خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

هیچ سدی در خوزستان نمی‌شکند/ ریسک‌ها را می‌پذیریم تا پایین دست در امان باشد/ محو ریزگردها؛ روی خوش سیلاب

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۲۷۳

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سازمان هواشناسی کشور در حال حاضر برای اردیبهشت ماه شرایط نرمال را پیش بینی کرده که نیاز است به آن توجه شود، گفت: هیچ سدی در خوزستان به لحاظ پایداری مشکلی نداشته و نمی‌شکند.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اعلام اینکه هیچ سدی در خوزستان به لحاظ پایداری مشکلی نداشته و نمی‌شکند، اظهار داشت: همه سدها پایدارند و به طور کامل به وظایف خود عمل می‌کنند. 

وی درباره تاثیر ذوب شدن برف‌های بالادست دو سد دز و کرخه بر افزایش دبی و خطرات احتمالی گفت: ذوب برف در سال‌های قبل هم به همین شکل بوده است. وقتی در زمستان بارش برف داریم در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ذوب می‌شوند و دبی پایه ورودی به رودخانه‌ها را افزایش می‌دهند، این مسئله یک روند غیر طبیعی نیست.

سدها شرایط حساسی دارند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: به خاطر سیلاب متوالی ابتدای فروردین حجم کنترل سیل سدهای خوزستان افزایش پیدا کرده است. سدها شرایط حساسی دارند و باید به طور روزانه رصد شوند. بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌شود، شورای تصمیم گیران از متخصصان فن، ساعت‌ها تمام اطلاعات سدها را به شکلی مطلوب رصد می‌کنند تا بهترین تصمیم را در خصوص ورودی و خروجی آب سدها بگیرند و خروجی را تنظیم کنند تا حتی الامکان از فشار آب در پایین دست هم کاسته شود.

وی گفت: تلاش ما این است که یک ریسک معقول را بپذیریم و از افزایش خروجی سدها تا جایی که امکان دارد جلوگیری شود مگر اینکه ناگزیر بوده و با توجه به پیش بینی‌ها، بارندگی در منطقه زیاد باشد و مجبور باشیم خروجی را افزایش دهیم تا حجم مهار سیل را به حد مناسبی افزایش دهیم.

بهارلویی تصریح کرد: در حوضه سدهای خوزستان از جمله کارون، کرخه و دز تا جایی که ممکن بوده از خروجی سد کاستیم و سعی کردیم تا جایی که امکان داشته و ریسک و محاسبات فنی اجازه می‌دهد روند کاهشی در خروجی سد داشته باشیم. باید این ظرفیت را در سد ایجاد کنیم که اگر سیلی رخ داد به طور مستقیم به پایین دست منتقل نشود و میزان حجم اولیه و حداکثر جریانی که در ساعات اولیه سیل وارد می‌شود را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم تا جایی که میسر است با توجه به ورودی به سدها، خروجی‌ها را به شکلی تعدیل کنیم که هم کنترل سیل داشته باشیم و هم از فشار فزاینده‌ای که آب در پایین دست ایجاد کرده کم شود و با قطع بارش‌ها هم در روزهای آینده این روند تدوام یاید و شرایط تنظیم شده و با حداقل میزان عبوری آب از رودخانه‌ها باشد.

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: فعلا برای چند روز آینده بارندگی پیش بینی شده و ما هم در حال رصد شرایط هستیم، خروجی‌ها را کم می‌کنیم و ظرفیت کنترل سیل را هم در نظر می‌گیریم تا بتوانیم از سیلاب‌های احتمالی آینده جلوگیری کنیم. 

میزان ورودی و خروجی از کرخه و دز

وی با اشاره به ورودی و خروجی دو سد دز و کرخه گفت: در حال حاضر ورودی و خروجی سد دز با هم برابر و نزدیک 1250 متر مکعب بر ثانیه است، ورودی سد کرخه 1250 متر مکعب بر ثانیه و خروجی از سد  1400 تا 1500 متر مکعب بر ثانیه است. 

حجم ورودی و خروجی سدها تحت کنترل است

بهارلویی با بیان اینکه رهاسازی آب برای جلوگیری از خسارت و کنترل سیلاب صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در سد دز و کرخه حجم کنترل سیل را تا حدی بهبود دادیم و سعی کردیم ریسک را بپذیریم تا هم فشار پایین دست کاهش یافته و هم سیل مهار شود.

وی یادآور شد: مطمئنا ما نمی‌توانیم همه معیارها را به طور کامل اجرا کنیم چون در پایین دست هم محدودیت‌هایی وجود دارد. باید به نحوی بهینه بین این دو محدودیت بالادست و پایین دست سد عمل کنیم. باید بحث سیلاب را در بالادست در نظر بگیریم و در پایین دست آبی که در مناطق مختلف جاری شده را مدیریت کنیم تا از فشار آب کم شده و از منطقه خارج شود.

این مقام مسئول در سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: ما برای این مقطع از سال یک حجم متعارف از سدها را برای مهار سیلاب‌ها در نظر گرفتیم. این حجم در حوضه کرخه نزدیک به 500 میلیون متر مکعب، کارون نزدیک به 800 میلیون متر مکعب و دز نزدیک 350 میلیون متر مکعب است. این حجم می‌تواند سیلاب‌های محتمل و یا بارش‌ها را مدیریت کند و از پیک لحظه اول که باعث خسارت و موج شدید می‌شود، جلوگیری کند. تمام معیارهایی که در شرایط موجود به ایمنی در پایین دست و بالادست و کنترل سیل کمک می‌کند، در نظر گرفته‌ایم.

آماده باش برای سیلاب احتمالی اردیبهشت ماه

وی درباره زمان تداوم شرایط کنونی سیلاب و بارندگی در خوزستان گفت: به طور طبیعی دوره بارش معمولا تا اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد، سازمان هواشناسی کشور در حال حاضر برای اردیبهشت ماه شرایط نرمال و بیش از نرمال را پیش بینی کرده که نیاز است به آن توجه شود، در نتیجه اگر بارندگی رخ دهد تا اردیبهشت ماه همچنان درگیر شرایط آماده باش هستیم و کنترل سیل و سدها را داریم.

بهارلویی خاطرنشان کرد: هرچه به ماه‌های گرم نزدیک می‌شویم شرایط تغییر می‌کند و میزان ورودی به سدها کمتر می‌شود در نتیجه بسته به اتفاقات هواشناسی باید ببینیم در 35 روز آینده چه اتفاقاتی رخ می‌هد. اما تا پایان اردیبهشت بارش‌ها متوقف و دبی رودخانه‌ها به سمت کاهش می‌رود. تلاش ما این است که شرایط پایین دست و مناطقی که دچار آبگرفتگی هستند، تثبیت شود.

وی ادامه داد: در محاسبات و مدل‌های هیدرولوژیکی بر اساس درجه حرارت و بارش عمل می‌کنند و شرایط ذوب برف را هم در رودی به سدها در نظر گرفته و موارد به تفکیک بررسی می‌شود.

سیلی مخرب اما مطلوب برای تالاب‌ها

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خروجی آب از کرخه به سمت تالاب هورالعظیم و از کارون و مارون به شادگان و خلیج فارس می‌رود، خاطرنشان کرد: بعد از سال‌ها خشکسالی متوالی هر دو تالاب در شرایط مطلوبی هستند. اگرچه درگیر سیل گرفتگی در برخی مناطق هستیم اما واقعیت این است که اثرات مثبتی هم در برخی نقاط از جمله تالاب‌ها داشته است. هدایت آب به برخی مناطق کانون ریزگردها کمک می‌کند در سال‌های آینده در شرایط بهتری از نظر محیط زیستی، تالاب‌ها و ریزگردها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز