خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت بیان کرد:

62 قرارداد داخلی سازی در صنعت قطعه کشور/ با کمک به حوزه صنعت، رشد منفی نخواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۷۵۹

وزیر صمت اظهار داشت: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد

به گزاش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست یک روزه روسای دانشگاه و مراکز آموزشی کشور که با محور بررسی تحریم‌ها و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است محمدرضا رحمانی وزیر صمت با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب گفت: برنامه‌های ما برای تحقق این شعار بر روی هفت محور  با 35 برنامه تعریف شده‌اند که در یک نگاه کلی متوجه خواهیم شد که تمام آنها مرتبط با دانشگاه‌ها است. ما اگر می‌خواهیم در شرایط امروز موفق شویم باید نوآوری، تکنولوژی، خلاقیت و پژوهش را مانند هوایی که برای تنفس استفاده می‌کنیم در دستور کار قرار دهیم. این امر به خصوص در حوزه صنعت و اشتغال امری واجب است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها الزاما یکساله نیست و برخی از آنها بلندمدت است. محور اول تولید و صنعت، محور دوم توسعه صادرات غیرنفتی، محور سوم توسعه معادن و صنایع معدنی، محور چهارم توسعه فناوری و دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژ به سمت نوآوری، محور پنجم مدیریت بازار و ساماندهی لجستیکی بازار، محور ششم بهبود فضای کسب و کار در حوزه صنعت، معدن و تجارت و محور هفتم تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری است.

وی با تشریح محور اول گفت: این محور 10 برنامه در ذیل خود دارد که نقطه هدف ما امسال بر روی داخلی‌سازی است. رهبری نیز در دیدار خود با دانشگاهیان گفتند که صنعت کشور نیاز خود را اعلام نموده و حالا دانشگاه‌ها باید پای کار بیایند ما اواخر سال گذشته نهضت ساخت داخل را پس از بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های فراوان شروع کردیم ما حتی بر روی انتخاب اسم و عناوین ساعت‌ها بحث کردیم زیرا این اسامی خودشان پیغام دارند.

رحمانی ادامه داد: بسیاری از اهدافی که در نظام سیاست‌گذاری ما تعریف شده از خودکفایی و اشتغال تا فعال‌سازی واحدهای تولیدی زیرمجموعه این محور است ما در این محور صنایع کشور را به دو بخش واحدهای بزرگ و متوسط و کوچک تعریف کردیم که واحدهای بزرگ شامل خودروسازی و فولادی‌ها می‌شوند و واحدهای متوسط در این تعریف شامل سیمان، پتروشیمی‌ها، کاشی و صنایع غذایی جای می‌گیرند. بر اساس این محور واحدهای بزرگ ملزم شدند خودشان به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نمایشگاه الزامات و نیازمندی‌های خود را تعریف کنند و در دسترس عموم بگذارند در واحدهای متوسط نیز انجمن‌ها این مسئولیت را به عهده گرفتند به طور مثال روز گذشته در جلسه‌ای که با انجمن کاشی و سرامیک داشتم مقرر شد آنها در کوتاه‌ترین زمان نیازهای خود را برای داخلی سازی اعلام کنند. روز گذشته نیز قطعه‌سازان کشور در نمایشگاه تبریز، قطعات مورد نیاز خود را اعلام کردند و طبق اطلاعاتی که امروز صبح به دست من رسیده تا الان 62 قرارداد جهت داخلی سازی امضا شده است.

رحمانی ادامه داد: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد و صنعت نیز نیازهای خود را تامین خواهد کرد. در وازتخانه آقای قبادی معاون برنامه‌ریزی که خود از اساتید به نام دانشگاه هستند وظیفه ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی را برای تامین نیازها بر عهده دارند.

محمدرضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر و امیرکبیر ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند لذا باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت: ما در وزارت‌خانه کارهای سیاسی و اجرایی را با اعتقاد شروع کردیم و یکی از محورهایی که من مدام پیگیر آن هستم همین مسئله یعنی فناوری است. زیرا همه مسائل وابسته به محور فناوری هستند.

وی افزود: محور فناوری چهار برنامه را اجرایی کردیم که یکی از آن طرح تاپ یا طرح ملی توانمندی تولید اشتغال پایدار است. یک معنی توجه ارتباط میان دانشگاه و صنعت است اما ما از ارتباط صنعت و دانشگاه راضی نیستیم و همیشه هر کس کار خودش را انجام می‌داده است. یعنی وزارت علوم آموزش را رسالت خود می‌روند و صنعت نیز تولید را رسالت خود قلمداد می‌کرده است. مهمترین وظیفه این طرح این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را به یک ارتباط ارگانیک تبدیل کند.

رحمانی با اشاره به اینکه البته در بعضی مواقع نیز اجبار مثل انتخاب است، گفت: اما اگر ارتباط موثر صورت نگیرد نسبت فارغ التحصیلان با هماهنگی نخواهد داشت. ما به یک تغییر پارادایم به صورت اساسی نیاز داریم و امیدوارم همه به یک فرهنگ مشترک برسیم. معاون سیستم هر وزارتخانه ما آماده است تا به این عرصه ورود کند. از سال 92 تا به امروز بیش از دو هزار مجوز تحقیق و توسعه صادر شده که 68 درصد آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم طرح تاپ را جدی بگیریم و فرصت‌های مطالعاتی در واحدهای صنعتی ایجاد شود. البته این کار اقدام نوپایی است که به مروز زمان فرهنگ سازی نیز می‌شود. ما بنا داریم یک تعدادی از دانشجویان ارشد و دکترا را برای حضور در محیط پژوهشی جذب کنیم و امیدوارم این همکاری‌ها موجب شکوفایی صنعت و تجارت کشور شود و به راحتی می‌توان در مقابل این هجمه‌ها مقاومت کنیم. اگر در حوزه صنعت به ما کمک کنید، ما رشد منفی نخواهیم داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز