خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالا :

معامله ۱۲۰۰‌ تن زعفران در سال ۹۷ / ۳۹ درصد از کل ارزش بازار سرمایه در اختیار بورس کالا بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۷۲۶

سلطانی‌نژاد اظهار داشت: آمارهای نشان می‌دهد که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کل ارزش معاملات تالار نقره ای با ۵۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد در نشست خبری در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت: بورس کالا در سال جاری سیاست رشد قراردادهای آتی در صندوق های سرمایه گذاری، راه اندازی معاملات مناقضه، قراردادهای آتی یک روزه و معاملات حق الامتیاز نیز پیگیری می شود.

وی در ادامه افزود: آمارها نشان می دهد که در سال ۹۷ همه بازارهای بورس کالا با رونق همراه بوده است به طوری که در بازار محصولات پتروشیمی ۴۶۰۰ تن محصول به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان، ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان در بازار محصولات صنعتی، ۲۶۰۰ میلیارد تومان در بازار کشاورزی، ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان در بازار فرآورده های نفتی، ۸۸۴۰۰ میلیارد تومان در بازار فیزیکی، ۸۲۰۰۰ میلیارد تومان در بازار مشتقه (قراردادهای آتی سکه طلا و زعفران)، ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بازار سلف موازی (تامین مالی شرکت ها مبتنی بر پیش فروش محصولات تولید نشده)، ۱۸۰۰ میلیارد تومان گواهی سپرده کالایی و ۳۸۰۰ میلیارد تومان در صندوق های سرمایه گذاری کالایی (۴ صندوق کالایی) معامله شده است.

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: آمارهای تکمیلی نیز نشان می‌دهد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کل ارزش معاملات تالار نقره ای با ۵۲ درصد افزایش، ارزش اوراق مبتنی بر کالا با ۳۸۵ درصد رشد، ارزش بازار فیزیکی با ۷۷ درصد افزایش، قراردادهای مشتقه با ۲۵ درصد رشد، محصولات پتروشیمی با ۱۹ درصد رشد و محصولات صنعتی و معدنی با ۶۰ درصد افزایش مواجه شده است.

حامد سلطانی‌نژاد با اعلام اینکه در مجموع پدیرش ۹۵ انبار در کل کشور از سوی بورس کالا صورت گرفته است، گفت: در مجموع در سال ۹۷ به میزان ۱۷۸۰۰ میلیارد تومان حجم کل بازارهای بورس کالا بوده است و با در اختیار داشتن ۳۹ درصد از کل ارزش بازار سرمایه در جایگاه نخست بین همه بورس‌ها قرار دارد.

سلطانی‌نژاد در ادامه با بیان این که بورس کالا به سمت اوراق بهادار شدن حرکت می‌کند، افزود: در سال گذشته ۱۲۰۰‌ تن زعفران در بازار مشتقه معامله شد که یک رکود محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که سرمایه گذاران از این بازار استقبال مطلوبی کرده است.

به گفته وی، یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازی استاندارد است که به تامین مالی شرکت ها کمک می کند و رقم معاملات این بخش نیز در سال ۹۷ حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود.

مدیر عامل شرکت بورس کالا خاطرنشان کرد: گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچین توسعه مشارکت با سایر نهادها را از دیگر برنامه های بورس کالا است به طوری که در این حوزه قرار است تصویب ضوابط حمل و نقل بازارگاه های اینترنتی پیگیری شده و ضمن بهبود زیر ساخت اتصال به بانکها و کارگزاران، در شیوه حمایت از پژوهش های دانشگاهی  بازنگری می شود.

سلطانی‌نژاد پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به ذی نفعان را از دیگر برنامه های بورس کالا در سال ۹۸ عنوان کرد و ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه تحت وب پذیرش مشتریان بازار(فیزیکی و مشتقه)، راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان CRM، مدیریت ریسک لحظه ی مشتریان در بازار مشتقه، رسیدگی الکترونیک به اعتراضات مشتریان، راه اندازی سامانه ثبت سفارش مستقیم، تنقیح و نشر قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالای ایران از جمله آنها است.

به گفته سلطانی‌نژاد بهبود، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم ها و سامانه ها که شامل یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رسانی قابلیت های سامانه معاملات بازار مشتقه، یکپارچه سازی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده و ارتقا سامانه های عرضه، معاملات و پس از معاملات از دیگر برنامه های این شرکت در سال جاری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز