خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

دوران جاماندگی از صنایع ریلی در ایران طولانی بوده است/ راه‌اندازی حمل و نقل ریلی مویرگی قوی در پایتخت در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۲۴۹

اسلامی اظهار داشت: به دنبال تقویت خطوط ترانزیتی ریلی و اتصال ریل به مراکز بار هستیم که بخش خصوصی باید با دولت در این زمینه همکاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته با بیان اینکه اگر چه در سال‌های پس از انقلاب به دلایل گوناگونی از توسعه حمل و نقل ریلی غفلت کردیم اما در سال‌های گذشته توانستیم بخشی از آن را جبران کنیم، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بودیم و خوشبختانه نرخ بهره‌برداری مردم از ظرفیت‌های ریلی رو به رشد است.

اسلامی ادامه داد: اطمینان داریم همین روند و سرعت پیشرفت زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی حفظ شود و با برخوردار کردن استان‌های مختلف مردم را از شبکه ریلی بهره‌مند کنیم.

وی افزود: به دنبال تقویت خطوط ترانزیتی ریلی و اتصال ریل به مراکز بار هستیم که بخش خصوصی باید با دولت در این زمینه همکاری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی و تقویت ترانزیت باری از طریق شبکه ریلی جزو برنامه‌های رهبری، رئیس جمهوری و مورد تاکید و علاقه کل جریان نظام جمهوری اسلامی اعم از مجلس و دولت است و بر روی این سیاست تاکید جدی وجود دارد.

اسلامی با تاکید بر شکوفایی صنعت ریلی اظهار داشت: زمان زیادی را در این حوزه از دست داده‌ایم و دوران جاماندگی از صنایع ریلی طولانی بوده است.

وی با بیان اینکه گسترش تولید داخل با رعایت الزامات و استانداردهای جهانی ضروری است اظهار داشت: در 27 اسفندماه سال گذشته گام مثبتی را در این جهت برداشتیم و توانستیم با سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره 18 قانون بودجه، سال گذشته قرارداد تامین مالی دو هزار میلیارد تومانی برای تولید هزار دستگاه لکوموتیو، واگن باری و مسافری منعقد کنیم.

اسلامی ادامه داد:  9 شرکت سازنده در بحث ساخت لکوموتیو واگن باری و مسافری حضور خواهند داشت و از این قرداد پشتیبانی می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های ریلی گفت: به طور قطع نمی‌توان با هزینه‌های زیاد وام بانکی وارد پروژه‌های ریلی شد و باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم چرا که تامین مالی از این محل ارزان‌تر تمام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تحول سازمانی و رفتاری در راه‌آهن اظهار داشت: راه‌آهن باید مردم را برای استفاده از ریل تشویق کند و برای تحقق این سیاست در نظام راه‌آهن باید این فرهنگ به اجرا دربیاید.

وی با بیان اینکه پیوستن به استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا در حمل و نقل یک ضرورت است اظهار داشت: باید قطارهای پرسرعت در کشور راه‌اندازی شود و نباید از این حوزه غفلت کنیم و پایین ماندن سرعت سیر قطار در کشور پسندیده نیست.

اسلامی با تاکید بر اینکه چین پروژه یک کمربندی یک راه را دنبال می‌کند و برآوردها حاکی از آن است که 64 هزار میلیارد دلار برای احداث زیرساخت‌های این پروژه در دنیا هزینه می‌شود، گفت: ما هم باید در مسیر توسعه قرار بگیریم و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی به ویژه حمل و نقلی ریلی را در اولویت قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌ها گفت: ما نیاز داریم بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی را به گونه‌ای مانیتور کنیم که بخش خصوصی بتواند پربازده در این سیستم کار کند.

وی تاکید کرد: کیفیت و قابلیت عملکرد باید در مسیر طبیعی خودش قرار بگیرد و مردم باید خودشان کیفیت مورد نظر را انتخاب کنند.

اسلامی از تصویب اساسنامه شرکت حمل و نقل حومه‌ای خبر داد و گفت: به زودی از این شرکت رونمایی خواهد شد و این شرکت با همکاری شهرداری و بخش خصوصی باید بتواند سهم حمل و نقل شهری در محدوده‌ای که تعیین شده را بر عهده بگیرد.

وی تاکید کرد:‌ با راه‌اندازی شرکت حمل و نقل حومه‌ای مبارزه جدی با ترافیک، آزاردهنده و آلودگی هوا خواهیم داشت و یک حمل و نقل مویرگی قوی را در حومه پایتخت پایه‌گذاری می‌کنیم.

اسلامی با اشاره به افزایش سهم تولید داخل در ساخت تجهیزات ریلی اظهار داشت: در حال حاضر ریل ملی در کشور تولید می‌شود اما باید سایر تجهیزات ریلی از جمله سوزن، انواع سامانه‌ها، لکوموتیو و انواع واگن‌ها هم با استانداردهای جهانی در داخل کشور تولید شود تا بتوانیم سهم حمل و نقل ریلی را در جابجایی بار و مسافر افزایش دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز