خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

با مدیریت سنتی و هیأتی نمی‌توان سیستم مالیاتی کارا داشت/ عدم شفافیت اقتصادی موجب ظهور طبقه جدید از رانت‌خواران و فاسدان شده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۱۴۹

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۸ کل صاحبان مشاغل اعم از تجار، واردکنندگان، بازاریان باید ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازند درحالیکه این رقم برای حقوق بگیران ثابت تقریبا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا در‌ مورد کارکرد سیستم مالیاتی کشور گفت: برای اداره کشور نیاز به منابع درآمدی سالم و پایدار داریم که سالم‌ترین آن مالیات است. در اکثر کشورهای صنعتی مانند اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن،..‌. منبع اصلی درآمد دولت مالیات است. در ایران نیز از برنامه سوم تا برنامه ششم همواره ذکر شده که باید تمام درآمدهای جاری کشور از طریق مالیات تامین شود در حال حاضر  تقریبا نیمی از آن محقق شده و بقیه از طریق درآمدهای نفتی تامین می‌شود، درحالی‌که درآمدهای نفتی به عنوان دارایی‌های بین نسلی باید صرف زیرساخت‌ها و پروژه‌ها شود.

وی ادامه داد: در کشور معافیت مالیاتی و فرار مالیاتی دو دلیل اصلی در عدم تحقق درآمدهای مالیاتی است. در این کشور از هلدینگ‌های آستان قدس گرفته تا یک کارمند که قانون اجازه اخذ مالیات را می‌دهد باید مالیات بپردازند بنابراین معافیت‌های مالیاتی باید صفر شود و اگر قرار باشد که معافیتی باشد تنها برای سرمایه‌گذاری تولید در مناطق مرزی و محروم آن هم برای زمان محدود باشد.

پازوکی تصریح کرد: حتی نهادهای انقلابی نیز نباید معاف باشند چون این بی‌عدالتی مسابقه را یکسان نمی‌کند از همین روی یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری همین معافیت‌ها است و وزارت اقتصاد باید لایحه‌‌ای را در این مورد تنظیم کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فرار مالیاتی به عنوان عامل دیگر عقب ماندگی سیستم مالیاتی گفت: ما باید یک سیستم مالیاتی کارا با استفاده از تجارب دنیا طراحی کنیم چون با مدیریت سنتی و هیئتی نمی‌توان سیستم مالیاتی کارا داشت بطوری که فرار مالیاتی ایران در حد بالایی است. در طراحی این سیستم نیز باید از تکنولوژی اطلاعات و نظرات کارشناسان استفاده کرد. باید توجه داشت که امروز می‌توان به راحتی اطلاعات را رصد کرد که اگر اینگونه بود وقتی همسر وزیر آقای احمدی نژاد از بانک سرمایه ۳ هزار میلیارد تومان حق مشاوره می‌گرفت، سیستم مالیاتی، مالیات آن را اخذ می‌کرد. بطوری که در بریتانیا امکان جابجایی یک پوند بدون منشأ وجود ندارد و سریعا حساب را بلوکه می‌کنند.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۸ کل صاحبان مشاغل اعم از تجار، واردکنندگان، بازاریان باید ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازند درحالی که این رقم برای حقوق بگیران ثابت تقریبا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

پازوکی با اشاره به سیستم اقتصادی کشورهای اسکاندیناوی گفت: یکی از دلایلی که کشورهای اسکاندیناوی در شاخص رفاه حرف اول را می‌زنند این است که این کشورها با استفاده از سیستم مالیاتی کارا، مالیات را از ثروتمندان اخذ می‌کنند و سپس از طریق تامین اجتماعی کارا آن را بازتوزیع می‌کنند از همین روی است که ظریب جینی که نشان دهنده وضعیت توزیع درآمد است در این کشورها مناسب است.

پازوکی متذکر شد: اقتصاد ایران نیاز شدید به شفافیت دارد، در غیبت این شفافیت طبقه‌ای در حکومت شکل گرفته که نه از طریق تولید بلکه از راه‌های رانتی و فساد ثروتی کسب کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این حق مردم است که از سیستم مالی و پولی شفاف برخوردار باشند در حال حاضر سیستم افغانستان به مراتب شفاف‌تر از سیستم ما است، با مراجعه به سایت وزارت دارایی افغانستان می‌توان تمام دارایی اشرف غنی از کتاب‌ها گرفته تا گردنبند همسر ایشان را مشاهده کرد. بنابراین این شفافیت باید در دستور کار نظام قرار بگیرد چون یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری همین نبود شفافیت است. سوال ما از قوه قضائیه این است که چرا ثروت بسیاری از مقامات و وزار افزایش یافته است؟ این حق مردم است که به این سوال‌هایشان پاسخ بدهند. باید توجه داشت که یکی از دلایل افزایش شفافیت تصویب FATF و مبارزه با پولشویی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز