خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات خبر داد:

امروز روز ملی شدن داده‌های دولتی است/ افزایش 30 برابری توان دفاع سایبری کشور

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۹۹۳

وزیر ارتباطات گفت: امروز را می‌توان روز ملی شدن داده‌های دولتی نامگذاری کرد چرا که اطلاعات و داده‌های دولتی از طریق سامانه سروا در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم روز جهانی ارتباطات با بیان اینکه براساس برآورد انجام شده هم‌ اکنون 70 درصد تجهیزات شبکه مخابراتی کشور در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: موفق شده‌ایم 30 درصد از تجهیزات شبکه پهن‌باند موبایل را در کشور تولید کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از توان دانشمندان داخلی هم اکنون تجهیزات خارجی شبکه انتقال مخابراتی در چهار استان تهران، آذربایجان غربی، هرمزگان و فارس با تجهیزات بومی جایگزین شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با هدف توسعه خدمات دیجیتال آزادسازی داده‌های دولتی را با سامانه سروا اجرایی کرده‌ایم، افزود: امروز را می‌توان روز ملی شدن داده‌های دولتی نامگذاری کنیم چرا که اطلاعات و داده‌های دولتی از طریق این سامانه در اختیار همگان از جمله استارتاپ‌ها و کسب و کارهای دیجیتال قرار می‌گیرد.

آذری جهرمی همچنین از رونمایی سه بسته حمایتی دولت در 20 خرداد ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: طرح 13گانه اشتغال، بسته نوآفرین و طرح توانمندسازی کسب و کارهای در این سه بسته حمایتی دیده شده‌اند و هدف ما از این طرح رونق تولید داخلی و گسترش خدمات دیجیتال است.

وی ادامه داد: امروز طرح دژپا (سپر امنیتی شبکه‌ ملی اطلاعات) با 10 زیرپروژه راه‌اندازی خواهد شد تا زیرساخت‌های حیاتی کشور در شبکه ملی حفاظت شوند.

وی افزود: طرح دژپا با اعتبار 50 میلیارد تومان با هدف شناسایی حملات سایبری به بهره‌برداری می‌رسد.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته میزان شناسایی از حملات سایبری به کشور کمتر از یک میلیون بوده است، گفت: سال گذشته با اقدامات امنیتی و سامانه دفاعی موفق شدیم میزان شناسایی حملات سایبری را به 30 برابر افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات تعداد شناسایی حمله‌های سایبری را 33 میلیون مورد اعلام کرد.

آذری جهرمی اتصال 7200 روستا به شبکه ملی اطلاعات را نیز موفقیت دیگر این وزارتخانه افزود و گفت: با توسعه پهنای باند روستایی فاصله پنج برابر مصرف شهرها نسبت به روستایی به 5/1 برابر کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در سال 96 میزان مصرف دیتای شهری 9/5 گیگ و میزان مصرف دیتا در روستاها 600 مگابایت بود اما هم اکنون میزان مصرف دیتا به صورت ماهانه در روستاها به 9/2 گیگابایت رسیده است.

وزیر ارتباطات از 142 آزمایش برای راستی‌آزمایی ارتقاء شبکه ارتباطات در صورت قطع اینترنت خبر داد و گفت: این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بود و برآورد می‌کنیم که در برابر تهدیدهای احتمالی تاب مقابله داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما شاهد افزایش 80 برابری کیفیت دسترسی به ارتباطات داخلی نسبت به سایت‌های خارجی هستیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه به صورت آتش‌ به اختیار در حوزه فضای مجازی کودک وارد شده‌ایم، تصریح کرد: این حوزه بسیار حساس است و آمارهای ما نشان می‌دهد که یک میلیون و 300 هزار کودک وارد اکوسیستم فضای مجازی کودک شدند و مخابرات فضای مجازی از طریق این اکوسیستم برای آنها به حداقل رسیده است.

جهرمی ادامه داد: توانمندسازی قدرت انتظامی کشور در برخورد با تخلفات در فضای مجازی و ایجاد امنیت در این بخش بسیار پراهمیت است.

به گفته وزیر ارتباطات این وزارتخانه تا هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای با پلیس ناجا امضا خواهد کرد تا با اخلالگران فضای مجازی به صورت قاطع برخورد شود.

آذری جهرمی با انتقاد از سیاه‌نمایی و مطالبات یکجانبه بخشی از فعالان حوزه فضای مجازی گفت: با حرکت جمعی و همدلی و با ظرفیت شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم در برابر مشکلات احتمالی ایستادگی و شاهد رونق ملی باشیم.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه شش توسعه 90 روستای بالای 20 خانواده باید به چهار سرویس سلامت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و توسعه کشاورزی الکترونیک تجهیز شوند.

وزیر ارتباطات همچنین از راه‌اندازی سامانه مقابل با فیشینگ (صفحات جعلی) و جعل صفحات اینترنتی خبر داد و گفت: در راستای کاهش تخلفات در فضای مجازی سامانه مقابله با فیشینگ به عنوان یکی از 10 سامانه سپر امنیتی شبکه اطلاعات راه‌اندازی می‌شود تا از تخلف برخی سودجویان و کلاهبرداری آنها از مردم جلوگیری شود.

آذری جهرمی تعداد پرونده‌های تخلف در حوزه ارزش افزوده که اکنون در پلیس فتا در جریان است را 500 مورد اعلام کرده و گفت: پرونده تخلف 500 اپلیکیشن در پلیس فتا در حال پیگیری است و به محض آنکه ضرر و زیان مردم مشخص شد، مطالبات مردم عودت داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: در زمینه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ارزش افزوده بخت‌آزمایی نیز به اپراتورها تذکر جدی داده‌ایم تا جلوی سوءاستفاده آنها نیز گرفته شود.

وزیر ارتباطات همچنین اختلال شبکه اینترنت ثابت در یک ماه گذشته را نیز در کرده و گفت: حدود یک ماه و نیم در فرآیند عقد قراردادهای بین‌المللی فاصله زمانی بین عقد قرارداد جدید و پایان قرارداد قبلی اتفاق افتاد که حدود دو هفته پرووایدر بین‌المللی ارائه خدمات را به زیرساخت قطع کرد.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شد 200 گیگ از ظرفیت اینترنت زیرساخت از بین برود و ما در همین زمینه از رگولاتوری خواسته‌ایم که گزارش مبسوتی ارائه دهد.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه با شرکت ارتباط زیرساخت نیز به دلیل این مشکل برخورد خواهیم کرد، افزود: چرا که باید این شرکت 1.5 برابر ظرفیت موجود را پشتیبانی کند و در شرایط تحریم کشور نباید در تامین پهنای باند با هیچ مشکلی روبرو شود.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: پروانه جدید برای اپراتور شبکه‌های ارتباطات سابق در کمیسیون تنظیم مقررات صادر شده است. این پروانه که هدف از صدور این پروانه توسعه سرویس VDSL است چرا که عمر ADSL به پایان رسیده و ما نمی‌توانیم به این دلیل توسعه را متوقف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز