خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک توسعه صادرات بیان کرد:

جذب 2 میلیارد دلار فاینانس در سال 97/ خرید ارز صادرکنندگان با نرخ بازار آزاد

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۲۱۱

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: امکان استفاده واحدهای تولیدی از عقد خرید دین نیز در این بانک وجود دارد و واحدها می‌توانند چک‌های مشتریان خود را برای تنظیم به بانک توسعه صادرات بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در دومین همایش تامین مالی صادرات با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، صادرات غیرنفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم می‌توان در صورت به صفر رسیدن صادرات نفت کشور کل نیاز واردات را از محل صادرات غیرنفتی تامین ارز کرد. به همین جهت وظیفه سازمان‌های توسعه‌ای مهمتر و پررنگ‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: تامین مالی صادرات برای حضور در بازارهای جهانی بسیار مهم است و این موضوع در دستور کار مدیران صادراتی کشور قرار گرفته است. به همین منظور افزایش سرمایه صندوق تامین صادرات و خطوط اعتباری توسط بانک مرکزی صورت گرفته است. ضمن آنکه منابع ارزی صندوق توسعه ملی و در طرح‌های توسعه‌ای و صادرات محور اختصاص داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: منابعی نیز از محل یارانه سوخت که البته عدد آن پایین است، برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

صالح‌آبادی با اشاره به منابع خارجی گفت: ما در این خصوص از خطوط فاینانس و ری‌فاینانس استفاده می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها، توانستیم 2/2 دهم میلیارد یورو فاینانس جذب کنیم که مهمترین آن یکی از پروژه‌های پتروشیمی است که شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد و یک میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی ما اضافه خواهد شد. در بحث ری‌فاینانس در کوتاه‌ترین زمان سعی کردیم نیازهای وارداتی بخش‌های صادراتی را تامین کنیم. ما با فرصت پیش آمده از برجام توانستیم از این محل واردات واحدهای تولیدی به ارزش 50 میلیون یورو را انجام دهیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: با توجه به گران شدن ارزهای خارجی، میزان سرمایه در گردش واحدهای صادرات محور نیز افزایش پیدا کرد. شاید ما نتوانستیم و همین میزان یک به سه نیاز آنها را تامین کنیم اما در بخش ریالی تمام سعی خود را کردیم.

وی ادامه داد: امکان استفاده واحدهای تولیدی از عقد خرید دین نیز در این بانک وجود دارد و واحدها می‌توانند چک‌های مشتریان خود را برای تنظیم به بانک توسعه صادرات بدهند. در خصوص منابع صندوق توسعه ملی نیز عمدتاً با سود 11 درصد داده می‌شود، پس از ادغام به منابع بانک ما آن را با نرخ 14 درصد قرار می‌دهیم.

وی در خصوص تامین ارز ثبت سفارش گفت: بانک توسعه صادرات بانک عامل بسیاری از واحدهای تولیدی صادرات محور است و بر همین اساس مجموعه بانک و صرافی در تلاش هستند که هیچ ثبت سفارشی در بانک نماند. ضمن آنکه صرافی ما خرید اسکناس به صورت فیزیکی را از صادرکنندگان با نرخ آزاد را انجام خواهد داد. ما در سال 97، 51 هزار و 43 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی داشتیم و در بخش ارزی نیز سه میلیون دلار که علت آن نوسان نرخ ارز بوده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز