خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نیروی برق حرارتی:

افتتاح دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان؛ با حضور رئیس جمهور/ 410 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۸۱۴

مدیرعامل شرکت برق حرارتی از افتتاح فاز یک و دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با حضور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت نیروی برق حرارتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران از وارد مدار شدن فازهای یک و دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان طی هفته آینده با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: ظرفیت واحد اول و دوم بخار این نیروگاه مجموعا 320 مگاوات است 90 مگاوات دیگر نیز بابت هوای ورودی واحد گاز اضافه می‌شود که مجموعا 410 مگاوات به افتتاح خواهد رسید.

وی هزینه دو واحد بخار را 260 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: با وارد مدار شدن این دو واحد بخار 250 میلیون متر مکعب در سال، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

طرزطلب همچنین گفت: واحد سوم بخار نیروگاه شیروان تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.

وی یادآور شد: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان یکی از بزرگترین پروژه‌ها در شمال شرق کشور است که دارای شش واحد گازی 159 مگاواتی است که جمعا 954 مگاوات تولید برق دارند. بخش بخار نیز جمعا  480 مگاوات ظرفیت دارد و به طور کلی بخش بخار و گاز نیروگاه 1434 مگاوات تولید برق دارد و با سیستم خنک‌کاری هوای ورودی که 90 مگاوات است. مجموعا 1514 مگاوات تولید برق از این نیروگاه خواهیم داشت.

طرزطلب با اشاره به درصد پیشرفت پروژه تصریح کرد: واحد اول بخار 99.8درصد، واحد دوم بخار 96.16 درصد، واحد سوم بخار 89.56 درصد، مشترکات بخش بخار 96.34 درصد و در مجموع کل نیروگاه در بخش بخار 96 درصد پیشرفت داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: واحد اول بخش بخار سنکرون و تحویل موقت انجام شده و آماده افتتاح است. واحد دوم بخار نیز پس از سنکرون در مرحله افتتاح قرار گرفته و واحد سوم پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری وارد مدار شود.

دلیل تاخیر در تکمیل پروژه شیروان

طرزطلب درباره دلیل تاخیر در تکمیل پروژه توضیح داد: در سال 90 تا 92 این پروژه به سهام عدالت واگذار شد و در نتیجه پیمانکاران از نیروگاه خارج شده و 760 روز تاخیر داشتیم. دلیل دیگر طولانی شدن تکمیل پروژه عدم تامین نقدینگی بوده است.

وی درباره تامین مالی پروژه اظهار داشت: سرمایه‌گذاری توسط منابع داخلی دولت و فاینانس خارجی و بخشی نیز از منابع عمومی است.

وی درباره برنامه تبدیل واحدهای گاز نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی اظهار داشت: تاکنون پنج واحد بخار که در اختیار بخش خصوصی بوده وارد مدار شده‌اند و تا اواخر امسال پنج واحد جدید مربوط به بخش خصوصی به این ظرفیت اضافه خواهد شد که از جمله آنها واحد اول نیروگاه بخار گل‌گهر، واحد دوم نیروگاه پرند، نیروگاه عسلویه و فردوسی در فصل پاییز و نیروگاه سبلان تا پایان زمستان به مدار خواهند آمد.

وی یادآور شد: این 10 واحد نیروگاهی یک درصد راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش می‌دهند.

طرزطلب همچنین گفت: در بخش دولتی نیز دو فاز نیروگاه شیروان وارد مدار خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرار است 7500 مگاوات در طرح تبدیل نیروگاه به بخش بخار در قالب بیع متقابل اجرایی شود، اظهار داشت: پنج واحد بخار مجموعا 1600 مگاوات تا پایان سال سنکرون می‌شوند و تا پیک 1400، 3500 مگاوات دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وضعیت بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده

وی درباره بازنشستگی و فرسودگی نیروگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر 3500 مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور وجود دارد که کم کم باید بازنشسته شوند. هفته آینده یک واحد 25 مگاواتی نیروگاه طرشت با شبکه برق سنکرون می‌شود و سال آینده این نیروگاه 60 ساله 40 مگاواتی که مصرف آب بالایی دارد با یک نیروگاه 40 مگاواتی دیگر جایگزین خواهد شد. همچنین نیروگاه مهم و قدیمی ری قرار بود با استفاده از منابع ژاپن بازسازی شود که فعلا به علت تحریم‌ها این امکان وجود ندارد و قرار شده که هفته آینده قراردادی با پیمانکار پروژه امضا شود. مراحل اخذ قانونی در حال پیگیری است و مقرر شده که در مقابل تبادل نفت، پروژه اجرا شود. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این پروژه 500 میلیون یورو است.

مطالبات و بدهی‌های برق حرارتی

طرزطلب درباره مطالبات و بدهی‌های شرکت متبوعش نیز گفت: 6 هزار و 200 میلیارد تومان مطالبات ما با بانک‌ها تسویه شده 1800 میلیارد تومان اوراق صکوک 5500 میلیارد تومان با بانک‌ها تسویه کرده‌ایم و در حال حاضر بدهی عمده‌ای به بانک‌های کشور نداریم و فقط 1800 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکاریم. همچنین 5000 میلیارد تومان به بخش خصوصی بابت خرید تضمینی برق بدهکاریم که در مجموع از 13 هزار میلیارد تومان بدهی 7000 میلیارد تومان باقی مانده است.

وی درباره طرح‌های در دست احداث اظهار داشت: 19 هزار مگاوات طرح در حال احداث داریم که پیشرفت‌های متفاوتی دارند و به تدریج به شبکه سراسری تزریق می‌شوند. از این میزان نزدیک به 2000 مگاوات تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد.

آخرین رقم صادرات برق

وی درباره میزان صادرات برق نیز گفت: در حال حاضر روزانه 1400 مگاوات صادرات داریم که نسبت به سال گذشته رقم آن افزایش داشته و میزان واردات کم شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز