خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی:

موازی کاری در مناطق آزاد بلای جان تولیدکنندگان شده است/ بانک‌ها مناطق آزاد را قبول ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۸۶۳

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل ما قبول نداشتن مناطق آزاد توسط بانک‌ها است و باعث شده که ما برای ترخیص کالا به مشکل بربخوریم، چون گمرک پروانه سبز وزارت صمت را قبول دارد اما وزارت صمت می‌گوید ما این مورد را به مناطق آزاد واگذار کردیم.

علیرضا کیانی، عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه گفت: با شرایط جدید اقتصادی و ارزی کشور اکنون واحدهای تولیدی فعال در این مناطق اسیر موازی ‌کاری بین وزارت صمت و مناطق آزاد شده‌اند ضمن آنکه این واحدها به دلیل خارج بودن از مناطق سرزمینی نمی‌توانند از سامانه نیما استفاده کنند و باید از سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) ارز خود را تهیه کنند و همین عامل باعث شده که هیچ گونه گشایش اعتباری هم نتوانند انجام دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل نقص سیستم‌های نرم‌افزاری، آن دسته از کالاهایی که سلامت‌محور هستند و نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و یا وزارت جهاد هستند به علت لینک نشدن سامانه با این وزارتخانه‌ها اکنون بیش از سه ماه است که نتوانسته مواد اولیه خود را ترخیص کند.

کیانی ادامه داد: موازی‌کاری بین گمرک کشور و مناطق آزاد و ویژه نیز یکی از دردسرهای دیگر واحدهای تولیدی است. سامانه آی‌سیک که برای ترخیص کالاها تهیه شده ساختاری کاملا تجاری دارد و اصلا برای واحدهای تولیدی پیش بینی لازم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به وظایف وزارت صمت و نقش آن در جنگ اقتصادی گفت: ما در تقویم رسمی کشور روزی به نام صنعت داریم و این نشان از اهمیت این بخش در نگاه کلان سیاسی و اقتصادی کشور است فلذا انتظار داریم در شرایط فعلی جنگی، مشکلات صنایع کشور به حداقل برسد.

 کیانی افزود: مشکلاتی از این دست بسیار است، نکته اینجاست که اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم وقت آزمون و خطا کردن و پیاده کردن سیستم‌های جدید نیست. اکنون باید برای فعالین بخش خصوصی کوتاه‌ترین روش‌ها را در پیش گرفت تا آنها بتوانند با این شرایط به فعالیت‌های خود ادامه دهند نه اینکه هر روز یک سیستم و مدل جدیدی طراحی کنند.

وی ادامه داد: این موازی‌کاری‌ها به جایی رسیده است که اکنون مالکین واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه به دنبال تعطیل کردن واحدهای خود و خروج از این مناطق هستند زیرا حداقل در مرزهای سرزمینی فقط با وزارت صمت طرف هستند و دیگر درگیر موازی‌کاری‌ها نیستند.

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید کرد: فلسفه مناطق آزاد و ویژه، گسترش صادرات و ترانزیت کالا بود یعنی یک کالایی وارد شود و پس از تغییرات و ارزش افزوده صادر شود، در زمان اجرای این طرح‌ها تبلیغات زیادی صورت گرفت و اعلام کردند که ما از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.  اما در عمل این سیستم عبور موقت و یا بای‌بک بستری شد برای سوء استفاده و قاچاق کالا توسط افرادی که به صورت صوری خود را تولیدکننده معرفی می‌کردند.

وی با انتقاد از عدم ظرفیت تشکل‌ها و کارشناسان در این مناطق گفت: اگر به طور مثال از یک کارشناس مواد بهداشتی و آرایشی استفاده کنند، می‌گویند قاچاق این مواد اولیه (گیلیسرین یا نفتالین) صرفه اقتصادی ندارد بلکه ارزش افزوده‌ای که آن بیشتر صرفه اقتصادی دارد.

کیانی افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل ما قبول نداشتن مناطق آزاد توسط بانک‌ها است و باعث شده که ما برای ترخیص کالا به مشکل بربخوریم چون گمرک پروانه سبز وزارت صمت را قبول دارد اما وزارت صمت می‌گوید ما این مورد را به مناطق آزاد واگذار کردیم. امیدوارم آقای رحمانی به صورت صریح بیان کنند که چه دستگاه‌ها و نهادهایی جلوی تسهیل امور صنعتگران و تولید کنندگان را می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز