خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد:

بسته حمایتی برای تولیدکنندگان کالاهای تحریمی/ بخش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید پژو ۳۰۱

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۷۷۳

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: ما تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و بهینه‌سازی انجام ندهیم کارخانه‌دار هستیم و این امر باعث تحول نخواهد شد. این که ما در مواقع تحریم با چینی‌ها کار کنیم و در زمان عادی با اروپایی‌ها، همان کارخانه‌داری است.

به گزارش خبرنگار اقصادی ایلنا، در مراسم رونمایی از تولید آزمایشی پژو 301، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور گفت: ما در چهار سال اخیر سعی کردیم که صنعت کشور را تقویت کنیم. امروز کارخانه با صنعت تفاوت دارد؛ کارخانه یعنی اینکه خط ممتاز راه‌اندازی کنیم اما صنعت جایی است که در آن طراحی صورت گیرد. در اینجا است که نیاز به دانشگاه داریم. برای یک کارخانه تکنسین که ایرادات خط تولید را بگیرد، کافی است اما برای صنعت نیاز به قشر تحصیلکرده داریم. این دو با یکدیگر تفاوت دارد.

وی ادامه داد: ما یکی از کشورهایی هستیم که در بحث نیروی انسانی دارای قدرت زیادی هستیم. ما امروز 33 میلیون جوان 20 تا 40 سال داریم با 4 میلیون دانشجو؛ این ترکیب جمعیتی را هیچ کشور اروپایی ندارد. کارخانه‌داری و خام‌فروشی باعث ارزش افزوده برای ما نمی‌شود، یک زمان می‌شد با خام‌فروشی مملکت را اداره کرد حالا با فروش خام نفت، معادن، زعفران و گیاهان دارویی انجام نمی‌شود. امروز یک عطر 100 میلی‌لیتر را به قیمت 100 دلار می‌خریم در حالی که یک بشکه نفت را 50 دلار می‌فروشیم. یعنی این بار که خواستید یک عطر بخرید باید بدانید که 100 هزار میلی‌لیتر نفت برای خرید آن به فروش رفته است.

ستاری ادامه داد: ما تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و بهینه‌سازی انجام ندهیم کارخانه‌دار هستیم و این امر باعث تحول نخواهد شد. این که ما در مواقع تحریم با چینی‌ها کار کنیم و در زمان عادی با اروپایی‌ها، همان کارخانه‌داری است. ما باید به سمت استفاده از تکنولوژی نوین برویم و از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم و به خاطر همین اهداف ما از دولت به سمت توسعه شرکت‌ها حرکت کردیم زیرا پیش از آن در بخش آموزش و پژوهش سرمایه‌گذاری انجام شده بود. ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری لیستی است اقلام تحریمی تهیه کردیم و به شرکت‌هایی که بتوانند آنها را در داخل تولید کنند، بسته‌های حمایتی ارائه خواهیم داد.

وی در پایان ضمن تشکر از مدیران ایران‌خودرو گفت: خوشبختانه آقای یکه‌زارع نگاه مثبتی به شرکت‌های دانش بنیان دارد و در تولید خودروی 301 از این شرکت‌ها استفاده کرده است و برای همین است که می‌توانیم امروز در طراحی و تولید صفحات 80 درصد این خودرو برروی شرکت‌های داخلی حساب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز