرداخته شد و اکنون که به آن توجه شده به صورت برخورد صفر و یکی بوده است. به هر حال تعداد زیادی از این دستگاه‌های ماینر به کشور وارد شده است، اگر مشکل برق است تعرفه آن مشخص شود و به جای برخورد تعیین و تکلیف صورت بگیرد.

وی در پایان با اشاره به درگذشت عالیخانی گفت: مرحوم عالیخانی در سال ۱۳۴۱ مشاور اتاق بازرگانی تهران بوده است و بعد از آن به سمت وزارت اقتصاد انتخاب شده، دورانی که ایشان در این سمت بودند بهترین دوران ایران بوده و در این ۱۰ سال تورم ما به جز یک سال زیر یک درصد بوده، رشد اقتصادی در هر سال بالای ۱۰ درصد و بسیاری از صنایع مادر همچون فولاد و سیمان در این سال‌ها احداث شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز