خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا؛

مبارزه با ملخ‌های مهاجم چقدر هزینه داشته است؟/ بدهی سازمان حفظ نباتات کشور برای خرید سم ملخ‌کش و نیروی‌کار!

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۳۹۸

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه با این آفت، میزان بدهی سازمان افزایش یافته و در ادامه با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی گرفتاری ایران به حجم گسترده آفت ملخ صحرایی کم کاری برخی کشورهای همسایه برای مبارزه با این آفت است، کم کاری که هزینه گزافی به کشور ما  تحمیل کرده است. سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان متولی مبارزه با آفات تا امروز هر چه در توان داشته برای مقابله با این آفات ناخوانده به کار گرفته است و برای عملیات مبارزه از استانداری‌های و ستاد بحران کشور نیز کمک مالی دریافت کرده است، اما منابع مالی صرف شده کافی نیست و علاوه بر اینکه بدهکار شده است با ادامه هجوم ملخ‌ها و افزایش سطح مبارزه با مشکلات مالی بیشتری رو‌به‌رو خواهد شد.

رضا میر،‌ سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میزان هزینه‌ای که تا امروز برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم صحرایی صرف شده است، گفت: تا امروز در سطحی معادل 653 هزار و 432 هکتار مبارزه با آفت ملخ‌ صحرایی انجام شده است.

وی ادامه داد: هر هکتار مبارزه با ملخ‌های مهاجم بیش از 50 هزار تومان هزینه دربر دارد، به عبارت دیگر سازمان حفظ نباتات تا امروز بیش از 32 میلیارد و 600 میلیون تومان برای مبارزه با این آفت هزینه کرده است.

به گفته وی؛ از این میزان 28 میلیارد تومان تامین شده است و مابقی را برای خرید سم ملخ‌کش و نیروی کار بدهکار هستیم.

میر، منابع تامین اعتبارات را 10 میلیارد تومان از محل بودجه سالیانه سازمان حفظ نباتات، 8 میلیارد تومان از منابع مالی استانداری و 10 میلیارد تومان نیز توسط ستاد بحران کشور عنوان کرد.

وی میزان دقیق بدهی سازمان حفظ نباتات را 4 میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه با این آفت، میزان بدهی سازمان افزایش یافته و در ادامه با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

میر با اشاره به درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت 20 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم، گفت: علی‌رغم موافقت وزیر کشور با این اعتبار هنوز هیچ مبلغی به سازمان حفظ نباتات پرداخت نشده است.

‌سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: فقط 10 میلیارد تومان از اعتبار در نظر گرفته شده باید برای پر کردن خلاء اعتبار سازمان استفاده شود چرا که سازمان حفظ نباتات همیشه باید آماده برخورد با شرایط بحران باشد.

میر درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی مهاجم در هشت استان درگیر کشور، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها سطح مبارزه با این آفت در استان سیستان و بلوچستان 185 هزار هکتار، جنوب کرمان 143 هزار و 222 هکتار، شمال استان کرمان 10 هزار 620 هکتار، هرمزگان 133 هزار و 213 هکتار، بوشهر 99 هزار و 990 هکتار، فارس 36 هزار و 998 هکتار، خورستان 36 هزار و 597 هکتار، کهکیلویه و بویراحمد 7 هزار 432 هکتار و خراسان جنوبی 290 هکتار است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز