خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران مطرح کرد؛

افزایش 44 درصدی قیمت تولیدکنندگان فرآورده‌های غذایی / قاچاق محصولات خام کشاورزی صنایع را با چالش روبرو کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۶۷۹

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: قاچاق محصولات خام کشاورزی مانند سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و گوشت از مرزها با کاهش عرضه این محصولات در داخل کشور تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع تبدیلی را با چالش تامین و گرانی مواد اولیه مواجه کرده و هزینه تولید را بیش از پیش افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به قیمت تمام شده محصولات غذایی گفت: در ادوار گذشته این مسئله به عنوان مهم‌ترین چالش صادراتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان مطرح می‌شده اما با بازگشت تحریم‌ها این عامل تبدیل به رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی در کنار دیگر عواملی چون ضعف در زیرساخت‌های حمل و نقل، کمبود شرکت‌های متخصص و حرفه‌ای صادراتی تنها به بخشی از چالش‌های صادرکنندگان تبدیل شده چرا که ناپایداری و مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی از مشکلات اصلی صادرکنندگان در سال جاری است.

کاوه زرگران ادامه داد: عدم شفافیت دستورالعمل‌های صادر شده پی‌درپی به دنبال نوسانات ارزی ماه‌های اخیر و عدم اطلاع‌رسانی قبلی این دستورالعمل‌ها به فعالان اقتصادی از جمله چالش های جدیدی هستند که پس از اعلام خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از قرارداد برجام بر صادرات ما وارد شده است. صادراتی که می‌تواند در زمان جهش نرخ ارز به فرصتی برای رونق کسب وکارها و اشتغال کشور تشکیل شود.

وی افزود: گرچه آمارهای به دست آمده از گمرک ایران حاکی از تقویت نسبی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در سال جاری هستند. با این وجود عمده صادرات محصولات غذایی کشور یعنی رقمی نزدیک به 70 درصد تنها به پنج کشور عراق، افغانستان، امارات، پاکستان و هنگ‌کنگ محدود شده و صادرات به کشورهای اروپایی به طور بسیار محدود در جریان است.

زرگران با اشاره به مشکلات صادرات و عوامل اصلی آن گفت: غیر واقعی بودن قیمت‌های پایه صادراتی، ناکارآمدی نظام تعرفه‌ای در کنار چالش‌های گمرکی و صادرات غیر رسمی نیز از جمله چالش‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر شکل دیگری به خود گرفته‌اند و به مشکلات این روزهای صادرکنندگان مبدل شده‌اند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: قاچاق محصولات خام کشاورزی مانند سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و گوشت از مرزها با کاهش عرضه این محصولات در داخل کشور تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع تبدیلی را با چالش تامین و گرانی مواد اولیه مواجه کرده و هزینه تولید را بیش از پیش افزایش داده است.

وی تصریح کرد: آخرین آمار بانک مرکزی ایران از تورم تولید حاکی از افزایش بیش از 44 درصدی شاخص قیمت تولیدکنندگان فرآورده‌های غذایی و 91 درصدی تولیدکنندگان انواع نوشیدنی‌ها در دی ماه سال جاری نسبت به سال گذشته است که به روشنی گویای افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز