خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و آبفای کشور:

محدودیت آب را باید با خردورزی به توسعه مبدل کرد/ بپذیریم کم‌آبی همزاد تمدن ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۱۰۶

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و آبفای کشور اظهار داشت: بعضی‌ تصور می‌کنند محدودیت منابع آب را باید از میان برد و به فراوانی آب و منابع کافی آب دست پیدا کرد اما پیامد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی این رویکرد صرف می‌تواند به قیمت نابودی سرزمین تمام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی سیدزاده در سومین روز همایش سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: ماموریت‌های کلان سازگاری با کم‌آبی در چهار محور آمایش آب محور، تبدیل محوریت آب به عنصری برای توسعه، اصلاحات اقتصادی در تعرفه‌گذاری آب و تغییر در نظام فعلی در بخش آب کشاورزی خلاصه می‌شود.

وی افزود: در کنار این ماموریت‌ها پنج هدف اساسی در عرصه منابع زیست محیطی و به ویژه آب و انرژی مدنظر است که از جمله آنها پایدارسازی منابع آب و انرژی برای پاسخ به نیاز نسل امروز و نسل‌های آتی، جبران تخریب‌های گذشته به واسطه اندیشه‌ها و کردارهای نامناسب، احیای ظرفیت زیست‌پذیری کشور، بهره‌برداری از منابع زیست محیطی با پیوند زدن به ارزش‌های اساسی انسانی و حاکمیت نظام اندیشه‌ای و نظریه منسجم در مدیریت منابع آب و انرژی است.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و آبفای کشور تصریح کرد: وزارت نیرو در رویکرد جدید در تلاش است با پایدارسازی منابع آب و انرژی، نیاز نسل امروز و نسل‌های آینده را برآورده کند و کیفیت زندگی شهروندان را با قید پایداری ارتقا داده و تقاضای فزاینده ناشی از ضرورت توسعه را فراهم کند.

وی افزود: در این رابطه ضروری است تخریب‌های گذشته به واسطه اندیشه و کردارهای نامناسب جبران و به احیای ظرفیت زیست محیطی بیانجامد از سوی دیگر یکی از اهداف این است که بهره‌برداری از منابع زیست محیطی با ارزش‌های اساسی مثل عدالت، رعایت اصول اخلاقی، نفی خشونت و فساد پیوند خورده و استفاده از منابع آب و انرژی معطوف به تحقق چنین ارزش‌هایی شود.

سیدزاده گفت: این در حالی است که تحقق محورهای یاد شده با نظام به هم پیوسته گفتار و کردار حاکم بر نظام مدیریت منابع آب و انرژی ایران مرتبط است و باید نظام اندیشه‌ای و نظریه منسجمی بر رویکرد مدیریت منابع آب و انرژی حاکم شود. در این رابطه یکی از مهمترین اقدامات مدیریت توامان مصرف و تقاضای آب و انرژی در اندیشه، گفتار و کردار ما است.

وی تاکید کرد: مفهوم سازگاری با کم‌آبی یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم دوران جدید و مدیریت منابع آب و انرژی است و به دلیل ارتباطی که این دو منبع زیر چتر منابع زیست محیطی با یکدیگر دارند طبیعتا هر گونه تربیت صحیح در مصرف و مدیریت یک منبع و دیگری نیز تاثیر مستقیم دارد.

وی گفت: سازگاری با کم‌آبی به این معناست که بپذیریم کم‌آبی همزاد تمدن ایران است و از این نکته غافل نشویم با وجود کم‌آبی می‌توانیم تمدنی بالقوه، توسعه پایدار، تضمین کننده امینت و باکیفیت برای ایرانیان بنا کنیم.

سیدزاده تاکید کرد: باید بپذیریم که محوریت آب به محوریت توسعه نیست بلکه محوریت منابع آب مشوق نگاه متفاوتی برای توسعه است.

وی افزود: بعضی‌ تصور می‌کنند محدودیت منابع آب را باید از میان برد و به فراوانی آب و منابع کافی آب دست پیدا کرد اما پیامد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی این رویکرد صرف می‌تواند به قیمت نابودی سرزمین تمام شود.

وی خاطرنشان کرد: محدویت آب را باید با خردورزی متفاوتی برای توسعه مبدل کرد که این خردورزی متفاوت همان سازگاری با کم‌آبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز